Kulttuuri

Anders Hillborg etsii uusia
musiikillisia ilmaisukeinoja

TS/Riitta Salmi<br />Ruotsalaissäveltäjä Anders Hillborg vihaa sanaa cross-over. Hän ei karsinoi musiikkia.
TS/Riitta Salmi
Ruotsalaissäveltäjä Anders Hillborg vihaa sanaa cross-over. Hän ei karsinoi musiikkia.

MATTI LEHTONEN

Ruotsalainen säveltäjä Anders Hillborg , 49, koki ensimmäiset musiikilliset elämyksensä pianistina mm. Elton Johnin , Beatlesin ja Chicagon musiikkia soittaneessa bändissä. Kallistuminen klassisen puolelle tapahtui 18-19-vuotiaana.

- Pikkupoikana soitin pianoa, mutta vihasin sitä intohimoisesti. Sitä ei siis voi pitää millään lailla musiikillisena lähtökohtanani. Bänditoiminnan ohessa lauloin myös kuorossa, ja sitä kautta aloin saada kontaktia muuhunkin musiikkiin, Hillborg kertoo.

Suunnan muutoksen takana oli se havainto, että popin soittaminen ei yksinkertaisesti ollut tarpeeksi kiinnostavaa. Heräsi halu tehdä jotain kokeilevampaa.

- Se oli tietenkin vaikeaa, kun en osannut kunnolla lukea ja kirjoittaa musiikkia. Olin lisäksi täysin tietämätön modernista musiikista.

Työhön ja opiskeluun rohkaisi ainoastaan muistikuva siitä, miten hauskaa ja luonnollista musiikin tekeminen oli bändissä ollut ja luottamus siihen, että se hauskuus vielä palaisi, kun taidot karttuisivat.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Oppia elektronimusiikista

Hillborg opiskeli Tukholman kuninkaallisessa musiikkikorkeakoulussa sävellystä ja elektronista musiikkia opettajanaan mm. Arne Mellnäs . Häntä innosti sävellystyöhön myös Brian Ferneyhough , joka vieraili opettamassa samassa opinahjossa.

- Elektroninen musiikki oli hyvin tärkeää kehitykselleni. Vietin paljon aikaa studiossa erilaisia kokeiluja tehden - siellähän saatoin tuottaa musiikkia ja kehitellä ideoitani, vaikken vielä tuntenutkaan musiikin kirjoittamisen salaisuuksia.

Celestial Mechanics (1983-85) oli Hillborgin mielestä hänen ensimmäinen persoonallinen sävellyksensä. Sitä ennen säveltäminen oli ollut omien esikuvien tietoista lainaamista ja jäljittelyä, mm. Feldmanin, Xenakisin, Ligetin ja Pendereckin .

Vihattava cross-over

- Vihaan sanaa cross-over, enkä edes tiedä mitä se tarkoittaa. Musiikkia voi tehdä eri tavoin erilaisista elementeistä ja erilaisia vaikutteita yhdistelemällä, mutta sitä työtä ei voi tunkea tällaisen nimikkeen alle.

Hillborg muistuttaa Lutoslawskin esittämästä ajatuksesta, jossa hän vertaa nykymusiikin säveltämistä arkkitehtuuriin. Ei riitä, että säveltäjä piirtää rakennuksen, vaan hänen on itse kerättävä hiekka betonia varten, valettava, veistettävä ja työstettävä.

- Jokaista sävellystä varten on kehitettävä tekniikka, jolla kukin sävellys kirjoitetaan. Tilanne on kovasti erilainen kuin Mozartin aikana, jolloin oli olemassa kattava sävellystekninen konventio. Säveltäminen muistutti tuolloin enemmän suutarin työtä. Ainoastaan joitakin vuosia sitten kirjoittamani pop-laulut on tehty vakiintuneen idiomin mukaan.

Koditon etsijä

Hillborg toteaa, ettei ole koskaan ollut kotonaan ankaratyylisessä modernismissa. Hän pitää koko darmstadtilaista aggressiivista asennetta ja käsitystä tiukan modernismin ylivertaisuudesta epäterveenä.

- Voinkin sanoa olevani tietyllä lailla koditon. Jos olisin kiintynyt yhteen estetiikkaan, minun ei tarvitsisi alituisesti etsiskellä uusia ilmaisukeinoja.

Hillborg ei siis kaihda ilmaisukeinojen etsimistä etäältäkään eikä niiden yhdistelemistä ennakkoluulottomasti toisiinsa.

- Jos säveltäisin oopperan, haluaisin ehdottomasti mukaan räppiä, mutta nimenomaan oikeita räppäreitä. Sehän olisi hankalaa, sillä tietääkseni nuotinlukutaito ei kuulu rap-artistien valmiuksiin.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hillborgilta on valmistumassa konsertto kahdelle pasuunalle ja orkesterille, jossa toinen pasunisteista on jazz-muusikko. Hänen osuutensa pitää sisällään runsaasti improvisaatiota.

Työn alla oleviin sävellyksiin lukeutuvat pari vuotta sitten kirjoitetun pianokonserton korjattu versio, Los Angelesin filharmonikoiden tilaama orkesteriteos sekä lyömäsoitinkonsertto.

Kumppanina Takemitsu

Turussa Anders Hillborg vierailee Turun musiikkiakatemian Aboa Nova -konserttisarjan kutsuvieraana. Oman musiikkinsa rinnalle hän on valinnut japanilaisen Toru Takemitsun teoksia.

- Mietin monia muitakin, lähinnä suuria eurooppalaisia modernisteja, mutta lopulta Takemitsu oli hauskin vaihtoehto. Sain aikoinaan tilaisuuden tutustua häneen ja pidimme säännöllisesti yhteyttä aina hänen kuolemaansa asti.

Takemitsussa Hillborgia on viehättänyt tämän haluttomuus tehdä raja populaarin ja taiteen välille, niin että tämä saattoi kirjoittaa sovituksen Beatles-klassikosta Here, There and Everywhere . - Voisiko kuvitella esimerkiksi Ligetin ryhtyneen moiseen?

Hillborg täyttää 50 vuotta 31.5. Turun filharmoninen orkesteri juhlistaa tapausta esittämällä konsertissaan 14.5. hänen teoksensa King Tide .

Turun musiikkiakatemian Musica Nova -konsertti alkaa tänään klo 19 Sigyn-salissa. Akatemian opiskelijat esittävät Hillborgilta mm. teoksen Celestial Mechanics ja Takemitsulta eri kokoonpanoille kirjoitettua kamarimusiikkia.