Kaktuksia sammalmättäillä
ja kivitettäviä tynnyreitä

TS/Jonny Holmén<br />Malin Ahlsvedin näyttelyosuus koostuu sammaleisista keitaista sekä taustaseinän pienistä akvarelleista.
TS/Jonny Holmén
Malin Ahlsvedin näyttelyosuus koostuu sammaleisista keitaista sekä taustaseinän pienistä akvarelleista.

JYRKI VUORI

Kuusitoista taiteilijaa - erilaisista kulttuureista, eri puolilta maailmaa, eri ikäisiä ja erilaisten tekniikoitten käyttäjiä. Yhteinen nimittäjä on tällä kertaa nimeltään Henry Grahn Hermunen .

Hän on koonnut kansainvälisen taiteilijajoukon Ars Nova -museoon Turkuun tekemään yhdessä näyttelyä, jolle on annettu nimi Complexity of Life (Elämän monimutkaisuus).

Ellei monimutkainen niin ainakin monimuotoinen näyttely täyttää museon koko peruskerroksen ja jatkuu vappuun saakka.

Valintaa ja sattumaa

Vastikään oman näyttelyn Wäinö Aaltosen museon studiossa pitänyt Henry Grahn Hermunen kertoo aloittaneensa tämän projektin työstämisen jo vuonna 2000. Hän opiskeli silloin kuvataideakatemiassa ja piti näyttelyitä sekä Suomessa että ulkomailla.

- Esimerkiksi Lontoossa, Pietarissa ja Tukholmassa etsin palapelin paloja eli tekijöitä mielessäni kangastelevaan näyttelyyn. Tietoisen haun lisäksi sattuma pelasi kaiken aikaa omaa peliään. Esimerkiksi ruotsalaiseen Karin Lindkvistiin tutustuin aivan sattumalta, kun olin noussut väärään junaan Berliinissä. Ja tässä nyt ollaan: yhteisessä näyttelyssä.

Ryhmän kokoaja luonnehtii valitsemiaan taiteilijoita sanomalla, että heillä kaikilla on "puhdas, suora ja avoin kieli".

- Uskon, että kaikenlaiset ihmiset voivat ottaa osaa ja tulla houkutelluiksi tämän näyttelyn ilmaisemaan maailmaan.

Disharmonia kiinnostaa

Näyttelyssä on mukana monilla eri tekniikoilla tehtyjä teoksia. Yhtenäiseen muotokieleen ei ole pyrittykään - disharmonia on Grahn Hermusen mielestä kiinnostavaa elämässäkin.

Esimerkiksi jo mainittu Karin Lindkvist on koostanut kokonaisen läpinäkyvän kuvaseinämän. Toinen ruotsalainen, Jenny Crisp on rakentanut pienen Viidakon , josta nuori nainen etsii paratiisiaan. Niin ikään Ruotsista tuleva Anders Romare on saanut maalaustensa ainekset populaarikulttuurista, mm. elokuvista ja sarjakuvista.

Suomalainen Malin Ahlsved on hankkinut installaationsa ainekset Turusta ja lähiympäristöstä. Teos nimeltä Todellisuus koostuu sammalmättäistä, joihin on istutettu kirjava valikoima kasveja orkideasta kaktuksiin ja palmuihin.

50 vuoden ikäero ei näy

Näyttelyn nuorin taiteilija on 26-vuotias suomalainen Elli Terho , joka osallistuu kokonaisuuteen haurailla öljymaalauksilla. Seniori taas on 78-vuotias Joseph Harvey , joka viime vaiheessa poimittiin Englannista mukaan näyttelyyn. Iltakerhossa maalausta harrastavalta Harveyltä on mukana sarja nuorekkaita arkielämän kuvauksia.

Etäämpää tulevat mm. hongkongilainen Amy Cheung , joka osallistuu näyttelyyn videoteoksella ja valokuvalla, sekä Yhdysvalloista mukaan valittu Justin Gabriel McInteer , jonka kirjavien koosteiden äärellä voi Grahn Hermusen mukaan kysyä esimerkiksi, saako taide olla iloista ja positiivista.

Ei potkaista vielä tyhjää

Englanninkielinen idiomi "kick the bucket" (potkaista ämpäriä) merkitsee kuolemista. Siitä on innoituksensa saanut englantilaisen Adrian Palkan ja saksalaisen Wolfram Der Spyran yhteinen teos, johon katsojatkin voivat osallistua.

  Käyttöön on varattu kiviä, joilla voi heitellä huoneen perälle sijoitettuja tynnyreitä, ämpäreitä ja peltipurkkeja. Osumat käynnistävät erilaisia äänitehosteita.

Näyttelyyn liittyy ohjattu ja maksuton työpaja, jossa sunnuntaisin klo 13 tehdään näyttelyteosten innoittamia aarresaaria keräysmateriaaleista.

Ensi syksynä Complexity of Life -näyttely nähdään Etelä-Karjalan taidemuseossa Lappeenrannassa.

TS/Jonny Holmén<br />Anders Romare (takana vas.) ja Urban Granberg haluavat suhtautua vanhenemiseen hellällä huumorilla.
TS/Jonny Holmén
Anders Romare (takana vas.) ja Urban Granberg haluavat suhtautua vanhenemiseen hellällä huumorilla.
TS/Jonny Holmén<br />Englantilainen Adrian Palka näyttää, miten tynnyreitä kivittämällä saa aikaan äänitehosteita. Teoksen toinen tekijä, Wolfram Der Spyra (oik.) on kotoisin Saksasta.
TS/Jonny Holmén
Englantilainen Adrian Palka näyttää, miten tynnyreitä kivittämällä saa aikaan äänitehosteita. Teoksen toinen tekijä, Wolfram Der Spyra (oik.) on kotoisin Saksasta.
TS/Jonny Holmén<br />Henry Grahn Hermunen (vas.) kutsui Saksasta näyttelyn kansainväliseen joukkoon Agnes Domken.
TS/Jonny Holmén
Henry Grahn Hermunen (vas.) kutsui Saksasta näyttelyn kansainväliseen joukkoon Agnes Domken.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.