Skandinavian filmifestarit pitävät
Pohjolan puolia Los Angelesissa

TS/Tomi Hinkkanen<br />Fanit piirittivät Peter Franzénin Matti-elokuvan näytännön jälkeen.
TS/Tomi Hinkkanen
Fanit piirittivät Peter Franzénin Matti-elokuvan näytännön jälkeen.

TOMI HINKKANEN

Pohjoismaiset filmit eivät ole jokapäiväistä herkkua Los Angelesissa. Poikkeuksena ovat Skandianavian filmifestarit, jotka järjestettiin tänä vuonna jo kahdeksannen kerran.

- Meille on vakiintunut yleisö, joka koostuu elokuvien ystävistä, ammattialan ihmisistä ja koti-ikävää potevista paikallisista pohjoismaalaisista, festarien perustaja ja isäntä Jim Koenig kuvailee.

Elokuvantekijöille festivaali on vakiinnuttanut paikkansa verkottumismahdollisuutena ja porttina Hollywoodiin.

Filmifestarit esittelivät tänä vuonna 14 draama- ja dokumenttielokuvaa kaikista viidestä Pohjoismaasta. Filmien teemat vaihtelivat vakavista aiheista, kuten aidsista, pedofiliasta, trasseksuaalisuudesta ja yh-äitiydestä hulvattomiin komedioihin.

Kolmipäiväisten festareiden päätöspäivänä lauantaina suomalaiselokuvat Riisuttu mies ja Matti vetivät salit täyteen väkeä.

"Myymme itseämme väärin"

Ohjelmiston kevyempää antia edusti norjalaisen Harald ZwartinLange flate baeller (Long Flat Balls), komedia kuudesta norjalaisesta jalkapallofanista, jotka matkaavat jalkapallon maailmancupiin Saksaan kotijoukkuetta kannustamaan.

Kesäprojektina ja amatöörinäyttelijöin toteutettu elokuva nousi kotimaassaan yllättäen niin isoksi hitiksi, että ohjaaja puuhaa sille tänä vuonna jatkoa.

- Uskoakseni pohjoismaisella elokuvalla on kosolti uskottavuutta, muttei kovastikaan yleisön vetovoimaa, Zwart toteaa.

Hänen mukaansa pohjoismaiset elokuvat törmäävät turhaan kaupallisuuden ja taiteellisuuden väliseen raja-aitaan.

- Mielestäni täkäläinen yleisö ei välttämättä näe skandinaavisten filmien parhaimmistoa. Esteenä on "taiteellinen makupoliisi" - viranomaiset, jotka kelpuuttavat maailman festareille vain taiteellisilta näyttävät filmit. Myymme itseämme mielestäni vähän väärin. Esimerkiksi komedian ei välttämättä tarvitse olla ei-taiteellista. Kaupallista menestystä pidetään Skandinaviassa taiteellisuuden vastakohtana, ja viranomaisten on syytä muuttaa tämä katsantokantansa, Harald Zwart suomii.

Zwart on ohjaajana siitä erikoinen tapaus, että hän oli mainostentekijä, joka loi Hollywood-uran ennen ensimmäistä kotimaassa tekemäänsä leffaa.

Ohjaajan näytepätkän, director's reelin, nähtyään Zwartin kutsuivat filmikaupunkiin itse Steven Spielberg ja Michael Douglas , joiden kanssa syntyi filmi Valomerkin jälkeen (One Night at McCool's, 2001). Sen jälkeen mies ohjasi menestyksekkään nuorisoleffan Agentti Cody Banks (2003).

Nyt hän on allekirjoittamassa sopimusta Steven Spielbergin Dreamworks-studion kanssa koko perheen elokuvan Hotel for Dogs

-ohjauksesta.

Riisuttu mies herätti keskustelua

Aku Louhimiehen Turkuun sijoittuva Riisuttu mies herätti valtavasti keskustelua yleisön joukossa alastonkohtauksillaan ja ajankohtaisella pappisteemallaan - ovathan kristittyjen rooli ja heidän parissaan sattuneet skandaalit olleet Yhdysvalloissa korostuneesti esillä presidentti Bushin kaudella.

Elokuvaa katsomaan saapunut amerikkalainen sijoitusneuvoja Vivian Wang uskookin, että mikäli samasta aiheesta tehtäisiin amerikkalaisversio, pitäisi sitä ruokota poliittisesti korrektiksi.

- Luultavasti amerikkalaisversiossa päähenkilöstä ei lopulta tulisi piispaa, vaan hän eroaisi kirkosta. Amerikkalaisilla olisi sulattamista alkuperäisen version kanssa, Wang miettii Samuli Edelmannin tähdittämää filmiä vieraissa käyvästä ja uskonsa kanssa kamppailevasta papista.

