Rachid Taha hämmensi

TS/Universal<br />Rachid Tahan ensivierailu jakoi mielipiteet jyrkästi. Moni äänesti jaloillaan ja poistui tilaisuudesta kesken kaiken.
TS/Universal
Rachid Tahan ensivierailu jakoi mielipiteet jyrkästi. Moni äänesti jaloillaan ja poistui tilaisuudesta kesken kaiken.

Rachid Taha Helsingin Savoy-teatterissa sunnuntaina 25.3.

Modernin etnon kuumimpiin nimiin lukeutuva Rachid Taha vieraili ensimmäistä kertaa Suomessa sunnuntaina. Tahan maine rajojen rikkojana sekä viimevuotinen huippualbumi Diwan 2 sälyttivät iltaan Suuren Tapauksen sähköisyyttä. Odotukset Taha lunasti kuitenkin vain osittain. Puolitoistatuntinen konsertti jakoi yleisön jyrkästi: iso osa katsomoa jaksoi seurata tanssien koko kompastelevan esityksen mutta moni äänesti jaloillaan ja poistui tilaisuudesta kesken kaiken.

Musiikillisesti konsertti kartoitti Tahan eri puolia chaabi-popista pohjoisafrikkalaisten ja länsimaisten tyylien fuusioon.

Maailmojen yhdistäjä

Algerialaissyntyinen, Ranskassa asuva Taha, 48, yhdistää musiikissaan perinteisiä ja moderneja äänimaailmoja. Algerialainen rai, Saharan paimentolaisten ayay, arabiankielinen chaabi ja egyptiläinen lauluperinne ovat sulautuneet yhteen.

  Taha laulaa arabian ohella ranskaksi. Kappaleissa kuten En retard ja Malheureux toujours kaksikielisyydestä kutoutuu iskevää ja ilmaisurikasta jälkeä.

Tahan musiikillis-esteettinen näkemys on vedonnut myös kollegoihin. Taha on esiintynyt Khaledin ja Faudelin kaltaisten maanmiestensä lisäksi muun muassa Brian Enon kanssa, viimeksi Irakin sodan vastaisen Stop The War Coalition -ryhmittymän nimissä.

Arvoitus parrasvaloissa

Rachid Taha nousi Savoyn lavalle kuusimiehisen yhtyeen kanssa. Ryhmä tarjoili poimintoja Tahan debyyttilevyn Voilá voilástaDiwan 2:n fuusionäytteeseen Ecoute moi camarade , joka kurkotti Välimeren yli Afrikasta Eurooppaan. Säestysyhtyeestä erottuivat edukseen jännittävää sävelornamentiikkaa luonut ud-luutisti Hakim Hamadouche ja lyömäsoittaja Rachid Belgacem, joka elävöitti teosten tanakkaa poljentoa perinnesoittimin. Levyjen nyanssit jäivät pääosin kuitenkin Savoyssa jytän jalkoihin. Muuten väkevätunnelmaisen Ah mon amourin latisti Tahan säkeiden oikominen ja kosketinsoittaja Yves Aouizerat'n tuottamien puhallinosuuksien hukkuminen luukutukseen, mikä verotti myös vastaavaan rumpu-huilu-vuorovaikutukseen perustuvan Bent Sahran hypnoottisuutta.

Tahasta jäi ristiriitainen vaikutelma. Tunnustelevan alun jälkeen Taha herätti istumakatsomon Jaakko kulta -rallatuksella ja Diwan 2:lta poimittuun Raniin mennessä savoyllinen keinui lavan edessä, sivukäytävillä ja penkkien väleissä.

Välipuheissa sanavalinnat samoin kuin Tahan tapa hypätä lauluissa suoraan kertosäkeeseen kuumensivat tunteita katsomossa. Moni buuasi ja jotkut marssivat mielenosoituksellisesti ulos salista kesken konsertin.

Soiton aikana ja teosten välissä solisti harhaili lavalla kuin harjoituksissa ja haihtui toistuvasti takaoikealle neuvottelemaan monitorimiksaajan kanssa. Lavalla loikoilu ja loppuillan haparoiva askellus olivat niin ikään erikoinen tapa hoitaa ensivierailu.

Oli ylirento käyttäytyminen osa ikikapinallisen showta tai humalatilan seurausta, konsertin päätyttyä encoreksi säästetyn transsipulssisen Garabin jälkeen salista valui ulos hämmentynyttä kansaa.

MATTI KOMULAINEN