Keittiö on nyt älykäs ja persoonallinen

Anu Välilä

Suomalainen ostaa keskimäärin kaksi keittiötä elämänsä aikana. Kestävä hankinta on helppo, toimiva ja ajaton. Tämän päivän ihannekeittiöltä toivotaan myös älyä, näyttävyyttä ja persoonallisuutta.

Keittiö kuuluu yhä useammin saumattomasti kodin muihin tiloihin. Etenkin uudiskohteissa suositaan keittiön ja olohuoneen yhdistelmiä. Saarekkeita käytetään paljon.

Keittiöstä on tullut osalle sosiaalinen tila, jossa vietetään yhä enemmän aikaa. Tilassa voidaan tehdä samanaikaisesti monia eri asioita: laittaa ruokaa, seurustella, työskennellä, kuunnella musiikkia ja katsoa elokuvia.

Toisaalta on paljon niitä, jotka eivät tee keittiössä mitään. Näkyvä paikka ja erilaiset käyttötavat asettavat keittiöille myös uusia haasteita.

Keittiöiden halutaan olevan joko muuhun ympäristöön sulautuvia, eleettömiä ja jopa lähes näkymättömiä epäkeittiömäisiä tiloja tai näyttäviä katseenvangitsijoita. Myös tyylikkyys, kodikkuus ja laadukkuus ovat tärkeitä ominaisuuksia.

Keittiö on suuri ja pitkäaikainen investointi. Kuluttajat haluavat ennen kaikkea ajattomia, toimivia ja kestäviä keittiöitä.

Jo jonkin aikaa suosiossa ovat olleet pelkistetyt ja selkeälinjaiset kokonaisuudet. Kaikki ylimääräinen on piilotettu tai karsittu pois. Laatikostot ja kaapit ovat vetimettömiä, tai niissä on uravetimet.

Osa tai kaikki kodinkoneet ovat integroituja ja katseilta piilossa. Yläkaappeja on vähän tai ei lainkaan.

Tämä trendi jatkuu edelleen. Samaan aikaan kuluttajat haluavat entistä yksilöllisempiä ja persoonallisempia, heitä varten suunniteltuja ja räätälöityjä keittiöitä. Keittiöllä halutaan tuoda esiin omaa osaamista ja persoonaa.

Vaikka värikartoista on valittavissa tuhansia eri värejä, niitä käytetään yhä niukalti.

Keittiöiden väreissä ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vaikka värikartoista on valittavissa tuhansia eri värejä, niitä käytetään yhä niukalti.

Suomalaiset suosivat keittiöissään tuttuja ja turvallisia värejä. Suosituin keittiöväri on ollut jo pitkään valkoinen. Sen rinnalle ovat tulleet neutraalit, luonnonläheiset värit, kuten harmaan eri sävyt, musta ja beige.

Myös puuta ja puujäljitelmiä käytetään, etenkin valkoiseen ja mustaan yhdistettynä.

Yksi tämän vuoden uusista väreistä on okra. Kirkkaita värejä käytetään tehosteena pienemmillä pinnoilla ja yksityiskohdissa.

Keittiöön valitaan kestäviä ja helppohoitoisia materiaaleja, jotka helpottavat arkea. Pintojen pitää olla helposti puhdistettavia ja mielellään sellaisia, joissa eivät naarmut ja sormenjäljet näy. Altaat upotetaan tasoihin saumattomasti, jolloin ne on helpompi puhdistaa.

Keittiöihin valitaan sileitä ja eleettömiä pintoja. Kiiltävien pintojen sijaan nyt suositaan mattaa ja erilaisia struktuuripintoja.

Suosittu materiaali on tammi, jota käytetään nyt aiempaa vaaleampana.

Pöytätasot ovat laminaattia, massiivipuuta, komposiittia ja kiveä. Tasoissa ja välitiloissa erityisen trendikäs materiaali on nyt marmori, johon yhdistetään kuparista ja messingistä valmistettuja altaita ja hanoja.

Puu on tehnyt paluun. Suosittu materiaali on tammi, jota käytetään nyt aiempaa vaaleampana.

