Maa kantaa - Ihminen kaivaa

TS/Jori Liimatainen<br />Pertti Jalavan (edessä) tuore kuorosävellys Maa kantaa - Ihminen kaivaa valmistuu Tritonuksen laulajien harjoituksissa, joita johtaa Marku Yli-Jokipii.
TS/Jori Liimatainen
Pertti Jalavan (edessä) tuore kuorosävellys Maa kantaa - Ihminen kaivaa valmistuu Tritonuksen laulajien harjoituksissa, joita johtaa Marku Yli-Jokipii.

MATTILEHTONEN

Säveltäjä Pertti Jalava on tähän mennessä tunnettu orkesteri- ja kamarimusiikistaan sekä aktiviteeteistään jazz-maailmassa. Keskiviikkona miehen taiteilijakuva kuitenkin monipuolistuu; Jalavan ensimmäinen kuoroteos Maa kantaa - Ihminen kaivaa saa kantaesityksensä.

- Kirjoitin sen Grex Musicuksen sävellyskilpailuun, jonka aiheena oli kansanperinne. Aloitin miettimällä, mitä kansanperinne on ja mitä se ei ole. Tulin siihen johtopäätökseen, että kansanperinnettä on mikä tahansa ihmisen toiminta, joka on yhä hengissä ja jota laajempi porukka on eri aikoina harrastanut, Jalava kertoo.

Hän otti aiheekseen arkeologian.

Kaksiosaisen kuoroteoksen alkupuoli perustuu Hannu Salakan runoon, jonka ydinajatuksena on se, että maa kantaa raskaiden kivien, puiden ja vesien painon, mutta kaikki ihmisen tekemä päätyy maan poveen. Toisen osan pohjana taas on Turun maakuntamuseosta hankittu arkeologisten kaivausten löytöluettelo.

- Museon pääarkeologi Aki Pihlman antoi minulle löytöluettelon, josta valitsin yksittäisiä sanoja ja lyhyitä ilmauksia, sellaisia arkisen koskettavia juttuja.

Läheinen Salakka

- Salakka on minulle läheinen runoilija. Kiinnostukseni sai alkunsa pari vuotta sitten, kun baritoni Juha Kotilainen tilasi minulta laulusarjan. Kävin läpi nopeasti silmäillen ison kasan runokirjoja tavoitteenani löytää tekstejä, jotka toisaalta antavat välittömästi jotakin, mutta jotka silti kestävät enemmänkin maistelua, Jalava sanoo.

Viisi Salakan runoa kokoelmasta Niin joudun kauas tulevaisuuteen päätyi ihmisen elämänkaaren kuvaajina laulusarjaan, mutta Maa kantaa kivien painon samasta kokoelmasta ei siihen kokonaisuuteen sopinut.

- Näissä runoissa viehätti myös tietynlainen miehekkyys ja pessimismi - minulla on itselläkin taipumus pessimismiin.

Jalva olisi mieluusti valinnut runoilijan, joka on yhä elossa, mutta pettymyksekseen hän sai sävellystyö kuluessa selville Salakan kuolleen joitakin vuosia sitten.

Työlästä mutta palkitsevaa

Jalava myöntää ensimmäisen kuorosävellyksen tekemisen olleen työlästä. Hän kertoo aloittaneensa kääntymällä erään turkulaisen toimittajan ja kuoromiehen puoleen kysellen käytännön neuvoja siitä, millaiset ilmiöt ovat ekonomisia ja toimivia kuoromusiikissa, millaiset taas hankalia.

- Minulla itselläni ei ole minkäänlaista kuorotaustaa ja olen lähes laulutaidoton - en pysty laulamaan edes Ukko Nooaa nuotilleen, kurkku ei kerta kaikkiaan ole hallinnassa. Silti ihmisääni on kiehtova instrumentti - se ikäänkuin tuo musiikin lähemmäs, Jalava miettii.

Maa kantaa - Ihminen kaivaa -teoksessa Jalava kertoo laittaneensa jäitä hattuun pohtiessaan musiikin harmonioita ja käytössä olevia säveljärjestelmiä.

- Olen säveltänyt pääasiassa vapaatonaalista dodekafoniaa toistakymmentä vuotta, mutta nyt se dodekafonia sai jäädä. Pyrin varovaisuuteen ja maalaisjärjen käyttöön. Lopulta on silti sanottava, että työ oli palkitsevaa.

Maa kantaa - Ihminen kaivaa perustuu Jalavan mukaan kierrätysmateriaaliin. Lähtökohtana on alunperin toisen sinfonian pianokadenssiin sävelletty musiikki, jota Jalava on jo kertaalleen uusiokäyttänyt jazz-kappaleessa Krokotiili Can Can .

Musiikkikirjasto tärkeä

Maa kantaa - Ihminen kaivaa kantaesitään keskiviikkona 7. 3. Abo Vetuksessa osana Varsinais-Suomen taidetoimikunnan rahoittamaa Olohuone-tapahtumaa. Teoksen laulaa turkulainen Tritonuksen laulajat -kuoro Markus Yli-Jokipiin johdolla.

- Olohuone-tapahtuman idea on kaupunkikulttuuri, ja tämä sävellys jos mikä liittyy kaupunkimiljööseen - onhan sen pohjana oleva arkeologinen löytöluettelo tehty nimenomaan Turun musiikkikirjaston tontilla suoritetuista kaivauksista. Musiikkikirjastohan on minulle äärimmäisen tärkeä - se on ollut pääopinahjoni musiikin alalla, Jalava paljastaa.

Kappale ei menestynyt Grez Musicus -kilpailussa, minkä jälkeen Jalava tarjosi sitä ensin helsinkiläiselle Cantabile-kuorolle, sitten Tritonuksen laulajille.

- Alunperin ajattelin, että teos kantaesitettäisiin tuomiokirkon ympärillä olevien avointen kaivausteen äärellä, mutta se paikka on liian meluisa. Aboa Vetus on tietysti mitä oivallisin paikka kantaesitykselle.

Tritonuksen laulajat esittävät konsertin aluksi muutaman keskiaikaisen laulun. Jalavan sävellyksen osien välissä Kirsi Majantie pitää lyhyen esitelmän arkeologiasta.

Tritonuksen laulajat kantaesittää Pertti Jalavan sävellyksen Maa kantaa - Ihminen kaivaa konsertissaan Aboa Vetuksessa 7. 6. klo 18 Markus Yli-Jokipiin johdolla.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.