Laatuaikaa ja keskusteluja

Harva asia saa yhtä laajan ja kiistattoman hyväksynnän kuin se, että haluamme antaa ja luoda jälkikasvullemme parhaat mahdollisuudet elää ja menestyä. Koulutuksessa lapsille pyritään antamaan riittävät valmiudet käsitellä suhdetta itseensä ja ympäristöönsä. Kuten tunnettua, miten tämä tavoite tulisi täyttää ja käytännössä hoitaa, on jo huomattavasti kiistanalaisempaa.

Lasten hyvinvoinnista ja kapasiteetista ovat pitkään ammattipiireissä olleet kiinnostuneet opettajien lisäksi lähinnä lääkärit ja psykologit. Viime aikoina lapsuuden sisältöön ovat pyrkineet vaikuttamaan miltei minkä tahansa yhteiskunnan alueen edustajat, mm. filosofit. Mitä annettavaa filosofialla on lapsille?

Filosofiaa lapsille -niminen liike on lähtöisin Yhdysvalloista. Filosofi Gareth Matthewsia pidetään yhtenä liikkeen uranuurtajista. Toiminta on alkanut 1970-luvulla ja levinnyt jo yli neljäänkymmeneen maahan. Suomeen se perustettiin 1996 Oulun yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan yhteyteen. Liikkeen tavoitteena ei ole vain filosofisen pohdiskelun tuominen lasten ulottuville, ei myöskään pelkästään kiinnostuksen kasvattaminen filosofiaa kohtaan, vaan taustalla on jotakin muuta. Ja se muu on yleisasenne, josta tuskin ollaan eri mieltä. Perusasenne peräänkuuluttaa tarpeeksi aikaa ja vaivaa keskusteluihin lasten kanssa. Keskusteluihin, joiden tulisi tapahtua vuorovaikutteisesti, ilman alentavaa asennetta aikuisten puolelta.

Lasten ehdoilla

Mutta onko filosofia toimiva ja pätevä väline ja keino empaattiseen yhdessä olemiseen ja yhdessä asioiden hahmottamiseen? Miksipä ei. Vastaukseksi sopii varmasti moni muukin tapa tehdä asioita yhdessä - musiikkiopetuksesta partiotoiminnan kautta urheiluun. Olennaista filosofian kannalta on se usein toistettu klisee, että vanhempien ja aikuisten tulisi olla hyvin tarkkoja, että he eivät nujerra lapsen mielikuvitusta ja hänessä asuvaa filosofia.

Matthews tiedostaa, että väärin toteutettuna filosofinen keskustelu lasten kanssa voi kääntyä itseään vastaan. Keskeistä on, että kaikki tapahtuu lasten ehdoilla ja heidän ajatteluaan ja maailman hahmottamista palvellen. Matthews tosin on vakuuttunut, että lasten filosofisilla pohdinnoilla esimerkiksi siitä, onko kasveilla tunne-elämää, on myös merkitystä ja vaikutusta vakavaan ammattilaisten tekemään filosofiaan.

Hyvällä tahdolla Matthewsin asenne voidaan nähdä vuorovaikutuksen korostamisena ja sen tavoittelemisena. Toisaalta filosofin ja lasten välisessä kanssakäymisessä on mukana kaksi todellisuusversiota, jotka eivät välttämättä kykene aina olemaan yhtäaikaisesti samassa tilassa toisiaan tönimättä.

Valintoja ja perusteluja

Matthews käy kirjassaan läpi useita varsin mielekkäitä esimerkkejä hänen keskusteluistaan 8-11-vuotiaiden skottilasten kanssa. Kirja ei halua toimia tee-se-itse -oppaana lasten maailman ja filosofian kohtaamisessa, mutta samalla se kuitenkin motivoi asian esille nostamiseen ja keskustelujen yrittämiseen ja ylläpitämiseen.

Ehkä lasten kanssa käytävien filosofisten keskustelujen pitkäjänteisin ja rakentavin sisältö löytyykin hieman perusajatuksen vierestä. Mitä Matthews ja Filosofiaa lapsille -liike tekee on arkinen vastaus klassiseen kysymykseen, mitä ja miten opettaa ja tuoda asioita esille. Käytännössä se tarkoittaa valintoja ja ennen kaikkea perusteluja valinnoille.

Abstrakti lause pitää sisällään enemmän kuin ehkä osaamme arvata. Refleksiivisen ja kriittisen filosofisen ajattelun mahdollisuus onkin siinä, että uskallamme kohdata valinnat. Ja tehdä valintoja siinä, että arjen monikollisuuden hyväksyminen ei saa tarkoittaa, että mikä tahansa ja missä tahansa on yhtä mielekästä ja tarpeellista. On oltava kanttia väittää ja keskustella yhdessä aikuisten ja lasten kanssa, miksi tietokonepeli ei ole yhtä mielekäs tapa tutustua tunnemaailmaan ja sosiaaliseen ympäristöönsä kuin esimerkiksi Lokki Joonatanin lukeminen. On varattava riittävästi aikaa ja energiaa, jotta pääsemme kiinni pintapuolisten ilmiöiden tai nostalgisen konservatiivisuuden sijaan itse asiaan - laadulliseen aikaan ja yhdessäoloon lasten kanssa.

MIKA HANNULA

• Gareth B. Matthews: Filosofisia keskusteluja lasten kanssa . Suomentanut Antti Mattila. WSOY.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.