Kulttuuri

Unna ja Nuuk vie aikamatkalle kivikauteen

TS/Timo Jerkku<br />Nuukia näytellyt Toni Leppe ja Nuukin siskoa näytellyt Jenni Banerjee opettelivat elokuvaa varten varhaiskantasuomea. Rosa Salomaa (edessä) sai Unnan roolissa puhua suomea ja ohjaaja Saara Cantellin (oik.) piti totutella karkaileviin käärmeisiin.
TS/Timo Jerkku
Nuukia näytellyt Toni Leppe ja Nuukin siskoa näytellyt Jenni Banerjee opettelivat elokuvaa varten varhaiskantasuomea. Rosa Salomaa (edessä) sai Unnan roolissa puhua suomea ja ohjaaja Saara Cantellin (oik.) piti totutella karkaileviin käärmeisiin.

KAISA KUJANPÄÄ

11-vuotiaat Rosa Salomaa ja Toni Leppe ottivat viime kesänä varaslähdön viidettä luokkaa ja sen kivikauteen paneutuvia historiantunteja varten. He viettivät kesän päänäyttelijöinä Unna ja Nuuk -elokuvassa, jossa nykypäivän tyttö palaa noin 4500 vuoden taakse kivikaudelle, ja löytää sieltä ystäväkseen vasarakirveskaudella elävän shamaanipojan.

Elokuvassa Unna puhuu suomea, mutta Nuukin kotikylässä käytetään kivikaudella puhuttua varhaiskantasuomea.

- Ei repliikkien opettelu ollut hirveän vaikeaa, sillä ne kerrattiin aina ennen kuvausta, Rosa ja Toni kertovat.

Elokuvan toinen muinaisheimo puhuu muinaisskandinaviaa, jonka pohjana on islannin kieli.

Puheen lisäksi kivikauden asukkaita esittäneet näyttelijät joutuivat treenaamaan jalkapohjiaan, että paljain varpain metsässä kulkeminen olisi sujunut luontevasti. Muutenkin liikkumisen kanssa piti olla tarkkana.

- Koreografit kävivät katsomassa, ovatko liikkeemme oikeanlaisia. Sen ajan ihmiset olivat metsästäjiä ja keräilijöitä, joten ylös ja alas liikkuminen oli sulavaa. Eikä saanut kävellä lantio liian edessä kuin nykyajan tytöt, Nuukin Lumik-siskoa näyttelevät Jenni Banerjee kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Elokuvassa on mukana joukko nimekkäitä tekijöitä Unnan ukkia näyttelevästä Esko Salmisesta ja Nuukin mummoon Kristiina Halkolaan . Elokuvan tunnuskappale on Ismo Alangon ja 17-vuotiaan räpartistin MC Pölyn käsialaa.

Sääjumalien suojeluksessa

Unnaa ja Nuukia kuvattiin Pohjois-Karjalassa sekä Porvoon ja Sipoon seuduilla 35 päivää, joista 25 ulkoilmassa.

- Tuntuu, että muinaiset sääjumalat olivat puolellamme, sillä viime kesä oli aurinkoinen ja vain yhtenä päivänä satoi, elokuvan ohjaaja Saara Cantell huokaisee.

Unnan ja Nuukin idea on ohjaaja Joona Tenalta lähtöisin. Sen teemana on omien juurien etsiminen ja niiden tunteminen sekä se, miten perimätieto siirtyy sukupolvelta toiselle.

- Tuntuu surulliselta, että elämme pirstaleista aikaa. Perheiden ja suvun merkitys on muuttunut, eikä kaikilla ole yhteyttä edes omiin isovanhempiinsa, Cantell sanoo.

Aiemmin lyhytelokuvia ja sarjoja ohjanneelle Cantellille Unna ja Nuuk on ensimmäinen pitkä elokuva.

- Itse toin elokuvaan mukaan enemmän sitä puolta, että vierauden pelon voi voittaa kielieroista ja erilaisista tavoista huolimatta.

- Lasten elokuvissa asiat ovat helposti kovin mustavalkoisia, hyvät hyviä ja pahat tosi pahoja. Halusin, että elokuva olisi monisärmäisempi, hän jatkaa.

Lasten maailma on ohjaajalle tuttu kolmen oman pojan kautta, mutta kivikausi oli ennen Unnaa ja Nuukia yhtä kaukainen ajanjakso kuin muillekin.

Ohjaaja kertoo miettineensä harjoitusvaiheessa näyttelijöiden kanssa, millaista elämä kivikaudella oli. Ihmisillä oli suora yhteys luontoon ja maaginen maailmankuva, jossa perinteiset myyttiset toteemieläimet hallitsivat. Silloin ei rationalisoitu eikä analysoitu.

Käärme karkaili

Unnassa ja Nuukissa näkyy myös suuri määrä suomalaisia villieläimiä.

  Sudet, joutsenet, huuhkajat ja käärmeet näyttelivät roolinsa eläinohjaaja Tuire Kaimion johdolla. Karhut ja hirvet on kuvattu erikseen - omenapalkalla näytellyt hirvi löytyi rooliinsa Ruotsista.

Erityistä jännitystä tuottivat elokuvan sudet, jotka ovat oikeasti koirasusia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Kohtauksessa, jossa koirasusi ajaa Unnaa takaa, eläin piti vaihtaa, ettei se innostu ajamaan häntä takaa oikeasti, Cantell kertoo.

Eläinnäyttelijät käyttäytyivät kuvauksissa kohtuullisesti.

- Huuhkaja kakkaili päälle ja käärme karkaili, mutta muuten meni hyvin.

Kivikauden asukkaille kännykkä, nallekarhu ja silmälasit ovat outoja vempeleitä, mutta he tuntevat paljon kikkoja, jotka nykyihmisiltä ovat unohtuneet.

Elokuvassa Nuuk parantaa Unnan haavan seoksella, jossa on mukana virtsaa. Vaikka yleisön joukosta tässä vaiheessa kuuluukin "yök", on näyttelijöillä asiasta parempaa tietoa.

- Se desinfioi oikeasti, Rosa ja Toni paljastavat. Ja kerrottakoon vielä sekin, että elokuvassa vastineena käytettiin omenamehua.

Shamaanien sukua

Toni Leppe kertoo olevansa itsekin shamaanien sukua, sillä chileläinen ukki oli arvostettu parantaja. Rosa on aiemmin ollut avustajana elokuvissa Äideistä parhain ja Onnen varjot, mutta tällä kertaa hän on päätähti.

- En tiedä tuleeko minusta elokuvatähteä, mutta ainakin näyttelijä, Rosa uskoo.

Rosa ja Toni ovat olleet toista viikkoa mukana elokuvakiertueella ja nimikirjoituksia he ovat jakaneet lukemattomat määrät.

- Monet sanovat, että elokuva oli hieno. On mukavaa saada hyvää palautetta, Rosa kertoo.

Jenni Banerjee on piipahtamassa Suomessa New Yorkista, jossa hän opiskelee Actors Studiossa ensimmäisenä suomalaisena.

- Olen nauttinut siitä todella paljon ja tunnen olevani hyvissä käsissä, hän sanoo puolen vuoden opintojen jälkeen.

Edessä on vielä kolme vuotta venäläisen näyttelijän ja ohjaajan Konstantin Stanislavskin metodinäyttelemisen teorioihin perustuvaa opiskelua.