Paavo Suuri juoksi köyhyyttä pakoon

Oopperan valmistus ja läpivieminen vaatii runsaasti väkeä. Paavo Nurmi -oopperan turkulaisproduktiossakin taiteellista ja teknistä henkilöstöä on runsaasti toista sataa.
Oopperan valmistus ja läpivieminen vaatii runsaasti väkeä. Paavo Nurmi -oopperan turkulaisproduktiossakin taiteellista ja teknistä henkilöstöä on runsaasti toista sataa.

RAILI SUOMINEN

Vuonna 2000 Helsinki oli yksi Euroopan kulttuuripääkaupungeista. Vuoden kohokohtia oli elokuussa Helsingin olympiastadionilla kantaesitetty Tuomas Kantelisen ooppera Paavo Suuri. Suuri juoksu. Suuri uni, jonka libreton teki Paavo Haavikko.

Helsingin kaupunginteatterin tuottaman oopperan ohjasi Kalle Holmberg ja nimiosan lauloi baritoni Gabriel Suovanen. Ilmassa oli sananmukaisesti suuren urheilujuhlan tuntua.

Kolmessa vuodessa ulkoilmaoopperan - joka myös televisioitiin - ääriviivat ovat hämärtyneet. Päällimmäiseksi jäi muistiin kuva värikkäästä spektaakkelista, jossa ei oltu säästelty sen paremmin väessä kuin rekvisiitassakaan. Kohtauksiin tarvittiin tykötarpeiksi avoautosta helikopteriin ja kaikkea niiden väliltä. Rahaa paloi, vaikka yleisöäkin riitti, koska olympiastadionia suurempaa katsomoa Suomesta tuskin löytyy.

Mitä oopperasta jäi elämään, ja miten se toimii sisätiloissa, sen voi käydä katsomossa nyt kun Kantelisen ooppera palaa näyttämölle Turussa ensi keskiviikosta (26.11) lähtien. Esityksiä on kaikkiaan viisi.

Iso pala purtavaksi

Oopperan ohjaaja Jussi Tapola sanoo suoraan, että produktion työstäminen on ollut alusta lähtien tappelua resursseja ja koordinaatio-ongelmia vastaan.

- Turussakin paikallinen ooppera voisi keskittyä hieman pienempiin hankkeisiin.

Toisaalta hän kokeneena alan "kehäkettuna" - lähes sadan oopperan ohjaajana - sanoo koko tiimin tehneen olosuhteet huomioiden erittäin hyvää työtä. Hän kiittelee työryhmän lojaalisuutta.

- Tuomas Kantelinen on lahjakas ja mielenkiintoinen säveltäjä, joka lähestyy aihetta elokuvallisesti. Se ei kuitenkaan ole oopperaa ajatellen paras tapa. Turun produktiota varten säveltäjä onkin muokannut ohjaajan pyynnöstä joitakin kohtauksia uusiksi, mm. aiemmin puheena tehty alku kuullaan nyt sävellettynä versiona.

Ongelmia tuottaa myös Turun konserttisali, jossa Kantelisen "paksu" musiikki ei anna laulajille kunnolla tilaa. Sen vuoksi esityksiin jouduttiin hankkimaan äänentoistolaitteet, vaikka ylikapellimestari TiborBog?nyi olisikin halunnut musiikin akustisena.

Lapsuuden suuri idoli

Paavo Nurmen osaan saatiin kaikin puolin ihanteellinen esittäjä, baritoni Hannu Niemelä Suomen kansallisoopperasta. Ehkä urheilun tuntijat muistavat hänet 1970-luvulta korkeushypyn nuorten Suomen mestarina. Niemelän ennätys 196 senttiä oli tuohon aikaan nuorille kova tulos. Edustuksia hänelle kertyikin maaotteluja myöten.

Lohtajalla Keski-Pohjanmaalla syntynyt Niemelä ihaili jo lapsena suomalaisia juoksijasuuruuksia, eritoten Paavo Nurmea ja kertoo juosseensa ensimmäisen 10 000 metrin juoksunsa 8-vuotiaana. Toisen kerran hän kokeili sisunsa kestävyyttä kyseisellä matkalla 9-vuotiaana.

- Ne riittivät. Matka tuntui ihmiselle sopimattoman pitkältä, hän nauraa.

Niemelästä ei tullut uutta Paavo Nurmea tai Lasse Viréniä. Pituusjuoksu vaihtoi ilmansuuntaa ja nuorukaisesta sukeutui korkeushyppääjä. Sen syrjäytti aikanaan musiikki, josta tuli hänen ammattinsa.

Hannu Niemelä sanoo osanneensa pikkupoikana yleisurheilun historian ulkoa, osin vieläkin.

- Urheiluvuodet antoivat minulle hyvän fyysisen pohjan laulajanuralle, hän toteaa.

Hannu Niemelän mukaan Paavo Haavikon piirtämä kuva Paavo Nurmesta vahvistaa monen käsitystä juoksijalegendasta yksinäisenä, karuna miehenä, josta tuli lähes myyttinen hahmo.

Haavikko on korostanut liiaksi Nurmen saituutta ja rahanahneutta, mikä ei ole täysin oikeutettua. Tosin vaatimattomista ja köyhistä oloista lähtöisin ollut Nurmi juoksi myös köyhyyttä pakoon.

