”Tankki täyteen” omalla autopaikalla – mutta kuka maksaa laskun taloyhtiössä?

Taloyhtiöön voidaan rakentaa latauspaikat vaikka kymmenelle sähköautoilijalle, mutta mitä sitten, kun tulee se yhdestoista?

Jane Iltanen
Timo Hakala kertoo, että vielä toistaiseksi Ursininkadulla sijaitsevan Palladium Turku As Oy:n hallissa ei latauspaikkoja ole, vaikka lupa sellaisten omakustanteiseen rakentamiseen annettiin jo liki vuosi sitten.
Timo Hakala kertoo, että vielä toistaiseksi Ursininkadulla sijaitsevan Palladium Turku As Oy:n hallissa ei latauspaikkoja ole, vaikka lupa sellaisten omakustanteiseen rakentamiseen annettiin jo liki vuosi sitten.

Mikko Perttunen

Poliittiset päättäjät, autokauppiaat, maahantuojat ja muut tahot uskovat ja toivovat, että kymmenen vuoden kuluttua Suomen autoista 10–15 prosenttia olisi täyssähköautoja tai ladattavia...

tilaajille

Haluatko lukea koko artikkelin?

Kokeile TS digiä
1kk eurolla.
Tilaus päättyy automaattisesti.

Tutustu 1 kk 1 €
Olen jo tilaaja
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (16)

Vastaa
Mankeloija
Uskokaa ja toivokaa rauhassa
Useinmissa kerrostaloyhtiöissä on edessä kalliit syöttökaapeleiden uusimiset. Maksajien löytyminen voi yhtiökokouksissa aiheuttaa pientä närää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jussi-55
Sähköautojen lataus kotona
taloyhtiön latauspaikkoja varten perustetaan Oy jolloin kustannukset eivät kohdistu ei tarvitseville asukkaille. Halukkaat voisivat ostaa osakkeen Oy:stä.
rakentamaan ryhdyttäisiin kun paikoista 70% olisi myyty. poismuuton yhteydessä paikka jäisi yhtiölle. Näin taloyhtiölle ei tule velvoitteita ja Oy hoitaisi sähkönoston suoraan myyjältä, näin taloyhtiölle ei lisäkuluja kun huipputehot nousevat.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arnold-Karma
Vast: Sähköautojen lataus kotona
Tämä olisi kaikista paras tapa. Parkkikenttä olisi oma firma, siellä tolppapaikkoja, kylmäpaikkoja ja latauspaikkoja. Taloyhtiöltä velvoite ylläpitää autopaikkoja pois ja parkkikentän OY tekisi parkkipaikoilla omaa bisnestään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Näinkin voi tehdä
Taloyhtiössämme asia on hoidettu niin, että paikan haltija maksaa mittauslaitteet ja niiden asennustyöt ja maksaa sähköstä paikan koko kulutuksen mukaan. Latauspisteen käytöstä ei näin yhtiölle tule kustannuksia, päinvastoin säästöä, kun pisteen käytöstä jää vastikkeeseen kuuluva lämmityssähkön käyttö pois. Lisäksi yhtiökokouksessa on päätetty, että tulevaisuudessa verkon kuormittuessa liikaa, voidaan lataussähköä ajastaa yhtiön taholta eri pisteisiin niin, että ylikuormitusta ja verkon vahvistamistarvetta ei tule.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
jakelia maksakoot
Kyllä tuo sähkönjakeluverkon rahoitus ja rakentaminen kuuluu sähkönjakelu firmoille ! He siitä voitotkin vetää !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Masa Pasa
Autoilun kulut
No kuka on ne autopaikat maksanut? Ne, jotka niitä käyttävät vai? Ei todellakaan, vaan ihan kaikki. Autopaikkojen rakentaminen kallista ja niiden hinta on jyvitetty kaikkien asuntojen hintoihin. Pieni osa saadaan takaisin mahdollisesta myynnistä tai kuukausihinnasta, mutta sillä ei autopaikkoja makseta.

Eli polttomoottoriautoilijoiden ei tarvitse olla kateellisia siitä, että sähköautoille maksetaan infra taloyhtiön rahoista. Ihan samalla tavalla heidän autopaikkansa on maksettu yhteisestä potista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaasupumppu
Vast: Autoilun kulut
Menikö puurot ja vellit sekaisin? Tässä tapauksessa autopaikka on sähköautolle muutakin kuin kaksi viivaa maalia ja 10 m2 asvalttia/vast.
Minäkin haluan dieselmittarin paikkani viereen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mårten Å
Hävytöntä touhua
Hassua, kun auton käyttöenergian jakelua ja maksatusta puuhataan kerrostaloihin. Täysin väärä ja perustelematon tavoite. Jakelu ja veloitus kuuluvat energiayhtiöille. Asunto-osakeyhtiölain mukaan yksikin vastustava osakkeenomistaja estää nuo typerät hankkeet.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hävytöntä touhua
Mårten Å: "Jakelu ja veloitus kuuluvat energiayhtiöille. Asunto-osakeyhtiölain mukaan yksikin vastustava osakkeenomistaja estää nuo typerät hankkeet."

