Teemat

Åblogien kirpputori keräsi tuhansia Liedon meijerille

 Jenni Rautsala (vas.) ja Hanna Aalto pitivät myyntipöytää muiden 40 myyjän joukossa. – Omaa kotiaan voi piristää pienilläkin jutuilla, tai itse tekemällä, Rautala vinkkasi. Ostoksilla ollut Riina Lehtinen puolestaan kehui sisustuskirpputorin sijaintia. – Fillarilla kesti vain viisi minuuttia.
Jenni Rautsala (vas.) ja Hanna Aalto pitivät myyntipöytää muiden 40 myyjän joukossa. – Omaa kotiaan voi piristää pienilläkin jutuilla, tai itse tekemällä, Rautala vinkkasi. Ostoksilla ollut Riina Lehtinen puolestaan kehui sisustuskirpputorin sijaintia. – Fillarilla kesti vain viisi minuuttia.

Automeri erottuu jo kauan ennen Liedon Vilkkimäen vanhaa meijeriä. Viereiselle pellolle on ajettu autoja useampaan riviin, ja tienvarret ovat täynnä pysäköityjä kulkupelejä.

Turun seudun sisustusbloggaajien kesäkirpputori veti jälleen sunnuntaina kävijöitä. Viime kesänä ensimmäisen kerran järjestetyssä tapahtumassa bloggarit houkuttelivat paikalle järjestäjien mukaan noin 3 000 kävijää.

Järjestäjiin kuulunut Kati Laituriarvioi, että tällä kertaa ostajia vieraili kolmen tunnin aikana jopa nelisentuhatta. Nyt kävijämäärään varauduttiinkin paremmalla liikenteenohjauksella, ja kävijöitä opastettiin tulemaan paikalle bussilla.

– Ihmisiä tuli paljon myös pyörillä. Joulutapahtuma ei ole samalla tavalla vetänyt kävijöitä, mutta tässä yhdistyy kesä ja miljöö, jotka houkuttelevat, Laituri pohti.

Sisustuskirpputori oli -verkoston voimannäyte. Verkostoon kuuluu kolmisenkymmentä kirjoittajaa, jotka myös saivat kutsua myyjiksi ystäviään.

Kaikkiaan myyjiä oli nelisenkymmentä, heidän joukossaan muun muassa Jenni Rautsalaja Hanna Aalto. Kaksikko oli paikalla myös edellisvuonna.

– Tavarat ovat menneet ihan yhtä hyvin kaupaksi, ja vilskettä on ollut. Ilma suosii ja järjestelyt sujuivat tällä kertaa paremmin, naiset kiittelivät.

Peräkärryn myyntipöydäksi muuntanut Pasi Salminentaas oli ensimmäistä kertaa kauppiaana. Hän oli tullut paikalle tyttärensä kanssa, joka myi Magia Graphicsin julistetuotteita.

Mikä sai miehen ensikertalaisena mukaan?

– Minulla on iso talo, jonka vintti on täynnä vain sinne jäänyttä tavaraa, Salminen perusteli.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hänen mukaansa erityisesti lasitavara, kuten Riihimäen astiat ja vanhat pullot tekivät sunnuntaina kauppansa. Samoin 60-luvun tuotteet hävisivät peräkärrystä.

– Ja kaikki vanhat maitokannut ovat menneet, mitä myynnissä oli.

Vanha maalaisromantiikka tuntuikin kiinnostavan kävijöitä eniten. Vaate- ja esinemeren keskellä itsetehtyä paholaisen hilloa ja sokeriomenoita myynyt Päivi Rauhalaarvelee, että taustalla on nostalgiankaipuu.

– Tällä hetkellä arvostetaan sitä, että tuotteet ovat itsetehtyjä. Myös juurilleen paluu korostuu. Esimerkiksi heinäseipäät tuntuisivat olevan kova juttu. Juuri eräs mies kertoi ostaneensa sellaisen tyttöystävälleen, ja poistui täältä seiväs olallaan, Rauhala kertoi hymyillen.

Rauhala oli tullut tapahtumaan yhdessä tyttärensä kanssa, joka on yksi verkoston bloggaajista. Rauhala itse ei ole vielä blogia aloittanut, vaikka myöntääkin niitä seuraavansa.

– Sivut ovat itsellänikin tosin jo tehtynä, hän paljasti.