Junaliikenne

Turun Sanomien toimittaja ja kuvaaja pendelöivät perjantain aamujunalla Helsingin rautatieasemalle. Suosittua työmatkailmiötä on tutkittu Suomessa vain vähän.
Kotimaa

TS pendelöi aamujunalla Helsinkiin – matkalla tavattiin salkunhoitaja, viranomainen ja jugurttia syövä naantalilainen

Turun tunnin juna valmistumisarvio on nyt vuoden 2031 loppu. Helsingin ja Tampereen välinen nykyistä nopeampi liikenne voisi alkaa vuonna 2036.
Kotimaa

Ratahankkeissa on edistyttävä kevään aikana ja rakentamisesta ollaan kaukana – EU päättää tukirahoista heinä-elokuussa

Junat ovat kiehtoneet veturinkuljettaja Seppo Tuomista lapsesta asti. Tuominen ajaa sekä matkustaja- että tavarajunia.
Lukemisto

Video: Junat kiehtoivat Seppo Tuomista jo lapsena – veturinkuljettaja pitää koko ajan pohjassa kuolleen miehen kytkintä

Hampurin päärautatieasema kuuluu junaliikenteen suurimpiin solmukohtiin, kun lähtee pohjoismaista kohti etelää.
Maailma

Juoksin täysiä rinkka selässä ehtiäkseni interrail-juniin – matkustaminen raiteilla vie kohti hiilineutraaliutta, mutta sitä voisi parantaa parilla keinolla

Matkakeskus aiotaan rakentaa joko junaradan päälle tai sen kaupungin puoleiselle reunalle niin, että radan yli vedettäisiin uusi silta. Kuvan taustalla on rakenteilla oleva Logomonsilta.
Paikalliset

Matkakeskus halutaan valmiiksi 2029 – 100 000 neliön jätti nousisi Turun ratakiskojen päälle tai radan keskustan puoleiselle reunalle

Junalippujen ostamisessa on ollut häiriöitä useissa VR:n myyntikanavissa. Uusissa palveluissa, kuten VR Matkalla -mobiilisovelluksessa, ongelmia ei ole ilmennyt.
Paikalliset

Hyvä kysymys: Miksi junalippujen ostaminen ei onnistu joistain VR:n myyntikanavista?

Yhden veturin rakentamiseen voi kulua satoja tunteja aikaa.
Lukemisto

Vuosia kestävä ratatyömaa valmistuu pala kerrallaan – junien pienoismallit kootaan alusta saakka itse, eikä tunteja lasketa

Paikalliset

Maakuntahallitus pitää kiinni Espoo–Salo-ratavälistä – rantarataa turha parantaa järeästi

Suurten ratainvestointien toteuttamiseen visioidaan valtion velkaantumisen pelossa hankeyhtiöitä.
Kotimaa

Kuntien takauskeskuksen johtaja: "Työeläkeyhtiöt pitäisi saada investoimaan hankeyhtiöihin"

Pääkirjoitus

Suomi vitkastelee ratahankkeissa

VR alentaa säästölippujensa hintaa muun muassa lapsille ja eläkeläisille.
Kotimaa

Opiskelijat, eläkeläiset ja lapset saavat lisäalennuksen VR:n säästölipusta

Paikalliset

Häiriö rautatieliikenteessä Turun ja Toijalan välillä ohi – kaatuneen puun aiheuttamat vauriot saatiin korjattua

Johtavan asiantuntijan Niko-Matti Ronikonmäen mukaan Tunnin junan hankeyhtiöneuvottelut ovat edelleen käynnissä ja etenevät hyvässä yhteisymmärryksessä.
Paikalliset

Ministeriö keksi Tunnin junalle entistä huonommat luvut – "Hypoteettisessa" esimerkissä nopeutuminen karkottaisi matkustajia

Paikalliset

Kaapelivaurio myöhästytti Turun ja Helsingin välistä junaliikennettä

Miia Nokan työmatka alkaa aamuseitsemän jälkeen. Ensin hän ajaa autolla Saloon, sitten vaihtaa junaan.
Lukemisto

Lisääntynyt työmatkaliikenne näkyy aamujunassa – pitkiin työmatkoihin tottuu, mutta arki vaatii suunnittelua

Helsinki-Tallinna -tunnelin edistämisessä ovat muut tahot siirtyneet sivuraiteelle. Liikemies Peter Vesterbacka uskoo yhä tunnelin toteutumiseen.
Kotimaa