Ajat muuttuvat, myös asuminen.
Muistan ajan kun puhelimet olivat vielä harvinaisia. Aikojen myötä ne yleistyivät ja joka kerrostalon eteiseen ilmaantui puhelinpistoke. Ei sitä puhelinyhtiö kustantanut vaan taloyhtiön osakkaat, oli sitten puhelin tai ei.
Samoin kävi television kanssa. Nykyisin on itsestään selvää että taloyhtiöissä on piuhat ja pistokkeet televisiota varten vaikka kaikilla ei televisiota ole.
Aikojen myötä asuminen muuttuu ja sen myötä muuttuu myös se mikä katsotaan asunnon tavanomaiseksi varustetasoksi.
Autoilu on nyt muuttumassa ja uskoisin että melko pian autojen latauspiste katsotaan normaali tasoon kuuluvaksi varusteeksi.
Siitä tietysti täytyy pitää huoli että sähkön käytöstä maksaa käyttäjä, ja aikataulukin on tietysti asia jota tulee harkita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Hävytöntä touhua
Kun uusi talo rakennetaan ja samalla sähköauton latauspaikkoja, kustannuksiin osallistuvat kaikki osakkaat. Kun asunnon ostajalla (heti uutena tai myöhemmin) on mahdollisuus sähköauton lataukseen, hän on halukas maksamaan asunnostakin enemmän paremman varustelutason vuoksi. Silloin ei erotella mistä huoneistosta on kyse, vaan niiden kaikkien jälleenmyynnin arvo nousee.

Vanhoissa kiinteistöissä yksinkertaisella tavalla voi latauksen toteuttaa vaihtamalla olevan autopistorasian tilalle erikseen ohjattavan boksin, jossa on kulutuksen mittaus ja sitä voidaan tarvittaessa ohjata keskeyttämään lataus, jos muiden rasioiden kulutus on liian suuri. Tarvitseva maksaa muutostyöt. Aina toteutus ei ole vaikea ja kaikille kallis.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hävytöntä touhua
Sattumoisin seuraan erään taloyhtiön tapahtumia läheltä. Siellä on tekeillä suurehko remontti koko taloon. Osaan autotallipaikoista aiotaan varustaa sähköauton latausmahdollisuus. Miksi vain osaan? Koska kaikkien varustaminen ja käyttäminen veisi kuulema enemmän sähköä kuin koko taloyhtiö nyt, eivätkä jakoresurssit riittäisi, eli koko sähkön tuotanto ja jakelu taloyhtiössä pitäisi rakentaa uudelleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hävytöntä touhua
Angus: "Sattumoisin seuraan erään taloyhtiön tapahtumia läheltä. Siellä on tekeillä suurehko remontti koko taloon. Osaan autotallipaikoista aiotaan varustaa sähköauton latausmahdollisuus. Miksi vain osaan? Koska kaikkien varustaminen ja käyttäminen veisi kuulema enemmän sähköä kuin koko taloyhtiö nyt, eivätkä jakoresurssit riittäisi, eli koko sähkön tuotanto ja jakelu taloyhtiössä pitäisi rakentaa uudelleen."

Sattumoisin minullakin oli sellainen elämänvaihe että työt olivat rajatulla alueella ja ostettiin sitten asunto, ja päädyin taloyhtiön hallitukseen.
Siinä sitten selvisi että kovin usein asukkailla oli kiitettävästi asennetta, mutta vain välttävästi tietoa.
Kun tuossa Anguksen esimerkissä puhutaan taloyhtiön sähkön tuotannosta ja jakelusta niin tulee oitis mieleen että joku niin sanotusti puhuu pehmoisia.
Se nyt tuosta ei selvinnyt että millaisia latausmahdollisuuksia oli tarkoitus rakentaa. Varsin yleisesti on latausbokseja joiden virta on 16A tai 32A. Ja sitten on se tavanomainen 10 ampeerin sulakkeen takana oleva pistorasia.
Kun puhutaan taloyhtiöstä niin oletan että ne sähköautoilijat lähtevät aamulla töihin, palaavat kotiin iltapäivällä ja nukkuvat yöllä.
Sen auton voi laittaa lataukseen yön ajaksi. Ja silloin yöllä taas ei juurikaan kukaan käytä sähköliettä, ei imuroida, ei käytetä mikroa eikä pesukoneita, eli sähkön kulutus on minimaalista.
Jos siis autot ladataan yöllä niin käyttämällä vaikka ihan tavallista pistorasiaa niin ne kilometrit mitä ihmiset keskimäärin päivässä ajavat saa ladattua kolmessa neljässä tunnissa. Ja kun yöaikaan muu kulutus on minimissään niin mitään ongelmia ei tule.
Tuo taloyhtiössä esitetty väite että autojen lataaminen veisi enemmän kuin mitä koko taloyhtiö käyttää on täyttä huuhaata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Paljonajava
Mitä Parkkisähkö oikeasti maksaa
Laskin auki tuon Parkkisähkön todellisen hinnan viime kesänä, kun spekuloin seuraavan autoni voimalähdettä.
Kuukausimaksu 15€ ja 12c/kWh. PHEV-hybridiauton akku 11,26 kWh, jolla pääsee noin 50km.
Aivan joka päivä ei akkua tarvitse ladata, vaan se riittää parin päivän ajoon. Jos lasketaan vaikkapa 20 kertaa per kk 10 kWh latausta, tulee hinnaksi 39€.
Vastaavasti sama ajokilometrimäärä täyshybridillä tai dieselillä maksaa noin 70-80€.
Tuolla 30-40€ erotuksella kestää sitten tolkuttoman kauan maksaa yli 5.000€ lisähintaa plugarista.
Kyllä, idea on hyvä, Parkkisähkön virtamäärä riittäisi plugarille, ja maksaisin tietysti lataamisen sähkönkulutuksesta, mutta yhtälö ei vielä toimi kuin fanaatikoille.
Taloyhtiölle Parkkisähkö on helppo tapa pestä kädet: latauspaikka on tarjolla, mutta joku muu tekee sillä liiketoimintaa, jonka on tarkoitus olla voitollista. Lisäksi siitä vain hieman fiksummasta sähköpistorasiasta tulee melkoisen kallis, kun lasketaan hinta kymmenelle vuodelle: 1.800€.