- Filmissä oli ehdottomasti eurooppalaista tunteikkuutta, johon amerikkalaiset eivät ole tottuneet. Toki siinä oli liioittelua, jotta tarinasta saatiin mielenkiintoinen, mutta muuten kaikki kerrottiin niin kuin asiat ovat uskonnon ja ihmisten kesken. Synkkää? Elämä on usein juuri sellaista ja instituutioiden täytyy pitää yllä jotain julkisivua, Wang pohtii.

Lisäksi aasialais-amerikkalaiselta naiselta kiitosta sai filmin kuvaus perheestä, jossa on tummaihoinen lapsi.

Ei amerikkalaisten apinointia

Ohjaaja Aku Louhimies saapui Riisutun miehen USA:n ensiesitykseen suoraan Palm Springsin elokuvafestivaaleilta, joilla esitettiin hänen filminsä Valkoinen kaupunki .

- Vaikuttaa siltä, että ihmiset, jotka näitä elokuvia ovat tulleet katsomaan, pitävät juuri siitä, että nämä elokuvat eivät pyrikään apinoimaan amerikkalaisia elokuvia, vaan ovat toisesta kulttuurista ja silti ymmärrettäviä. Riisuttu mies siinä mielessä toimi oikeinkin hyvin, että siinä on myös huumoria. Vaikutti siltä, että katsojat myös löysivät sen huumorin ja nauroivat esityksessä aika paljon. Sitä kautta uskon, että he olivat elokuvasta aika kiinnostuneita, Louhimies puntaroi.

Hän uskoo, että alastomuus kieltäisi Riisutun miehen Amerikassa alle 18-vuotiailta.

Ohjaajan seuraavaakin elokuva sijoittuu Turun seudulle, sillä se perustuu Leena Landerin sisällissodan tapahtumista kertovaan Käskyyn .

- Siinä on jo tällä hetkellä kansainvälinen myyntiyhtiö mukana. Eli se selkeästi tähtää myös kansainvälisille markkinoille, vaikka se on puhtaasti suomalainen elokuva. Siitä seuraava projekti toivottavasti kuvataan rapakon tällä puolen, Aku Louhimies vihjaisee salaperäisesti ja paljastaa, että draamasta on kyse.

Lieksaa suomeksi ja englanniksi

Festareiden toinen suomalaiselokuva, Matti, oli saanut Yhdysvalloissa nimensä lisäksi lauseen: Hell is for heroes . Näyttelijäkaartista paikalle saapui Hollywoodissa vakituisesti asuva Peter Franzén .

- Nyt amerikkalaiset ainakin ymmärtävät, miksi suomalaiset pärjäävät kaamoksen yli! Minulla on ollut muutamia dvd-kopioita, joita olen ystäville lainannut. Kyllä he ovat tykänneet. Ylipäätään suomalainen elokuva tietenkin on harvinaisuus tässä kaupungissa, mutta aina kun on mahdollisuus, yritän kutsua tuntemani alan ihmiset niitä katsomaan, Franzén selittää.

Helmikuussa näyttelijä suuntaa takaisin Pohjois-Karjalaan, jossa jatkuvat Markku PölösenLieksa -elokuvan kuvaukset ja myöhemmin kesällä saman ohjaajan tv-sarjan Karjalan kunnailla purkitus. Uutuuselokuvaa tehdään kansainvälisen levityksen toivossa.

Lieksa kertoo ei-ihan-perussuomalaisen suvun vaellustarinan. He ovat maailmanmatkaajia ja matkustavat leirissä. Siinä on mukana hieno näyttelijäjoukko ja se on vähän erilainen kertomus, kuin mitä Markku on aiemmin tehnyt. Näyttelen siinä todella ilkeää kundia nimeltä Lazlo. Teemme sen suomeksi ja englanniksi.

TS/Tomi Hinkkanen<br />Ohjaaja Aku Louhimies osallistui Riisuttu mies -filminsä Yhdysvaltain ensi-iltaan.
TS/Tomi Hinkkanen
Ohjaaja Aku Louhimies osallistui Riisuttu mies -filminsä Yhdysvaltain ensi-iltaan.
TS/Tomi Hinkkanen<br />Norjalainen Harald Zwart sai kutsun filmikaupunkiin Steven Spielbergiltä ennen kuin oli tehnyt kotimaassaan yhtään leffaa.
TS/Tomi Hinkkanen
Norjalainen Harald Zwart sai kutsun filmikaupunkiin Steven Spielbergiltä ennen kuin oli tehnyt kotimaassaan yhtään leffaa.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.