Tiistai 30.8.2016Eemil, Eemeli

Peltipoliisit parantavat ammatti-autoilijoiden työturvallisuutta

Lounaisen Suomen pahimmat sakkopaikat ovat valtatie 8:lla Eurajoella ja Porissa.

Peltipoliisi muistaa ylinopeutta ajavia. Kuva: Susanne Ekroth
Peltipoliisi muistaa ylinopeutta ajavia. Kuva: Susanne Ekroth
Anne Savolainen

Lounaisen Suomen tehokkaimmat peltipoliisit sijaitsevat valtatie 8:lla. Automaattisen nopeusvalvonnan sakkoja annetaan eniten Eurajoen Lapijoella, Porin Niittymaalla ja Porin Hyvelässä. Turun ympäristön tuotteliaimmat peltipoliisit sijaitsevat Raision Petäsmäessä ja valtatie 9:llä Aurassa.

Lapijoen liikennevalvontakamera kuvasi 7 407 autoa vuoden 2015 alun ja viime keskiviikon välillä. Raision Petäsmäen peltipoliisi otti kuvan 3 506 autosta.

Suomen kuljetus ja logistiikka SKAL ry:n puheenjohtaja Teppo Mikkola sanoo, että automaattinen nopeusvalvonta parantaa ammattikuljettajien työturvallisuutta.

– Automaattivalvonta ei kuitenkaan ikinä voi korvata poliisin tekemää valvontaa. Jo nyt on näyttöä siitä, että liikkuvan poliisin lopettamisen jälkeen tieturvallisuus on heikentynyt.

Mikkola näkee, että keskinopeuden mittaaminen olisi automaattivalvontaa tehokkaampaa.

– Moni voi vahingossa ylittää satunnaisesti nopeusrajoituksen, mutta keskinopeutta mittaamalla saisi kuriin ne, jotka ajavat aina ylinopeutta.

Kritiikkiä Mikkola antaa siitä, että raskaasta liikenteestä sakkoja lähetetään vain suomalaiskuljettajien autoille.

Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein toteaa Mikkolan olevan oikeassa.

– Direktiivit tilanteen muuttamiseen EU-tasolla ovat valmiit, mutta kansallista lainsäädäntöä viilataan vielä.

Lue koko juttu maanantain Turun Sanomista tai näköislehdestä

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Siis kun...
"Teppo Mikkola sanoo, että automaattinen nopeusvalvonta parantaa ammattikuljettajien työturvallisuutta.", hän tarkoittaa niitä kuskeja, jotka ajavat 80 km/h ajavan henkilöauton takalaatikossa kiinni kelistä huolimatta? Niitä kuskeja, jotka lähtevät yhdistelmällään ohittamaan 80 km/h ajavaa henkilöautoa?

Ajan yli 60 tkm vuodessa ja on sanottava, että yleisesti ottaen nuo ammattikuljettajat ajavat aivan hyvin, mutta todella harvassa ovat ne, jotka malttavat ajaa max 80 km/h, vaikka se on - paitsi talviaikaan ja usein muutenkin - myös ajoneuvon oma maksiminopeus.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Takaa mittaus.
Peltipoliisin voisi hyvin asettaa kuvaamaa ajoneuvot takaapäin näin ei hurjastelevat moottoripyöräilijätkään välttyisi kesäisin tunnistamiselta. Sakkohan lähetetään nykyisin ajoneuvon omistajalle, eikä henkilötunnistusta tarvitse.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaa mittaus.
Rikesakko lähetetään kotiin auton omistajalle tai haltijalle ja sinulla on mahdollisuus kieltää ajaneesi autoa ilmoittamalla poliisille sakon saatuasi kuka autoa ajoi. Jos maksat rikesakon, silloin saat sakon kontollesi, olit syyllinen tai et. Päiväsakoista saat aina kutsun poliisiasemalle.