Välitilan päämateriaalit ovat laatta ja lasi. Lasi voi olla kirkas, matta tai valkopetsattu. Välitilan ilmettä on helppo muuttaa vaihtamalla lasin alle uusi kuva, tapetti tai maali.

Keittiöiden suurimmat mullistukset tapahtuvat kodinkoneissa. Uuden teknologian ansiosta kodinkoneet ovat entistä automaattisempia, tehokkaampia, monitoimisempia, äänettömämpiä ja älykkäämpiä.

Höyryuunit ja uunimikrot rynnivät nyt vauhdilla kotikeittiöihin. Osa jättää perinteisen mikron jo hankkimatta, kun samat ominaisuudet löytyvät muista laitteista. Samalla saadaan lisää tilaa esimerkiksi säilytykseen.

Osa uuneista auttaa ruoanlaitossa esimerkiksi antamalla neuvoja ja reseptejä.

Uunien älytoiminnot tuovat helpotusta kiireiseen arkeen ja siivoukseen. Uusimmat laitteet toimivat hipaisulla, koneen alle itsestään liukuvat ovet antavat lisää tilaa, ja pyrolyysitoiminnot puhdistavat niin uunin kuin pellitkin. Osa uuneista auttaa ruoanlaitossa esimerkiksi antamalla neuvoja ja reseptejä.

Induktioliesi on jo itsestään selvä valinta. Se on nopea, tasalaatuinen, energiatehokas ja turvallinen. Rajattomat induktioliedet tuovat lisää käytettävyyttä.

Liesituuletin halutaan yhä enimmäkseen piiloon. Jos se on esillä, siltä halutaan näyttävyyttä.

Uusimmat ratkaisut siirtävät liesituulettimet yläkaappien alaosista ja katosta saarekkeisiin ja liesitasoille. Tällöin ne on huomattavasti helpompi siivota, eikä tarvitse aukottaa kattoa. Alhaalla olevat liesituulettimet eivät myöskään peitä näkymää.

Kodinkoneissa vallalla on yhä trendi, joka kätkee astianpesukoneet ja kylmälaitteet katseilta.

Kahvikulttuurin nousu näkyy myös kotikeittiöissä. Yhä useampi haluaa juoda kotona laadukasta kahvia omasta kahvikoneesta. Kahvikoneet on joissakin keittiöissä otettu huomioon niille tarkoitetuilla paikoilla, joissa on tilaa myös kupeille ja kahvitarvikkeille.

Kodinkoneissa vallalla on yhä trendi, joka kätkee astianpesukoneet ja kylmälaitteet katseilta. Uunit, liedet ja kahvikoneet saavat sen sijaan olla näkyvissä.

Kaappien ja laatikostojen sähköiset mekanismit, kuten kevyellä painalluksella avautuvat push open -mekanismit, tuovat helppoutta ja vapauttavat kädet.

Keittiötrendit muuttuvat hitaasti, ja keittiöiden tulevaisuuden virtauksia on keittiömyyjien mukaan vaikea ennustaa. Keittiöiden tulevaisuus riippuu pitkälti esimerkiksi asumismuodoista. Minkälaisia olisivat esimerkiksi yhteisöllisen asumisen yhteiskeittiöt?

Keittiömyyjät uskovat, että keittiöt ovat entistä älykkäämpiä ja helppohoitoisempia. Viihde-elektroniikkaa hyödynnetään nykyistä enemmän. Yksilöllisyys kasvaa entisestään, ja kuluttajat hakevat aiempaa erikoisempia ratkaisuja. Esimerkiksi second hand -löytöjä voidaan yhdistää perinteisiin keittiökalusteisiin.

Entä miten kuluttajat ottavat vastaan jo nyt markkinoilla olevat ekologiset keittiöt? Onko tulevaisuuden keittiöiden hiilijalanjälki jo olematon?

Juttua varten on haastateltu Kvik-yrittäjä Susanna Horsmajärveä, Kitzenin johtaja Eva Hartelaa, Keittiömaailman kauppias Heikki Soikkelia ja Puustelli-yrittäjä Jarno Rantalaa.