Liikunta

SULKAPALLO - kunnon laji

ANTTI VARUMO

- Sulkapallo on myös erittäin sosiaalinen peli, joka on helppo oppia. Ottelun tahdin voi määrätä itse, ja välillä voi piipahtaa verkon ääressä rupattelemassa pelikaverin kanssa. Kuntoliikkujan ei todellakaan kannata suhtautua sulkapalloon liian tiukkapipoisesti, korostaa Timo Koljonen .

Koljosen luulisi tietävän, mistä puhuu, sillä hän toimii Sulkapalloliiton Turun alueen harjoittelukeskusvalmentajana ja myös nuorten maajoukkueen valmentajana.

- Lajin hienous on siinä, että jo vähilläkin taidoilla pääsee pelaamisen makuun.

- Etenkin alkuvaiheessa lajissa kehittyy nopeasti, ja fyysinen kunto siinä sivussa nousee niin, ettei huomaakaan. Ja pisteistäkin on ennen pitkää kiva pelata, Koljonen vakuuttaa.

Kustannuksillaan sulkapallo ei ketään vie konkurssiin, sillä mailan saa halvimmillaan 20-30 eurolla, ja useita pelikertoja kestävät pallot maksavat pari euroa.

Matalapohjaiset tossut maksavat muutaman kympin, ja vanhat verkkarit sekä t-paita löytyvät jokaisen vaatekaapista varmasti jo ennestään.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Salimaksut ovat tavallisesti päiväaikaan alle kympin tunti, mutta illalla yleensä hieman päälle kymmenen euroa.

Paljon hyötyjä

Vähän vanhemmalla iällä sulkapallon aloittavat eivät enää tähtää maailman huipulle. Suurin hyöty lajista saadaankin, kun kunto nousee ja terveys pysyy hyvänä. Sulkapallossa liikeradat ja peliasennot monipuolistuvat ennen pitkää vahvistaen pelaajan luustoa, parantaen verenkiertoa ja yleistä notkeutta. Puhumattakaan lihaskunnon kehittymisestä.

Myös painon hallintaan sulkapallo sopii mainiosti, sillä esimerkiksi ylipaino ei ole este harrastukselle, ainoastaan hidaste alkuvaiheessa.

- Laji kannattaa aloittaa rauhallisesti pikku hiljaa taitoja kehittäen. Aluksi voi pelata vaikka vain puolella kentällä (pitkittäissuunnassa pelataan vain toisella puolella) ja harjoitella lyöntien tarkkuutta sekä etsiä mailalla oikea kohta, johon sulan pitäisi osua, Koljonen neuvoo.

- Tiettyjen lyöntien oppimisessa tarvitaan paljon toistoja, mutta pitkällä tähtäimellä lajista saa sitten enemmän mielihyvää, kun tekniikka paranee.

- Alussa kannattaa myös pelata tasavahvan vastustajan kanssa, sillä silloin molempien motivaatio säilyy hyvänä. Jos toinen on liian ylivoimainen, niin molemmat kyllästyvät aika nopeasti, Koljonen sanoo ja muistuttaa, että myös nelinpeli on kelpo tapa aloittaa harrastus.

Verryttelyä ennen peliä

Jos sulkapallosta nyt oikein hakemalla haluaa jotain negatiivista hakea, niin sellainen seikka on ehkä loukkaantumisherkkyys. Kovemmalla tempolla pelattaessa polvet ja lyöntikäsi rasittuvat erityisesti, mutta vammat voi kyllä välttää, mikäli ennen peliä viitsii verrytellä paikat lämpimiksi.

- Itse korostan esimerkiksi junnuille, että harjoituksiin kannattaa tulla 10-15 minuuttia ennen varsinaista treeniä, ja venytellä sekä jalat että lyöntikäsi lämpimiksi, Koljonen sanoo.

- Kuntoilijan ei pitäisi koskaan aloittaa pelaamista ilman verryttelyä, ja erityisesti aloittelijoille kunnon venyttely on äärimmäisen tärkeätä. Kunnon lämmittelyllä voidaan useimmat venähdykset tai revähdykset välttää lähes kokonaan.

Kurssi kannattaa

Jokaisen kuntoilijan kunnianhimo yleensä herää jossain vaiheessa, kun lajista haluaa saada irti enemmän. Kun pelkkä sosiaalinen pallottelu ei enää riitä, kannattaa harkita lyhyttä kurssia, joita sulkapalloseurat järjestävät räätälöitynä ryhmille. Jos kerää vaikka kymmenen hengen porukan, niin siinä ei kenenkään kukkarokaan tyhjene kurssimaksun takia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

- Liian isoa porukkaa ei kannata ottaa, koska silloin kurssin teho luonnollisesti kärsii. Jokaiselle pitäisi kuitenkin riittää aikaa, kertoo Turun Sulan kuntopelaajavastaava Antti Lehtinen.

Tietty pallovarmuus ehkä kannattaa hankkia ennen kurssille menoa, sillä silloin kokeneiden valmentajien neuvoista saa enemmän irti, eikä kurssi kulu pelkästään perustaitojen opettelemiseen.

- Useimmat aloittelijat yksinkertaisesti lyövät väärin, ja oikea lyöntitekniikka kannattaisikin opetella heti harrastuksen alkuvaiheessa. Sulkapallon lyöntitekniikka kuitenkin poikkeaa tenniksestä tai squashista, ja kokenut valmentaja voi auttaa paljonkin tekniikan opettelussa ja virheiden karsimisessa.

Lehtisen mielestä jo parinkin tunnin kurssista on paljon hyötyä aloittelijalle.

- Onhan siitä varmasti hyötyä, kun joku näyttää miten lyödään oikein ja perehdyttää taktiikkaan, Lehtinen vakuuttaa.