Kulttuuri

Suudelman keskipitkä oppimäärä

TS/
TS/

Kun kevät etenee, poskisuudelmat ilmestyvät Suomen kaupunkien kaduille. Toppatakkien, pipojen ja valuvien nenien sesongin mentyä olemme valmiit olemaan mannermaisia. Kun talvella tuttavusten kädetkään hädin tuskin koskivat toisiaan, nyt poskemme läpsähtävät iloisesti vastakkain.

Olemme tietoisia siitä, että suudelma on merkki. Kaksi vai neljä? Kolaroivatko silmälasit? Olenko syönyt valkosipulia? Onko tämä sittenkin liian tuttavallista tai fyysistä?

Sukellus eleen merkityksiin

Hannu Salmen kirja suudelmasta on sukellus yhden inhimillisen eleen rikkaisiin merkityksiin. Salmi katselee ja kääntelee erilaisia suudelmia ja niiden historiaa. Hän teemoittelee tämän historian pyhyyden, tervehdyksen, sopimuksen ja rakkauden suudelmiin. Huulet toimivat hengen ovina ja suudelmat sinetöivät luotettavasti. Pahantahtoinen suudelma on ajatuksenakin vastenmielinen, sillä suudelma tulee kovin lähelle. Kuuluisin petos on Salmen analysoima Juudaksen suudelma.

Salmi poimii herkullisia esimerkkejä kirjallisuudesta ja osoittaa suudelman paikan kertomuksen rakentamisessa. Suudelma on tarinan kuljettamisen väline sekä ihmisten kesken että heitä kuvaavassa fiktiossa. Hän käy läpi myyttisiä ja raamatullisia suudelmia. Lentosuukko on hyvä esimerkki Salmen tavasta avata yhden eleen kulttuurihistoria unohtumattomalla tavalla: vuosituhansia sitten lentosuukko oli pakanallinen tapa tervehtiä taivaankappaleita. Kun aurinkoa tai kuuta ei voi tavoittaa, suudelma lentää perille.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Värikkyytensä ohella Salmen kirja on hyvin viaton esitys suudelmasta. Suudelma on toki ollut vuosisatoja liittoutumisen, kunnioituksen tai tervehdyksen epäseksuaalinen ele, mutta suurin osa suudelman kuvahistoriaa tekee siitä voimakkaasti seksuaalisen merkin.

Uuden ajan maallisessa ja osin raamatullisessakin kuvataiteessa naisen ja miehen suudelma on ollut siedettävän siveä viittaus sukupuoliyhteyteen, joko jo koettuun tai odotettavissa olevaan. Suiden yhteydellä on viitattu yhdyntään, jonka kuvaamiseen kehitettiin kolme kiertoilmausta: suudelma, viettely tai raiskaus. Niitä sopi katsella, kun ne oli verhottu kertomuksiin, joista Salmen teoksen loistelias kuvitus suurimmaksi osaksi rakentuu.

Viihdykettä hinkuva elokuvayleisökin kaipaa elokuvalta suudelmaa. Jos elokuva ei anna yhtäkään suudelmaa, yleisö hölmistyy. Samaan tapaan 1800-luvun taideyleisö odotti näyttelykäynniltä sopivaisuuden rajoissa annettua stimulanssia. Kiertoilmaukset olivat juuri sopivia: ne kuohuttivat romanttisesti tai moraalisesti niin laskelmoidusti, että oikeat mielteet saatiin aikaisiksi.

Pari kuin peilikuva

Seksuaalisena eleenä suudelma on erityisen symmetrinen, sillä se tekee parista peilikuvan kaltaisen - toisin kuin yhdyntä. Ajoittaisen julkisuutensa ja symmetriansa takia sitä on ollut aina helppo idealisoida pyhäksi rakkauden merkiksi, vaikka sekin on kyllästetty tapakulttuurin valtarakenteilla.

Miehen tulee ehdottaa suudelmaa tai ryhtyä siihen lupia kyselemättä, naisen ei perinteisesti sovi aloitetta ainakaan ensisuudelmaan tehdä. Siinäkin suudelma symboloi siis sukupuoliroolien aktiivisuutta ja passiivisuutta samaan tapaan kuin vaikkapa kosinnan tavat. Naiselta suudelmia voi varastaa, voiko mieheltä?

Käsisuudelman galanttius johtuu juuri siitä, että mies alentaa siinä itsensä vaikka tietää olevansa naista ylempi. Hääsuudelma viittaa koskemattomaan neitsyeen kajoamiseen, joka aloitetaan julkisesti ja luvallisesti. Nykyhäissä se on siis tietyllä tapaa korni muinaismuisto, samoin kuin morsianta luovuttava isä.

