Kulttuuri

Kosto on kauhea

TS/FS Film<br />Denzel Washington näyttelee nuoren Pitan (Dakota Fanning) henkivartijaa elokuvassa Koston liekki.
TS/FS Film
Denzel Washington näyttelee nuoren Pitan (Dakota Fanning) henkivartijaa elokuvassa Koston liekki.

Paria poikkeusta lukuun ottamatta pelkkää kehnonpuoleista toimintahuttua suoltaneen Tony Scottin ohjaama Koston liekki on itsetarkoituksellisen väkivaltainen toimintajännäri, jonka toteutus heittelehtii sekavasti rosoisen arkirealismin ja musiikkivideomaisen tekotaiteellisen tyylittelyn välillä.

Juonikuvioiltaan ja hyvä - paha -asetelmiltaan Koston liekki noudattaa kauhean kaavamaista ja moneen kertaan nähtyä kostonarratiivia, jossa yksinäinen ja yksin toimiva oikeuden puolustaja pistää kovalla kädellä kuriin joukon roistoja. Kostajan motiivit ovat perimmiltään hyvin henkilökohtaiset, joskin samalla tulee toki suojeltua myös jotakuta viatonta ulkopuolista.

Elokuvan tapahtumat sijoittuvat Mexico Cityyn, joka on kuvattu varsinaiseksi korruption ja rikollisuuden pesäpaikaksi. Tarinan roistot ovat ykskantaan paikallisia latinoita. Päähenkilö on alkoholisoitunut ja elämän kolhima entinen merisotilas ja CIA:n agentti (Denzel Washington), joka saa olemiselleen jälleen tarkoituksen otettuaan pestin äveriään perheen kymmenkesäisen tyttären henkivartijana.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Keskushenkilö osoittautuu alun alennustilastaan huolimatta kunnon sankariksi, itsensä likoon laittavaksi pesunkestäväksi jenkkisoturiksi, joka on valmis uhraamaan kaikkensa muualta tulevan uhkan edessä. Sankarin suojelun kohde on meksikolais-amerikkalainen pikkutyttö, joka tosin vaaleine hiuksineen, sinisine silmineen ja pikkuvanhoine olemuksineen käy mennen tullen täysin perusamerikkalaisesta koulutytöstä.

Omassa, useinkin hyvin tympeässä ja arvoiltaan arveluttavassa lajityypissään Koston liekki erottuu ikävällä tavalla nimenomaan siksi, että elokuva on aivan kauhean epämiellyttävä. Vastenmielisintä on se, miten elokuvan väkivaltaisuus ja oman käden oikeutta ylistävä ideologia perustellaan kidnapatuksi tulevan lapsihahmon kautta.

Viattoman lapsen ollessa uhattuna tarkoitus pyhittää keinot, päähenkilön silmitön kostonhimo ja raa'at väkivallanteot esitetään itsestään selvinä ja täysin hyväksyttävinä toimintatapoina. Jälleen kerran Hollywood näyttääkin julistavan yhtään häpeilemättä sitä, että silmä silmästä ja hammas hampaasta -periaatteen noudattaminen on suorastaan välttämättömyys.

PÄIVI VALOTIE

• Koston liekki . Ohjaaja Tony Scott. (Julia 4 & Kinopalatsi 1)