Liikkuvasta taiteesta
syntyi sitkeä ja salliva yhdistys

TS/Arto Takala<br />Reima Nurmikon A new day käsittelee luonnon ja ihmisen välistä suhdetta. Varikset ovat Topinojalta, jää merestä.
TS/Arto Takala
Reima Nurmikon A new day käsittelee luonnon ja ihmisen välistä suhdetta. Varikset ovat Topinojalta, jää merestä.

HANNA TOIVONEN

Nuorena miehenä Esa Laurema käveli Amos Anderssonin taidemuseon kineettisen taiteen näyttelyyn, jossa oli esillä koti- ja ulkomaista taidetta. Tuolloin, 1960-luvun lopussa, Keski-Euroopassa oli vallalla vahva kineettisen taiteen virtaus ja Suomeenkin tuli paljon näyttelyjä.

Amos Anderssonin museon näyttelyssä vastaan tuli iso lautanen, jossa vaelsi kaksi kuulaa. Lautasen alta sojotti kaksi kulunutta kenkää ja kuului ääni: hei te siellä, voitteko auttaa, tarvitsen kymppimillisen lenkkiavaimen.

Se oli taiteilija Osmo Valtonen , jolle Laurema lenkkiavaimen annettuaan tunnusti, että on itsekin kokeillut tehdä samankaltaista taidetta. Valtonen lähti myöhemmin katsomaan Laureman töitä ja yllytti hänet mukaan yhteiseen näyttelyyn.

Yhdessä näyttelyä pystyttänyt porukka päätti perustaa taitelijaseuran. Oli vuosi 1972. Dimensio oli syntynyt.

Alkuajan huumaa Turussakin

Raision Harkossa on esillä Dimensio-ryhmän 35-vuotisjuhlanäyttely. Nyt yhdistyksessä on nelisenkymmentä taitelijaa eri puolilta Suomea.

- Harva taitelijayhdistys pysyy kasassa näin pitkään. Yleensä tahti on kaksi vuotta ja kaksi näyttelyä, laskee museojohtaja Heli Isolehto .

- Dimensiolaisuus on ihmeen sitkeetä, toteaa mukana nelisen vuotta ollut yhdistyksen puheenjohtaja Anja Rahola .

Toimintaa on leimannut kokeellisuus ja eri taiteenlajien ennakkoluuloton yhdistäminen. Syntyessään ryhmä oli uranuurtaja etenkin taiteen ja tekniikan yhdistämisen ja kineettisen ja optisen taiteen alalla. Kaikki piti myös rakentaa itse hitaista moottoreista ja valonlähteistä lähtien.

Kun kineettinen taide oli uutta ja erilaista, tunnelma oli Laureman mukaan intohimoinen, kuin lapsilla, jotka ovat löytäneet jotain uutta. Turussakin koettiin huumaa: vuonna 1973 Wäinö Aaltosen museossa Dimensio-ryhmän näyttelyssä kävi kolmessa viikossa ennätysmäärä, 13 500 ihmistä.

Värähtelyt vahvistuvat yhdessä

Nykyään sallivaan yhdistykseen mahtuu monimuotoisia tekniikoita käyttäviä ja eri suuntauksista vaikutteita saaneita taiteilijoita, sitä ei rajoiteta pelkkään kineettiseen tai optiseen taiteeseen.

Mukana on ollut konstruktivistisia maalareita, arkkitehteja, muusikkoja, performanssitaiteilijoita. Raholan mukaan täytyy olla vain "dimensiohenkinen".

- Tärkeintä on, että autetaan toisia. Yhdessä tekemällä saa värähtelyt vahvistumaan ja saa aikaan tuloksia, joita ei muuten tulisi, uskoo Laurema.

Dimensiossa kolme-neljä vuotta mukana ollut kaarinalainen Reima Nurmikko kehuukin muun muassa Laureman avuliaisuutta. Kun tekniikka kehittyy huimaa vauhtia ja uusia välineitä tulee jatkuvasti, apu on tarpeen.

Materiaalina variksia ja jäätä

Juhlanäyttelyyn on osallistunut kolmetoista taiteilijaa: Jorma Hautala , Lars Holmström , Kari Juutilainen , Tuomo Klemi , Vladimir Kopteff , Sirkka-Liisa Kortelainen , Esa Laurema, Seppo Manninen , Heikki Mäntymaa , Reima Nurmikko, Anja Rahola, Barbara Tieaho ja Ilkka Väätti . Yhteisnäyttelyyn mahtuu laaja kirjo eri materiaaleja ja lähestymistapoja, veistoksia, maalauksia, valokuvia, grafiikkaa. Jokaiselta on mukana noin kolme teosta. Töitä ei yhdistä mikään teema.

Näyttelyn ainoa interaktiivinen teos on Anja Raholan Värin ja valon leikki. Lauremalta on ainoa teos, jossa on mekaanista liikettä, Valotaikuri . Siinä on materiaaleina valo ja liike.

Reima Nurmikon teoksessa A new day on materiaaleina lautasantenni, kivihiilimursketta, oikeaa merijäätä ja parikymmentä täytettyä varista.

Hiljainen varislauma katselee joka päivä luonnontapahtumaa, kun jää niiden keskellä sulaa. Joka aamu museohenkilökunta hakee pakastearkusta uuden jäälohkareen. Nurmikko ei halunnut teokseensa ääntä: hiljaisuus on osa sitä.

Variksetkin kertovat materiaalina omaa tarinaansa. Ne ovat Topinojan kaatopaikalta, ihmisen ampumia.

- Rohkeus kokeilla materiaaleja ja tekniikkoja, ja ei-perinteinen tapa rakentaa kuvia, analysoi dimensiolaisuutta Isolehto.

TS/Arto Takala<br />Esa Laureman Omenapuu.
TS/Arto Takala
Esa Laureman Omenapuu.