Kulttuuri

Nojatuolimatkailijalle
juuri passeli kirja

TS/Tuuli Lähdesmäki<br />Kämmenelle mahtuva <br />Colosseum kuuluu teoksen kuvitukseen.
TS/Tuuli Lähdesmäki
Kämmenelle mahtuva
Colosseum kuuluu teoksen kuvitukseen.

Rooma on mielenkiintoinen ja haastava matkailukohde: ensin pitää opiskella opaskirjoista kaupungin monikerroksisesta historiasta, ja käynnin jälkeen se ei tunnu jättävän rauhaan. Kaupungin nähtävyyksiä on monenlaisia, vanhimmat jo vuosituhansien takaa.

Rooma oli jo Suomen taiteen kultakauden heräämisen aikaan ja monille taiteilijapolville sen jälkeen kohde, joka oli melkein saman mittainen kuin Pariisi. Monet kirjailijat ja taiteilijat ovat kertoneet Rooman-muistoistaan ja kaupungin vaikutuksesta työhönsä. Monet nykyajankin taiteilijat kulkevat yhä Rooman kaduilla, kujilla ja toreilla.

Tietysti Rooma on myös massaturismin kohde, ja monia vetää sinne kaupunkiin mahtuva pienoisvaltio Vatikaani, jonka merkitys maapallolla on paljon kokoaan suurempi.

Opiskelijoiden ja tutkijoiden tiet vievät tietysti myös Roomaan. Tänä keväänä on ilmestynyt kirja seitsemän lähinnä Jyväskylän yliopistoon sitoutuneen taiteentutkijan Rooman-matkasta ja sen perusteella syntyneistä mielikuvista sekä vanhojen taiteilija- ja matkailijasukupolvien Rooma-vaikutelmista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kirjan moottori on ollut tohtori Annika Waenerberg, jonka yksi tutkimuskohde on taiteilijoiden matkat ja niiden vaikutus taiteeseen. Samaa asiaa Sven Hirn aikoinaan tutki.

Emil Nervander oli tutkija ja "senttari"

On heti sanottava, että Waenerbergin kokoama kirja on mielenkiintoista luettavaa. Roomaa ei yhdellä kertaa katsota, eikä sen salaisuuksiin toisellakaan kerralla vihkiydytä. Tämä kirja on hyvä lisä Rooman-matkan muistoihin ja nojatuolimatkailijalle houkutin tehdä uusi matka. Niin elävästi kirja on tehty.

Leena Valkeapää löysi Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistosta viisi Emil Nervanderin Kaarlo Bergbomille lähetettyä kirjettä, joista kolme oli Roomasta. Tilanne oli melko vaikea, koska Nervander oli hermosairaudesta kärsivän Lars Oskar Wilhelm af Heurlinin seuralainen.

Puuttumatta sen enempää näihin kirjeisiin on vain todettava, että matkalaiset tapasivat Roomassa mm. kuvanveistäjä Walter Runebergin ja taidehistorioitsija Carl Gustaf Estlanderin. Lisäksi matkalaiset kävivät miltei päivittäin Pantheonissa ja Colosseumilla. Lisäksi useat muut taidekohteet, vanhan Rooman veistokset ja maalaukset vaikuttivat syvästi Nervanderiin.

Nervander oli kummallinen oman aikansa lapsi: hän sai toimeentulon etupäässä kirjoituksillaan, joita hän ahkerasti lähetti kotimaan lehdissä julkaistavaksi. Hän oli sananmukaisesti "senttari", jolle palkkio maksettiin yleensä jutun pituuden mukaan.

Myöhemmin ahkerasta Nervanderista tuli mm. Suomen vanhojen kirkkojen tutkija. Hänen muistiinpanonsa ovat edelleen tutkijoille tärkeitä.

Suuri ja ikuinen maailmankaupunki

Tuuli Lähdesmäki on kirjoittanut erilaisten opaskirjojen muovaamasta Roomasta. Selvää on, että "kaupunkimatkailukohteena Rooman matkailuvaltiksi nousee kulttuuri". Lähdesmäki luettelee melkein kaikki Rooman tärkeimmät matkailukohteet.

Viikon tai vähemmän paikalla oleva matkailija näkee ja jaksaa vain osan suuren kaupungin tuhansista nähtävyyksistä. Suositut matkailukohteet nähdään usein vain yhdestä kulmasta ja sitten onkin jo seuraavan vuoro.

Tämän kirjan suuriin nousuihin kuuluu Katariina Roivaksen artikkeli Kämmenelle mahtuva Colosseum , jossa hän käsittelee Rooman matkamuistomarkkinoita ja matkamuistojen "filosofiaa" yleensä. Tämä on aivan liian vähän tutkittu asia. Roivaksen artikkeli on oiva lisä matkamuistotietouteen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaiken kaikkiaan hyvä ja hulppea kirja, jonka sivuilla viihtyy, ja hyvää luettavaa nojatuolimatkailijallekin. Ehkä ensi keväänä jo...

RISTO LAINE

• Annika Waenerberg (toim.): Rooman kävijät. Taiteen ja historian löytöretkiä . Atena 2004.