Liikunta

Fustra - enemmän irti omasta kehosta

Selkäkipuja ja niskat jumissa? Näihin yleisiin ongelmiin Fustra-harjoitusmetodi lupaa parannuksia.

Suomalainen Jarkko Kortelainenkehitti Fustran kymmenen vuotta sitten tasapainottamaan lihaksistoa. Osalle siitä on tullut elämäntapa, toiset taas hakevat siitä tukea omaan lajiinsa.

Koska Fustra on kehitetty korjaamaan kehon virheasentoja, suurin osa harjoitusmuodon pariin hakeutuvia ihmisiä on niska-, hartia- ja selkävaivoista kärsiviä.

– Etenkin istumatyössä etuosan lihakset ovat kireinä ja rintalihakset, hartian etuosat ja lonkankoukistajat ovat staattisessa jännitystilassa koko ajan. Lähdemme avaamaan niitä ja vahvistamaan yleensä heikkoa ja passiivista selkäpuolta. Kun jumit saadaan pikku hiljaa auki, ryhti ja liikkuvuus paranee. Aineenvaihduntakin vilkastuu, kun verenkierto pääsee esteettömästi joka paikkaan, opastaa Fustra personal trainer Merja Entonen.

"Tällä hetkellä esimerkiksi golfarit ovat varsin innostuineita, mutta asiakkaina on niin kiekkoilijoita, juoksijoita, pyöräilijöitä kuin tavallisia kuntoilijoitakin."

Myös urheilijat ja aktiivisesti treenaavat ovat löytäneet menetelmän, sillä ohjelmat tehdään jokaisen heikkouksien mukaan.

– Tällä hetkellä esimerkiksi golfarit ovat varsin innostuineita, mutta asiakkaina on niin kiekkoilijoita, juoksijoita, pyöräilijöitä kuin tavallisia kuntoilijoitakin – ei tämä katso lajia. Lihastasapainon korjaamisen myötä tulokset ovat monella urheilijalla parantuneet, kertoo Entonen.

Rankkaa hikoilua

Entonen kouluttautui Fustra-ohjaajaksi neljä vuotta sitten. Nyt hänen työnkuvansa koostuu pääasiallisesti metodin ohjaamisesta.

– Kysyntää on selvästi enemmän ja enemmän. Meidän salillamme on neljä Fustra-

ohjaajaa ja kaikilla on tasaisesti töitä.

Kysynnästä huolimatta Entonen haluaa oikoa treenimuodosta muutamia harhakäsityksiä.

– Monesti ihmisillä on käsitys, että Fustra on jotain helppoa keppijumppaa, jossa vähän heilutellaan ja venytellään leppoisasti. Sitä se ei todellakaan ole, sillä laji on rankkaa hikoilua. Kaikki liikkeet tehdään oikeaoppisesti, joka kerta ammattilaisen valvovan silmän alla, eikä missään pääse huijaamaan. Kehityksen seuranta kuuluu ohjelmaan sekä ruokavalio.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Metodi on monipuolinen ja turvallinen, joten se sopii kaikille ikään ja kokoon katsomatta. Alussa liikkeelle lähdetään oman kehon painolla ja lihaskireyttä pidetään vastuksena. Sen jälkeen edetään oman kehityksen mukaan.

– Treeni kestää tunnin. Se sisältää aina keppiliikkeet, voimaliikkeet ja keskivartalon liikkeet. Tuloksia näkyy yleensä 10–20 kerran tienoilla. Parasta on, kun asiakas yhtäkkiä huomaa jonkin vanhan vaivan kadonneen, iloitsee Entonen.

Juttu on ilmestynyt TS Hyvinvointi -makasiinilehdessä.