Terveys

Ruokailuympäristö ohjaa syömistä salakavalasti

Ravintolat optimoivat värien ja äänien avulla asiakkaiden syömiskäyttäytymistä.

Kun haluamme viilata syömistottumuksiamme, on meillä tapana keskittyä lähes poikkeuksetta ruoan aineelliseen laatuun. Huomaamatta jää usein, millaisessa ympäristössä syömme sekä millaiset äänet ja visuaaliset vivahteet ovat läsnä.

Turun yliopiston elintarvikekehityksen tutkimusprofessori Anu Hopiakertoo, että kodin ruokailuympäristössä erittäin voimakkaasti vaikuttaa etenkin ruokailuseura.

- Yhdessä ruokailu aiheuttaa yleensä sen, että syödään enemmän. Monelle lapselle ja nuorelle tämä on nimenomaan hyvä asia. Tästä syystä myös THL suosittelee, että perhe söisi yhdessä.

Hopia kertoo tutkimuksiin nojaten, että isän läsnäolo ruokailussa voi lisätä perheen lihansyöntiä.

”Riittää, että heidät vain altistaa pitsan kuville.”

Kodin sähköisillä ärsykkeillä on taipumus ohjata syömistä väärille raiteille. Kun televisio on päällä, sitä herkemmin napostellaan tai syödään muutoin epäterveellisesti. Tämä voi Hopian mukaan aiheutua niin taustahälystä kuin mainoksista.

- Esimerkiksi pitsan kuvan nähtyään myös sellaiset ihmiset, jotka eivät ole nälkäisiä, saattavat alkaa syödä. Riittää, että heidät vain altistaa pitsan kuville.

Sama ilmiö pätee terveellisiin ruokiin. Vihannesten ja hedelmien runsas määrä esillä lisää niiden kulutusta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy


Musiikilla vauhtia tai rentoutta

Ei ole myöskään samantekevää, millaisten äänien keskellä ruokaillaan. Hopia on ollut mukana ravintolatutkimuksissa, joissa on osoitettu, että nopeatempoisen musiikin soidessa ihmiset viipyvät lyhyemmän ajan kyseisessä ravintolassa.

- Varsinkin pikaruokalat optimoivat tätä. He haluavat, että ihmiset syövät nopeasti ja antavat sitten tilaa muille.

”Lentokoneen matalataustakohina todella latistaa ruoan makuaistimusta.”

Jos ravintola puolestaan haluaa, että asiakkaat viipyvät pitkään, äänimaiseman on hyvä olla rauhallisempi ja tempon hitaampi.

Hopian mukaan taustamelu ja häly vaimentavat selvästi ruoan tiettyjä miellyttäviä makuominaisuuksia.

- Tätä on tutkittu esimerkiksi lentokoneruokailussa. Lentokoneen matalataustakohina todella latistaa ruoan makuaistimusta.

Vahvat värit houkuttavat

Hopian tutkimusryhmä on havainnut, että myös annosten visuaalisuus vaikuttaa selkeästi ruokavalintoihin ja ennakko-odotuksiin – kuten siihen, miltä ruoka maistuu ja kuinka täyttävää se on.

- Kun katsomme ruoka-annosta, ensimmäisenä monitoroimme mitä se on ja onko se turvallista. Näköaistimuksella on hirveän tärkeä rooli.

”Tarjolla olevien kasvisten värimaailman olisi hyvä viestiä tuoreutta ja raikkautta.”

Ihmiset ottavat enemmän salaattia, kun siinä vallitsevat voimakkaat värit ja vahvat värikontrastit. Hopia ohjeistaakin esimerkiksi julkisia laitoksia, kuten kouluja, ottamaan värimaailman huomioon asettelussa.

- Tarjolla olevien kasvisten värimaailman olisi hyvä viestiä tuoreutta ja raikkautta. Vihreä olisi kirkkaan vihreä eikä oliivinvihreä.

Ruoan värimaailman lisäksi myös sisustuksen värimaailma vaikuttaa. Voimakkaat kirkkaat värit ovat ruokahalua stimuloivia, Hopia selvittää.

Niinpä ei ole yllätys, että esimerkiksi hampurilaisravintolat ovat värimaisemaltaan verrattavissa tivoleihin.

Myös tämä tiedetään

  • Aterioitsijat, joiden lautanen vastaa väriltään syötävää ruokaa, tarjoilevat itselleen keskimäärin 30 prosenttia enemmän ruokaa kuin ne, joiden lautaset erottuvat selvästi väritykseltään ruoasta. Koska valkoiset tärkkelyspitoiset ruoat – kuten pasta, riisi ja peruna – ovat kaloririkkaita, niitä syödessä tummat lautaset ovat järkevä valinta, varsinkin laihduttajille.
  • Ne, jotka ottavat ruokansa liedeltä tai erilliseltä tarjoilupöydältä, syövät 19 prosenttia vähemmän verrattuna niihin, jotka ottavat ruokansa ruokailupöytään katetuista astioista. Muutaman askeleen kävely pakottaa kysymään itseltään, kuinka nälkäinen oikeasti on.
  • Naiset, joiden keittiössä on esillä viljapitoisia aamiaistuotteita, ovat keskimäärin 9,5 kilogrammaa painavampia verrattuna niihin naisiin, joilla viljatuotteet ovat piilossa silmistä. Asiantuntijat muistuttavat, että näissä tuotteissa on voimakas visuaalinen ”haloo-vaikutus”, mikä altistaa alitajuisesti kulutukselle.
  • Ravintola-asiakkaat, jotka istuvat ravintoloissa mahdollisimman kaukana ulko-ovesta, tilaavat 73 prosenttia todennäköisemmin jälkiruokaa. Ne asiakkaat, jotka istuvat ikkunan läheisyydessä tai parhaimmin valaistussa ravintolan osassa, tilaavat terveellisimpiä ruokia.
  • Lähde: New Yorkin Cornellin yliopisto, ravitsemustieteen professori Brian Wansink