"Savonlinna
vei jalat alta"

MATTI LEHTONEN

Financial Times -sanomalehden kriitikko Shirley Apthorp vieraili Suomessa ensimmäistä kertaa Savonlinnan oopperajuhlilla heinäkuun alussa - ja oli hyvin innostunut ja ihastunut kaikkeen kokemaansa.

Apthorp syntyi Etelä-Afrikassa, varttui Australiassa ja opiskeli viulua ja musiikin teoriaa Tasmaniassa.

Nykyään Apthorp asuu Berliinissä ja on kirjoittanut Financial Timesiin vuodesta 1999.

Hän toimii säännöllisesti myös arvostetuimpien musiikkilehtien, kuten Opera Newsin , Opera Nown ja Strad Magazinen avustajana ja matkustelee laajalti ympäri maailmaa erilaisissa musiikkitapahtumissa.

- Yleisesti ottaen Savonlinna ja itäsuomalainen maisema veivät jalat alta, kertoo Apthorp, joka on paraikaa tutustumassa Venezuelan Caracasissa suureen nuorten musiikkikoulutustapahtumaan.

- Koko oopperafestivaali oli täydellisesti organisoitu, mutta silti tunnelma oli rento, eikä kukaan tuntunut kireältä tai epäystävälliseltä.

Apthorp toteaa, että Saksassa muutamia musiikkitapahtumia järjestetään kauniissa, historiallisissa ympäristöissä, mutta Savonlinnan kaltaisessa, keskieurooppalaisittain etäisessä paikassa hän ei ole aikaisemmin törmännyt vastaavaan taiteelliseen tasoon.

- Parhaita festivaaleja ovat sellaiset, joita ei voi verrata muihin, joissa paikallisista erityisolosuhteista on tehty keskeinen osa tapahtumaa. Juuri niin Savonlinnassa on tehty.

- Hienoa että Savonlinnassa on satsattu tällä tavoin uuteen suomalaiseen oopperaan, sanoo Apthorp viitaten Ratsumieheen , jonka musiikillista toteutusta hän piti erittäin korkeatasoisena, samoin teosta sinänsä.

Suomalaiset laulajat ovat hänelle tuttuja monista Saksan oopperataloista, mutta silti laulamisen kvaliteetti oli Savonlinnassa kovempi kuin osasi odottaa.

- Olen kasvanut Muumi -kirjojen parissa, ja minusta tuntuu, että nyt ymmärrän niitäkin paremmin, kaikkia niitä metsässä asuvia olioita, Muumi-perheen rauhallista itsevarmuutta ja läheistä suhdetta luontoon. Haluan ehdottomasti Suomeen toisenkin kerran!