LVM:n täyskäännös Tallinna-tunnelissa: Valtiolla ei ole ratasuunnittelua koskevaa toimintaa – Peter Vesterbacka uskoo silti suunnitelmaansa

Kotimaa

Rautatiealan Unioni on päättänyt uusista tukitoimista – koskevat lähi-, kauko- ja tavaraliikennettä

Eero Heinäluoma (sd) valittiin Euroopan parlamentin jäseneksi viime keväänä. Konkaripoliitikon mukaan Brysselissä hämmästellään Suomen saamattomuutta ratahankkeiden suhteen.
Kotimaa

Eero Heinäluoma ei enää tiedä mitä vastata, kun Brysselin kollegat kysyvät Suomen ratahankkeista – "Muut haluaisivat antaa rahaa"

Istumapaikat loppuivat kesken Salon lukion auditoriossa, kun Väylävirasto esitteli Tunnin junan yleissuunnitelmaa yleisötilaisuudessa torstai-iltana.
Paikalliset

Video: Yleisöltä täystyrmäys Tunnin junalle – istumapaikat loppuivat Salossa järjestetyssä tilaisuudessa

Pääradalla matkustavien pitää varautua myöhästymisiin keskiviikkona.
Kotimaa

Junaliikenne pääradalla saatiin käyntiin – Liikenne koko yön poikki kiskoilta suistuneen tavaravaunun takia

Lokakuun aikana alkaa ylimääräinen CEF-rahoituksen haku, jossa on jaossa 1,4 miljardia euroa.
Kotimaa

EU:n liikennejohtaja: "Suomellakin olisi varmasti hyvät mahdollisuudet, jos rautatiehankkeisiin haettaisiin rahoitusta"

Konduktööri Jorma Inkala sanoo, että käteistä tarjotaan junalipun maksuvälineeksi yhä silloin tällöin, mutta harvoin. Jokaisen matkustajan kanssa tapa maksaa lippu on kuitenkin löytynyt.
Kotimaa

"On todella harvinaista, että mitään muuta maksuvälinettä ei ole" – Junien käteislipunmyynnin loppuminen ei ole jättänyt matkustajia ilman lippua

Paikalliset

Neuvottelut suurista raidehankkeista alkavat lokakuussa

 - Seitsemän euron lisäyksen jälkeen hinta olisi sitten suurin piirtein sama kuin nykyisin ekstra-luokan lippu. Kuljen viikoittain Helsinkiin. Erityisesti aamuvuorojen kannalta tunnin matka-aika olisi hieno juttu, Irene Hallikainen mietti.
Paikalliset

Karkea arvio: Tunnin junalla matka maksaisi 7 euroa nykyistä enemmän – "Ottaisin ehkä Onnibussin junan sijasta"

Tunnin juna -hankkeen suunnitelu päästään käynnistämään.
Paikalliset

Tunnin junan hankekokonaisuuden ympäristövaikutusarvio allekirjoitettiin

Turusta voi päästä Helsinkiin noin tunnissa 2030-luvulla, jos Tunnin juna -hanke jatkuu suotuisissa merkeissä.
Paikalliset

Tunnin junan hankeyhtiö iloinen edistysaskel Varsinais-Suomelle – epäröinti Espoon kaupunkiradasta pettymys

Kotimaa

Neuvottelut Turun tunnin junan hankeyhtiöstä käynnistetään – Arve: Olemme erittäin tyytyväisiä

Junavaunun ikkuna hajosi laukausten seurauksena.
Kotimaa

Matkustajajunaa ammuttiin noin 30 metrin päästä – poliisin mukaan osumajäljet viittaavat 3-5 mm kokoisiin hauleihin

Varsinais-Suomen toivomista investoinneista yhtäkään ei ole erikseen mainittu valtiovarainministeriön talousarvioehdotuksessa. Sieltä puuttuu muun muassa maininta tässä kuvassa olevan Turun Kehätien kehittämisestä.
Paikalliset

Edunvalvontajohtaja panee toivon hallituksen budjettiriiheen

Vanhat puutalot ovat Lukkarinmäen tyypillisintä rakennuskantaa. Asukkaat Timo Lähteenmäki ja Jaana Laakso vetoavat päättäjiin, jotta Lukkarinmäen halkova ratalinjaus arvioitaisiin uudelleen.
Paikalliset

Salon puutalokorttelit jäämässä Tunnin junan alle – asukkaat taistelevat 70-luvulla piirretyn linjauksen muuttamiseksi