Kulttuuri

Kirjailija opettajan neuvoista huolimatta

TS/Pasi Leino<br />Kirjailija Kirsti Ellilä haluaa rohkaista nuoria olemaan oma itsensä muiden mielipiteistä välittämättä.
TS/Pasi Leino
Kirjailija Kirsti Ellilä haluaa rohkaista nuoria olemaan oma itsensä muiden mielipiteistä välittämättä.

ANNA HEINILÄ

Kirsti Ellilän tuotanto koostuu pääasiassa nuortenkirjallisuudesta. Tunnetuin hahmo lienee Emma, joka ehti seikkailla kuudessa kirjassa. Jatkoa ei kuitenkaan seuraa, ainakaan näillä näkymin.

- Koskaanhan ei toki voi olla liian varma.

Nuorille ja nuorista kirjoittaminen on Ellilälle luontevaa. Kirjailija näkee nuoruuden merkittävänä ajanjaksona ja pohtii myös omaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan paljon. Porissa vuonna 1958 syntynyt kirjailija tietää aikuistumisen olevan vaikeaa ja tuntee siksikin suurta myötätuntoa nuoria kohtaan.

- Kirjoittaminen on kätevä ja hauska tapa käsitellä nuoruuteen liittyviä vaiheita sekä ilmaista tunteita. Kirjoittamalla nuoruudesta haluan ylläpitää sitä. Nuoriin verrattuna aikuiset tuntuvat usein niin kovin luutuneilta.

Nuortenkirjoja nuorille

Hyvän nuortenkirjan kirjoittaminen on taitolaji siinä missä ns. aikuisten kirjankin kirjoittaminen. Kohderyhmän kannalta vikaan voi mennä monellakin eri tavalla. Jos kirja ei toimi, se ei toimi.

- Joskus ärsyttää, kun nuortenkirjaa arvioitaessa sen onnistumisen edellytyksenä pidetään sitä, että se kelpaa aikuisellekin. Miksi aikuisten pitäisi ymmärtää nuortenkirjoja? Nuorillehan ne on kirjoitettu. Kyllä nuorten pitäisi saada olla nuoria ja tyttökirjoista puhuttaessa tyttöjen tyttöjä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ellilän kirjoista löydettävissä olevat pääteemat ovat suvaitsevaisuus ja erilaisuuden hyväksyminen. Kirjailija haluaa rohkaista nuoria olemaan reippaasti oma itsensä, välittämättä liiaksi siitä, mitä muut heistä ajattelevat.

- Elämä on vaikeaa, mutta kuitenkin hienoa. Todennäköisesti se on ainutkertainen tilaisuus kokea asioita ja jo siksikin arvokas mahdollisuus. Yritän omalta osaltani valaa nuoriin uskallusta tarttua myös onneen. Hyviä asioita ei kannata pilata miettimällä niitä puhki.

Hyväksyvää realismia, terävää kriittisyyttä

Oman kaunokirjallisen työnsä ohella Ellilä, monien kollegoidensa tavoin, kirjoittaa myös jonkin verran lehtiin muun muassa kolumneja ja jatkokertomuksia sekä toimii kirjoittajaohjaajana.

- Minulla ei ole rikasta aviomiestä, ei suurta perintöä odotettavissa enkä ole kulttuuripiirien erityissuojeluksessa. Oikeastaan minun on siis pakkokin olla kirjoittajana monipuolinen, Ellilä toteaa ilkikurisesti.

Hän ohjaa nuorten ja aikuisten ryhmiä sekä vetää elämäkertakirjoittamisen tyyppistä ohjausta vanhemmille kirjoittajaharrastajille. Ikäryhmien välillä on tiettyjä säännönmukaisia eroja, vaikka jokainen kirjoittaja on yksilöllinen iästään huolimatta.

- Vanhempien harrastajien kirjoittamissa teksteissä näkyy elämänkokemus, vaikeudet ja menetykset sekä tietysti positiiviset kokemukset. Tietynlaista huumoria on runsaasti. Tekstit ovat niinikään jotenkin realistisempia.

Nuorten tekstit ovat usein hyvin teräviä ja kriittisiä. Teemoiksi valitaan yhteiskunnallisia ja vaikeita aiheita, kuten sukupuolten välinen tasa-arvo ja koulutuksen taso.

- Nuorilla on paljon mielipiteitä. He ovat tosin jo omaksuneet käsityksen, ettei niitä oikein olisi sopivaa ilmaista.

Ellilän kursseilla saa kuitenkin päästellä. Kieliopin oikeellisuus ei ole ykkösprioriteetti niin kuin äidinkielen opetuksessa. Ohjaajana Ellilä myös sanoutuu irti kasvattajan roolista, nekin löytyvät koulusta ja kotoa.

Vaikeuksiakin ohjattavien kanssa saattaa ilmetä. Liian tiukka tavoitteellisuus voi aiheuttaa kirjoittajassa lukkoja, jolloin hän jää oman kunnianhimonsa vangiksi. Eniten tällaisia tapauksia löytyy nuorten aikuisten ryhmistä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Sanomaa mä metsästän

Ellilän mielestä kirjallisuus voi hyvin. Kysyntää on ainakin enemmän kuin koskaan, jos myyntilukuja on uskominen.

- Kirjallisuuden arvostuksesta kertoo myös se, että kirjastolaitos on edelleen toimiva ja paljon käytetty, joskin määrärahoja leikataan jatkuvasti.

- Ongelmana voidaan nähdä myös kirjallisuuden keskittyminen muutamien suurten nimien ympärille, jolloin muut jäävät varjoon.

Nykykirjallisuudessa esiintyvän eräänlaisen hampaattomuuden Ellilä arvelee johtuvan monestakin seikasta. Yhteiskunnallisten ja kantaaottavien aiheiden välttely saattaa olla vastareaktiota 1970-luvun radikalismille. Sellainen ei ole nyt muodissa.

- Yhtenä vaikuttavana tekijänä saattaa olla myös individualismia korostava aikamme. Ei haluta nähdä yhteiskunnan osuutta ja vaikutuksia työttömyyteen ja muihin ongelmiin. Ajatellaan, että kaikki on itsestä kiinni ja suljetaan silmät kollektiiviselta vastuulta.

Nuortenkirjallisuudessa tyylilaji usein estää näkemästä pintaa syvemmälle ja löytämään sanomaa, joka tarinaan on kuin onkin kirjoitettu.

Leimallista nuortenkirjallisuudelle onkin kahtaalle jakautuneisuus. Joko kirja on riipivä lastenkotikuvaus, jossa kaikki mahdollinen menee pieleen kaikkein kamalimmalla tavalla tai sitten herttainen kertomus yksinkertaisen perhetytön pian toteutuvista heppahaaveista.

Ellilän Emma-sarjankin kustantanut Karisto on aloittanut uuden, kotimaisen ja käännöskirjallisuuden romaaneja käsittävän tyttökirjasarjan nimeltä Siskodisko . Ellilän Maanantaisyndrooma on sarjan ensimmäinen kirja.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit