Sandra Nybergin maalauksia

Sandra Nyberg: Untitled
Sandra Nyberg: Untitled

Sandra Nyberg on syntynyt vuonna 1977 Paraisilla. Opiskelu on vienyt hänet ulkomaille Hollantiin ja Australiaan. Ensivaikutelma Sandra Nybergin näyttelystä Vanhan raatihuoneen galleriassa on komea. Kookkaat maalaukset pelkistettyine, mustalla rajattuine figuureineen ja harmaan vivahteineen puhuttelevat varmuudellaan.

Sitten tunnelma särkyy ja mieleen nousee kiusallisia kysymyksiä. Miksi lapsilla ei ole kasvoja? Miksi he ovat puolipukeissa? Miksi tyttö on pysähtynyt yksin portaisiin? Miksi rakennukset ovat hyökkääviä kuin jäänmurtajan keulat? Miksi päät kääntyvät tylysti pois? Sandra Nyberg ei kuvaa pelkkää pintaa.

Varman sommittelun ja tulkintaa vaativan sisällön välinen jännite on mielestäni näyttelyn ydin. Pojat omatekoisine konepistooleineen ovat kuin negatiivikuva, josta voidaan kehittää näky tulevien aikuisten verisistä leikeistä sotilaina tai terroristeina. Valkoiset paidat nuhrautuvat vielä elämän epäpuhtauksiin. Alaston kumartuva lapsi on etäistä sukua Simbergin elämänköynnöstä kantavalle pojalle. Sandra Nyberg ei näytä miksi kuvan lapsi kumartuu. Syy peittyy raskaan tumman palkin taakse.

Sandra Nyberg on mieltynyt kuvan neliömuodon symmetriaan. Hänen käyttämänsä vahvat, mutta pehmeät rajaukset saavat siitä erityistä voimaa. Pieni tytönhahmo valkeassa alusasussaan nostaa mieleen Heli Rekulan valokuvat tytöstä näyttelystä Pyhiinvaellus . Asento on rauhallisen eleetön, mutta viitaa myös aikuisen naisen poseerauksiin. Harmaan kylmät ja lämpimät vivahteet ovat kauniita ja liidulla vedetyt ääriviivat kiinnittävät mielikuvan intensiivisesti paikalleen.

Kuva mustista pikkuhousuista vastapäisellä seinällä väreilee eroottisuuden tummempia sävyjä ja synnyttää yhden näyttelyn sisäisistä jännitteistä.

Sidney Studies , pieni maalaus talon päädystä ja sähköjohdoista, on kaunis ajattomalla tavalla. Se ei kaipaa tulkintaa. Se on.

OUTI KANGASNIEMI

Sandra Nybergin maalauksia Vanhan raatihuoneen galleria -28.9.