Symbolin ohella suudelma on ruumiillisuuden historiaa. Siksi suudelman raadollisuus tulee väistämättä mieleen, kun katselee kirjan kuvia, vaikkapa 1700-luvun hehkeää rokokoosuudelmaa. Tuolloinen suuhygienian olemattomuus ja hampaiston hurja kunto saavat nykyihmisen pohtimaan, tarkoitammeko suudelmalla ja sen mielihyvällä kuitenkin jotain muuta kuin aiemmin historiassa. Suudelmalla ja puhtausmyyteillä saatiin viime vuosikymmenellä paniikkikin aikaan, kun spekuloitiin, voiko HI-virus tarttua suudelman kautta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Suudelmassa ylitetään pelko toista ihmistä, itsen ulkopuolista olentoa kohtaan, joten kahden ihmisen väliin voi helposti kiilata kauhua. Samalla suudelma on niin intiimi ele, että myytin mukaan prostituoitu tekee miltei mitä vain rahasta, mutta ei suutele asiakasta suulle.

Heterokeskeinen kuvitus

Salmen kirjan viattomuutta kuvaa myös se, että se on nykyajastakin puhuessaan hyvin heterokeskeinen. Salmi mainitsee homoseksuaalisen suudelman ja siihen suhtautumisen perinteisen kainouden, mutta eipä tuo moderni suudelma silti näy kirjan kuvituksessa ollenkaan. Kuitenkin se saattaa ajoittain jo olla mukana varsin valtavirtaisia rakkaustekstejä kuvittavissa kuvissa, kun Valentinuksen päivänä annetaan kaikkien rakastaa, edes kerran vuodessa.

Lisäksi homoseksuaalinen suudelma on viihdemaailmassa provokaatiomerkki, kuten Madonnan ja Britney Spearsin kuuluisa show-suudelma osoittaa.

Suutelemisen tapakulttuuriset yhteydet tulevat kirjassa vakuuttavasti näkyville. Ehkä suutelun psykologia jääkin enemmän lukijan mietittäväksi. Kuvituksessa vilahtaa äidin suudelma lapselleen: lukija voi pohtia, minkä valtavan latauksen huolta, hellyyttä ja hoivaa yksi äidillinen suudelma sisältää. Ainainen pelko lapsen menettämisestä on ladannut suudelmaan taikauskoisen tai kristillisesti siunaavan eleen. Etäisille ylhäisöäideille se on ollut muodollinen ele, jolla hän on merkinnyt lapsen omakseen, vaikkei hoitanut tai kasvattanut tätä.

Suudelma on kuolevaisen ihmisen liikuttava kurotus kohti toista ihmistä. Se on myös hengen ja ruumiin, aineen ja aineettomuuden rajapinta.

Salmen teosta lukiessa heräsi ajatus, että suudelman tunnettu historia liittyy paljon katoliseen maailmaan. Katolinen aistimellisuus ja aistillisuus hallitsevat suudelman kuva- ja tapahistoriaa: pohjoismaalaisia tai suomalaisia suudelmia ei kirjassa ole käytännöllisesti katsoen ollenkaan. Veistoksien, pyhäinkuvien ja -jäännösten koskettelu ja suutelu on katolisessa perinteessä ollut tapa saavuttaa niiden parantavaa ja siunaavaa voimaa. Näin kiihkeä kontakti puuttuu luterilaisesta maailmasta kokonaan.

Terminologia vaihtelee

Suudelman aistillisuus on tehnyt siitä myös moraalisen mittarin. Angloamerikkalainen maailma kutsuu kielisuudelmaa nimellä French kiss; onhan se brittinäkökulmasta ranskalaisen hillitön suudelma. Siksi se sijoitetaan vastakkaiseksi miellettyyn kulttuuriin, naapurin keksinnöksi samaan tapaan kuin italialaiset nimesivät syfiliksen "Ranskan taudiksi".

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kyllä poskisuudelmat takuulla saavat puhekielessä oman nimityksensä lähivuosina. Kun tupakointi vähenee, vapautuu sana poskari uuteen käyttöön. Kuka muistaa enää poskisauhuja, kun voi harrastaa poskisuudelmia?

ANNA KORTELAINEN

• Hannu Salmi: Suudelma . Faros 2004.

TS/<br />Suudelmia on monta lajia.
TS/
Suudelmia on monta lajia.
TS/
TS/
TS/
TS/