Kulttuuri

Sarjakuvasta konsertto orkesterille

TS/Riitta Salmi<br />Severi Pyysalo (vas.) ei kiellä jazz-sävyjen paistamista teoksestaan, vaikkei hän olekaan tieten tahtoen kirjoittanut jazzia klassiselle orkesterille. Pyysalon konserton johtaa John Storgårds.
TS/Riitta Salmi
Severi Pyysalo (vas.) ei kiellä jazz-sävyjen paistamista teoksestaan, vaikkei hän olekaan tieten tahtoen kirjoittanut jazzia klassiselle orkesterille. Pyysalon konserton johtaa John Storgårds.

MATTI LEHTONEN

Severi Pyysalon konsertto orkesterille kantaesitetään tänään Turun filharmonisen orkesterin konsertissa. Pyysalo on kansainvälisestikin laajalti tunnettu jazz-piireissä, mutta orkesterimusiikin säveltäjänä häntä on kuultu vasta muutaman kappaleen verran.

Filharmonikkojen tilauksesta sävelletty orkesterikonsertto on Pyysalon toistaiseksi ylivoimaisesti laajin orkesteriteos noin 25 minuutin kestollaan.

- En tietoisesti miellä itseäni cross over -säveltäjäksi. En yritä saada sinfoniaorkesteria kuulostamaan big bandilta enkä päinvastoin, toteaa Pyysalo. Uuden Musiikin Orkesteri UMO muuten kantaesittää Pyysalon tuoreen Funeral Bluesin ensi viikolla yhdessä laulaja Johanna Iivanaisen kanssa.

- Olen mielestäni ensisijaisesti muusikko, ja sitä kautta ajattelen, mikä olisi kivaa soitettavaa juuri niille soittajille, jotka tulevat teosta esittämään, mikä on siis luontevaa muusikoille, Pyysalo pohtii.

- Kun olen säveltänyt itselleni ja orkesterille, olen tietenkin hyödyntänyt omia vahvuuksiani, siis improvisaatiota osana musiikkia. Jos se sitten on cross overia, niin sitten kaiketi olen cross over -säveltäjä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sokkeli pitää olla

Pyysalo ei lähde orkestroimaan musiikkia big bandille ja sinfoniaorkesterille samoista lähtökohdista.

- Tietysti sävellyksellä kuin sävellyksellä pitää olla sokkeli elikä tietyt lainalaisuudet pätevät kumpaankin. Mutta ison orkesterin sointi on värikylläinen, sen mahdollisuudet isommat, ja sitä potentiaalia pitää hyödyntää, sanoo Pyysalo.

Hän toteaa lähteneensä soitinnukseen Ravel - Stravinsky -akselilta eli siitä mikä hänestä itsestään "kuulostaa hyvältä". Muiksi tärkeiksi säveltäjiksi Pyysalo mainitsee juuri 1900-luvun suurten orkesterikonserttojen kirjoittajat Béla Bartókin ja Witold Lutoslawskin.

- Juuri viime viikolla kuulin auton stereoista jonkin orkesterin soittavan Bartókin konserttoa, ja minäpä ajattelin, että minkäslainen enne tämä nyt on minun konsertolleni. Jonkinlainen karma siinä varmastikin on.

Matkalla - mutta minne?

Pyysalo aloitti konserttonsa säveltämisen viime vuoden keväällä. Hän ei kiellä jazz-sävyjen paistamista teoksestaan, vaikkei olekaan vasiten kirjoittanut jazzia klassiselle orkesterille.

- Käytin sävellyksen dramaturgisena pohjana erästä hyvin kuuluisaa sarjakuvaa, joka jääköön toistaiseksi paljastamatta. Tuskin sitä musiikista pystyy päättelemään, eikä se ole tarkoituskaan. "Libretto" kuitenkin helpotti merkittävästi musiikin jäsentämistä, Pyysalo paljastaa.

Konsertto jakaantuu viiteen osaan, Overture , The Masterplan , No Man's Land , In Deep ja Heading Home .

- Jonkinlaisesta matkasta tässä on kysymys. Kuulija päätelköön ja päättäköön, minne se suuntautuu. Toivottavasti se vie kuulijankin toviksi matkalle ja pois nykyhetkestä, Pyysalo toivoo.

Severi Pyysalon konsertto orkesterille esitetään Turun filharmonisen orkesterin konserteissa tänään ja huomenna. Ohjelmassa on lisäksi Gustav Mahlerin Maan laulu, jonka solisteina laulavat tenori Mika Pohjonen ja baritoni Gabriel Suovanen. Konsertit johtaa John Storgårds.