Perjantai 20.10.2017Kauno, Kasperi, Jesper, Jasper

”Huijaaminen on syvään juurtunutta autoalalla”

Volkswagenin pääkonttori Saksan Wolfsburgissa. AFP/ Odd Andersen
Volkswagenin pääkonttori Saksan Wolfsburgissa. AFP/ Odd Andersen

Päästötuloksissa huijaaminen on syvään juurtunutta autoalalla, ja Volkswagenin skandaali paljasti siitä vain jäävuoren huipun, sanoo päästöjä EU:ssa tutkiva järjestö.

Euroopan laajuisen Transport & Environment -järjestön mukaan suuri syy ongelmaan on EU:n heikko sääntely ja valvonta.

– Sen takia tällaista voi tapahtua näin suuressa mittakaavassa. Nykytesteissä autonvalmistajilla on paljon keinoja vähentää päästöjään. Monet niistä ovat sinänsä laillisia, mutta samaan aikaan ne ovat täysin sääntelyn ja päästöjen vähentämisen hengen vastaisia, kertoo T&E:n asiantuntija Julia Poliscanova STT:lle puhelimitse Brysselistä.

Poliscanovaa ei yllättänytkään, että Volkswagenin päästöskandaali tuli julki juuri Yhdysvalloissa. T&E tekee yhteistyötä yhdysvaltalaisen ICCT-järjestön kanssa, joka paljasti huijauksen.

Poliscanovan mukaan ICCT kertoi löydöksistään myös EU-viranomaisille, mutta he eivät tehneet mitään.

– EU-lainsäädännössä ei ole keinoja puuttua tällaiseen. Päästö- ja kulutustestit ovat unionissa yhteiset, mutta tyyppilupia myöntävät kaikkien 28 jäsenmaan viranomaiset, eikä kukaan valvo niitä. EU:hun tarvitaan valvontaviranomainen, joka voi aloittaa riippumattomia tutkintoja, kuten Yhdysvalloissa on nyt tehty.

T&E on 1990-luvulta lähtien mitannut ja verrannut EU-markkinoiden autojen päästöjä laboratorio-olosuhteissa ja liikennekäytössä.

Ero tulosten välillä on kasvanut koko ajan: tällä viikolla julkaistussa raportissa testattujen autojen hiilidioksidipäästöt olivat liikennekäytössä jo keskimäärin 40 prosenttia laboratoriotuloksia suuremmat.

Erityisen huonosti vertailussa pärjäsivät Mercedeksen autot, joiden myös havaittiin kuluttavan jopa yli 50 prosenttia enemmän polttoainetta kuin mitä valmistaja oli ilmoittanut.

T&E:n mukaan erot ovat revähtäneet niin isoiksi, etteivät autonvalmistajien tunnetut kikat enää selitä niitä. Järjestö ei suoraan syytä autonvalmistajia laittomuuksista, mutta arvostelee kovin sanoin nykyisiä testaustapoja.

– Eurooppalaiset testauslaitokset ovat käytännössä kaupallisia toimijoita. Lisäksi tyyppiluvan myöntämisen jälkeen tarvittaisiin paljon nykyistä vahvempaa jälkivalvontaa. Yhdysvalloissa ympäristönsuojeluvirasto EPA tekee pistotarkastuksia, joissa tarkistetaan, että autojen päästöt liikenteessä vastaavat sitä, minkä perusteella tyyppihyväksyntä on annettu.

Volkswagen-kohun paljastuttua sekä EU että Yhdysvallat ovat luvanneet kehittää päästöjen testausta ja valvontaa. Vastapuolella on kuitenkin monessa maassa vahva autoteollisuus.

Euroopan johtavia autonvalmistajia edustava ACEA-järjestö on ollut Volkswagenin skandaalista vaitonainen. Se on kuitenkin korostanut, ettei ole mitään todisteita siitä, että Volkswagenin käyttämä huijausohjelmisto olisi laajempi ongelma autoteollisuudessa.

ACEA kuitenkin kannattaa niin sanottuja RED-testejä, joiden on määrä alkaa EU:ssa vuonna 2017. Niissä osa mittauksista tehdään liikenteessä.

T&E:n mukaan RED-testit ovat askel oikeaan suuntaan, mutta lisää tarvitaan.

– Nämä toimet ovat liian vähän liian myöhään. Meidän pitää olla nopeampia ja kunnianhimoisempia uudistuksissa, Poliscanova summaa.

TS–STT

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

onneksi on eu ja direktiivit
Voiko tuon asian enää tuon selvemmin sanoa. Mitä virkaa on koko eu:lka ja sen direktiiveillä, mitä kukaan ei noudata, kun kysymyksessä on suurteollisuys ja rahan mahti. Kyllä jotakin kurkun käyryyttä ollaan mittaamassa, samoin kuin mansikan läpimittaa. Eu on täysin malli esimerkki siitä, mitä saadaan aikaan, kun muutaman kymmenen maan tolvanoista koostuvat geelitukat rysselissä puuhailevat. Tietysti ne tolvanat ovat poissa sotkemasta kotimaansa asioita jossakin suojatyöpaikassa, mutta rysselissä ne aiheuttavat ongelmia kaikille jäsenmaiden veronmaksajille. Eroon eu:sta ja kiireesti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.