Rahan ylikorostukseen Nurmen yhteydessä kiinnitti huomiota jo oopperan kantaesityksen aikoihin mm. Turun Sanomien urheilutoimittajien silloinen nestori Risto Taimi. Hän kirjoitti Nurmi-oopperan tarjonneen toki mukavaa viihdykettä myös urheiluväelle, mutta oopperan päähenkilön nimi olisi yhtä hyvin voinut olla vaikka Veikko Virtanen. "Niin vähän yhteyttä tosiasioihin oli oopperan päähenkilöllä ja Paavo Nurmella".

Kaunista musiikkia

Paavo Haavikko nostaakin Nurmen paljolti symboliseen asemaan, eikä niinkään kuvaa tämän henkilöhistoriaa yksi yhteen.

- Oopperan tarkoitus ei ole nostaa Nurmea jalustalle, mutta hänen merkityksensä suomalaiselle itsetunnolle on ollut korvaamaton. Esimerkiksi Yhdysvalloissa hän kirjaimellisesti juoksi Suomen uskottavien valtioiden joukkoon ja vaikutti välillisesti ja myöhemmin suoraan Suomen saamaan lainaan ja apuun, ohjaaja Jussi Tapola painottaa.

Tärkeä asema oopperassa on myös sekä Urho Kekkosella että Nurmen vaimolla. Seppo Ruohonen ja Johanna Rusanen palaavat Turussa jo stadionin kantaesityksessä tekemiinsä rooleihin. Tamara Lundin tulkitsema Tumma nainen on oopperan myyttinen äitihahmo. Rooli toimii myös kuoleman symbolina kuvaten Nurmen juoksijanuran päättymistä ammattilaissyytöksiin ja kilpailukieltoon. Vaimon kautta Nurmi tilittää sisimpiä tuntojaan ja ongelmallista yksityiselämäänsä.

Baritoni Hannu Niemelän mukaan Tuomas Kantelisen musiikissa kuuluu suomalaiskansallisen sydämen äänet. - Musiikki on melodista ja kaunista.

- Elokuvanomainen musiikki aiheuttaa kuitenkin ongelmia, eikä vähiten dramaturgisia. Oopperassa erillisiä kohtauksia ei voi liittää yhteen kuten elokuvassa, eikä pienellä näyttämöllä voi toteuttaa kaikkia ratkaisuja, joita voitiin käyttää olympiastadionilla. "Välimusiikin" aikana näyttämöllä ei voi seisoskella tekemättä mitään, mutta kovin luontevaa ei ole myöskään juoksennella pitkin seinänvierustoja ilman että siihen on syynsä.

Ooppera vaatii väkeä

Paavo Nurmi -oopperan tekeminen vaatii sisätiloissakin melkoisesti väkeä. 74 soittajan suuruisen orkesterin ja yhdeksän pääroolin laulajan lisäksi esityksessä nähdään 10 Turun Urheiluliiton tanssijaa, 30 hengen kuoro ja 6 näyttämöavustajaa. Lisäksi tarvitaan teknistä henkilökuntaa lavasteiden ja pukujen valmistajista näyttämö- ja valomiehiin sekä maskeeraajiin, joista viime mainitut tulevat Turun ammatti-instituutista. Ohjaaja Jussi Tapola ja ylikapellimestari Tibor Bog?nyi ovat luonnollisesti avainasemassa.

Carmela Wager vastaa oopperan pukujen ja lavastuksen suunnittelusta, virolainen Aita Vuolanto koreografiasta, Timo Alhanen valosuunnittelusta ja Matti Lehtonen kuoron valmennuksesta. Tuotantovastuu on SusannaLehtosella.

Turun oopperayhdistyksen ja Turun filharmonisen orkesterin yhteisproduktion budjetti on 200 000 euroa.

Pelkästään jo henkilömäärä vastaa osaksi kysymykseen, miksi ooppera on niin kallis taidemuoto kuin on ilman suuruudenhulluja panssariajoneuvoja ja helikoptereitakin. Mutta hintansa on esimerkiksi rekvisiitaksi tarvittavilla lastenvaunuillakin, jotka Turun esityksiin jouduttiin vuokraamaan Yleisradiosta Helsingistä.

Paavo Nurmi. Suuri juoksu. Suuri uni. Ensi-ilta 26.11.2003. Muut esitykset: 28.11., 1.12., 3.12. ja 5.12. Esitykset Turun konserttitalossa klo 19.00.

Paavo Suuren roolin laulaa baritoni Hannu Niemelä, joka nuorempana oli itsekin maaottelutasoinen yleisurheilija, leipälajinaan korkeushyppy.
Paavo Suuren roolin laulaa baritoni Hannu Niemelä, joka nuorempana oli itsekin maaottelutasoinen yleisurheilija, leipälajinaan korkeushyppy.
Lavastuksen suunnittelijalla Carmela Wagerilla ja ohjaaja Jussi Tapolalla on ollut jos toinenkin neuvonpito harjoitusprosessin aikana.
Lavastuksen suunnittelijalla Carmela Wagerilla ja ohjaaja Jussi Tapolalla on ollut jos toinenkin neuvonpito harjoitusprosessin aikana.
Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.