Summa summarum, kameran on kuvattava kuljettaja kasvot jokaisen oikeusturvan takaamiseksi sekä poliisin työtaakan pienentämiseksi. Kuvasta on helpompi todeta ajoiko autoa Matti vai Simo kuin esim. sormenjäljistä tms, tutkimalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaa mittaus.
Mikko, lähtökohtahan on, että syyllinen on ajoneuvon kuljettaja, ellei hän muuta todista. En tajua mikä ongelma tässä on, jos lähdetään siitä, että autoa ei lainata ihan kelle sattuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Takaa mittaus.
Jos kuljettajaa ei kuvasta voida yksilöidä, se antaa kikkailun mahdollisuuden kuskille. Esim. Jos kortti lähtee seuraavasta ylinopeussakosta, sakon voikin laittaa vaikka vaimon kontolle, tai ajokortillisen lapsen, tai kaverin. Jos ei hyvällä niin sitten oahalla. Pahimmassa tapauksessa puhutaan törkeästä liikenteen vaarantamisesta, ainakaan minä en haluaisi että kukaan voi rangaistusta vältellä vain sen takia että kamera oli suunnattu väärin.

Toiseksi, mikäli kamera kuvaa auton takarekisterikilven, ne ovat lumikeleillä usein lumen peitossa ja kurakeleillä täydessä kurassa. Eturekisterikilpi pysyy huomattavasti puhtaanmpana.



Moottoripyörät ovat ongelma koska niiden rekisteri ei jää nykyisiin kameroihin. Toisaalta, prätkiä on suomessq vähän ja vain osan vuotta liikenteessä, pääasiallinen sakotusryhmä on autoilijat joihin edestäpäin kuvaava kamera sopii hyvin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitenköhän tämä nyt on?
Artikkelin otsikko toteaa automaattisen nopeusvalvonnan parantavan ammattiautoilijoiden työturvallisuutta ja itse artikkelin teksti toteaa turvallisuuden huonontuneen liikkuvan poliisin lopettamisen myötä. Onko tilanne esimerkiksi sellainen, että liikkuvan poliisin lakkauttaminen huononsi turvallisuutta kymmenen pykälää ja automaattivalvonnan lisääminen on hillinnyt tätä huonontumista vaikka kahdella pykälällä, jolloin ollaan vielä tilanteessa miinus kahdeksan (-8)? Mihin Mikkolan näkemys automaattisen valvonnan turvallisuutta parantavista vaikutuksista perustuu ja missä se näkyy? Kokemukseni perusteella raskas kalusto ajaa maantiellä aina ja kaikkialla ylinopeutta nopeudenrajoitinta vastaan, jolloin nopeus on >85 km/h. Joku (päättäjä) vielä uskoo näitä artikkeleita ja saadaan aina vaan lisää peltisiä poliiseja ja vähemmän orgaanisia poliiseja! Voi hyvä tavaton!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hukataan resursseja
Poliisi oikeisiin töihin. Täydennyspoliisit ja se Malmin poliisivarasto (atomaattivalvonta) 50 ukkoa oikeisiin töihin. Sihteerit ja sivarit täyttäköön tuon paikan. Vapautuu resursseja ja veronmaksajien rahoja. Ei muuta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Valvonta oikeaan paikkaan
Valtatiet ovat turvallisia ja useimmat pöntöt vain rahastuksen takia asennettu. Valtateiden rajoituksia voisi nostaa 20-50kmh ja motareille vapaat nopeudet. Itse olen näillä säännöillä ajanut -86 lähtien ja jos tällainen perus volkkarikuski pärjää, niin varmasti muutkin ilman ongelmia. Valvonta koulujen lähelle ja sinne missä paljon jalankulkijoita. Yli 3milj. Km jälkeen pakko todeta että muuten suomessa homma toimii liikenteessä kunhan rajoitukset saisi oikealle tasolle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ILMAN ETUKILPEÄ
Itse olen ajellut jo hetken aikaa ilman etukilpeä. Salamat räpsyvät, mutta yhtään sakkoa ei ole kotiin tullut. Matka kulkee joutuin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.