Uskon, että latauspaikasta tulee lähivuosina lisäarvo asunnolle, aivan kuten vaikkapa parveke, rivarin pääty, hissi tai hiljattain tehty remontti. Siten latauspaikka ei ole pelkkä kulu, vaan arvoa nostava sijoitus, jota ei saa sälyttää sen ensimmäisen tarvitsijan lompakolle. Kulukaan ei ole suuri, kun se jyvitetään koko yhtiölle, ja eihän latauspaikkoja tarvita vielä pitkään aikaan kuin osa paikoista. Ja kun latauspistorasia on Parkkisähkön kaltaisesti pienivirtainen, ei niitä kaapeliongelmiakaan tule ihan heti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Mitä Parkkisähkö oikeasti maksaa
Nimimerkki Paljonajava on siis laskenut että pistokehybridin lataus maksaisi 39 euroa kuussa, vuodessa siis 468 euroa.

Minulla on siis täyssähköauto. Lasketaan siis paljonko saisin sähköä 468 eurolla. Tuolla 12 centin kWh hinnalla saisin peräti 3900 kWh.
Nyt eletään kylmää aikaa ja kulutus on suurempaa. Tällä suuremmallakin kulutuksella vuosikulutukseni olisi vain n. 2500 kWh.

Paljonajava käyttää lyhennettä PHEV, joka väistämättä vie ajatukset erääseen automerkkiin, jonka PHEV autot ovat pääosin isoja katumaasturimalleja.
Katselin erään toisen merkin suosittua lataushybridiä. Auton paino oli noin 2 tonnia ja sen sähkömoottorissa taisi olla tehoa 60 kilowattia, siis vähemmän kuin pikkunissanissa. Jos tuollaisella ajaa pelkällä sähköllä niin ei se meno tuolla painolla ja tuolla teholla kovin hääviä ole. Pelkällä sähköllä ajo noilla on kovin hankalaa, minunkin pitäisi maalle mennessä pysähtyä muutaman kerran muutamaksi tunniksi lataamaan. Eli bensaa kuluu noissa todella rutkasti, ja rahaa menee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Mitä Parkkisähkö oikeasti maksaa
Paljonkohan sitten Turun keskustassa olevasta autohallipaikasta voi saada enemmän vuokraa, jos se on varustettu mittaavalla sähköauton latauspistokkeella vs. ilman? Eli tuleeko kannattavaksi ostaa tuollainen 1.800 euron rasia vuokrattavalle paikalle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Mitä Parkkisähkö oikeasti maksaa
Mietiskelijä: "Paljonkohan sitten Turun keskustassa olevasta autohallipaikasta voi saada enemmän vuokraa, jos se on varustettu mittaavalla sähköauton latauspistokkeella vs. ilman? Eli tuleeko kannattavaksi ostaa tuollainen 1.800 euron rasia vuokrattavalle paikalle."

Tiedä sitten miten parkkihallifirmat noita laskevat. Olen kuitenkin tuuminut että voisin itselleni yhden tai kaksi latauslaitetta ostaa. Mutta en kyllä tuohon 1800 euron hintaan. Cittarien parkkihalleissahan on noita maksimissaan 22 kW antavia bokseja ja sellaisen saa vähän päältä tonnilla.
Ylipäätään kannattaa miettiä että mitä todella tarvitsee. Jos on niitä ihmisiä jotka työpäivän jälkeen ajavat kotiin ja siellä yönsä nukkuvat niin mitään erillistä latauslaitetta ei edes tarvita, tavallisesta pistorasiasta saa tarpeeksi sähköä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
  • «
  • 1
  • /
  • 1
  • »