Miltä suomalainen kylpyhuone näyttää 10 vuoden päästä?

Turun Sanomat

Kavereiden tuoreimmat kuulumiset Facebookista, kuva aamiaisesta Instagramiin. Näin alkaa monen suomalaisen aamu. Tulevaisuudessa nämä toiminnot voidaan hoitaa kylpyhuoneen peilin kautta, mikäli suomalaisten uskomuksiin tulevaisuuden kylpyhuoneen tiimoilta on luottaminen.

34 prosenttia suomalaisista nimittäin pitää todennäköisenä, että tulevaisuudessa kylpyhuone tunnistaa käyttäjänsä, ja peiliin voi integroida sosiaalisen median kanavan – vaikkapa Facebookin – käyttäjän mukaan. Tämä kävi ilmi suuressa pohjoismaisessa kylpyhuonetutkimuksessa, jossa selvitettiin ihmisten toiveita ja tarpeita kylpyhuoneen suhteen.

Vaikka sosiaalinen media valtaakin alaa arkipäivässämme yhä enemmän, suomalaisten usko kylpyhuonetekniikan kehittymiseen on vieläkin suurempaa muilla osa-alueilla. Tutkimuksessa selvisi muun muassa, että 66 prosenttia suomalaisista pitää hyvin todennäköisenä tai todennäköisenä, että kylpyhuoneessa on tulevaisuudessa aamuisin automaattisesti käynnistyvä kirkasvalo.

68 prosenttia suomalaisista puolestaan uskoo, että kymmenen vuoden päästä wc-istuimen istuinrengas puhdistuu automaattisesti vedellä käytön jälkeen. Wc-istuimen kannen automaattista aukeamista ja sulkeutumista todennäköisenä puolestaan pitää 65 prosenttia suomalaisista.

– Ihmiset odottavat, että tulevaisuudessa kylpyhuoneen siivoaminen helpottuisi entisestään. Tämä toive huomioidaan tuotekehityksessä varmasti myös jatkossa, IDOn markkinointikoordinaattori Hanne Koveshnikovanalysoi tutkimustuloksia.