Talous

Osakeyhtiöksi muuttuvassa Finstashipissä puhaltavat tehokkuuden tuulet

Murtajat murroksen edessä

Talous | Turun Sanomat 29.8.2009 02:35 |

Jäänmurtajat Voima, Otso, Kontio, Urho ja Sisu kelluttelevat auringossa Katajanokan laiturissa. Urhon komentosillalla on hiljasta, kuten koko murtajassa. Jäänmurtokauteen on vielä aikaa, elokuun säkenöivänä kesäpäivänä ajatus pilkkopimeästä yöstä ja metrin paksuisesta ahtojäästä Suomenlahdella tuntuvat epätodellisilta.

– Mutta kyllä niitä kunnon jäätalvia on vielä edessä, vaikka ilmasto lämpenisikin, muistuttaa Finstashipin uusi toimitusjohtaja Tero Vauraste, ja tähyää auringon kimaltamalle merelle.

Vauraste, 41, on ehtinyt tutustua uuteen työmaahansa vajaat pari kuukautta. Varustamoliikelaitoksen haasteet eivät häntä hirvitä.

– Tottakai tässä on paljon haasteita edessä, mutta helppoa ei ole tällä hetkellä missään, niin se vaan on, hän sanoo.

Vaurasteella on perämiehen paperit, mutta jäänmurtajan puikkoihin hän ei aio tarttua.

– Ehei, taitavat perämiehen paperini olla jo vanhentuneetkin, Vauraste naurahtaa.

Finstashipilla on takanaan vaikea vuosi. Edellistalvi oli historian lauhin jäänmurtokausi, jäänmurron operointipäiviä oli vain noin puolet edellisvuoteen verrattuna. Syksyllä offshore-alusten käyttöasteet romahtivat. Offshore-puolelta, eli monitoimimurtajilta on tullut aikaisemmin reilusti yli puolet liikevaihdosta ja murtajat ovat työllistyneet hyvin öljy- ja kaasukentillä. Viime kevään monitoimimurtajat kuitenkin seisoivat ensi kertaa toimettomina laiturissa. Puutteellinen raportointi ongelmista johti aikaisemman toimitusjohtajan Esko Mustamäen eroon.

Vaurasteen mukaan monitoimimurtajat on nyt saatu töihin, lyhyille rahtauksille tosin.

– Kisa komennuksista on kova ja katteet pienet, mutta jos nämä työkeikat vähentävät tappiotamme, tottakai lähetämme murtajamme sinne töihin, se on selvä, Vauraste sanoo.

Kuluvasta vuodesta on Vaurasteen mukaan kuitenkin tulossa Finstashipille vahvasti tappiollinen.

Jo ennen taloustaantumaa Finstaship painiskeli monien kimuranttien haasteiden kanssa. Jäänmurtajakalusto kaipaa uudistusta, mutta investointeja ei kannata tehdä, kun palvelusopimuksia jäänmurron hoitamisesta saadaan vain muutamaksi vuodeksi kerrallaan. Finstaship onkin toivonut ainakin 15-vuotisia sopimuksia, jotta kaluston uusimiseen voitaisiin ryhtyä. Uusi murtaja maksaa noin 100–150 miljoonaa euroa ja tilaus olisi enemmän kuin tervetullut myös suomalaisille telekoille. Finstaship on aikaisemmin kertonut, että sillä olisi ollut valmiudet tilata uusi murtaja vaikka jo tänä vuonna, jos pitkä sopimus olisi saavutettu.

– Mutta kun tilanne on tämä, ei tilaukselle ole edellytyksiä, Vauraste sanoo.

Vaikka jäänmurto avattiin kilpailulle, ei ainakaan tähän mennessä toisia palvelun tarjoajia ole ilmaantunut. Käytännössä kilpailutus onkin jäänyt Finstashipin ja Merenkulkulaitoksen väliseksi hintaneuvotteluksi. Periaatteessa valttikortit ovat Finstashipillä, sillä jäänmurto on pakko hoitaa, eikä muita tarjoajia ole. Vauraste uskoo kuitenkin, että tilanne tulee muuttumaan.

– Varmasti kilpailua tulee markkinoille, ainakin joitain osa-alueita tullaan aidosti kilpailuttamaan. Siksi meidän täytyy tehostaa toimintaamme ja varautua kilpailuun, Vauraste sanoo.

Vielä muutama vuosi sitten jäänmurtaja Urhollakin olisi kesällä ollut täysi miehitys päällä. Jäättömänä kautena aluksia huollettiin ja korjattiin, kun murtokautena kaiken pitää olla tiptop.

Nyt murtaja on hiljainen lomautusten takia. Useita yt-kierroksia on käyty läpi, eikä Vauraste kiellä sitä, etteikö hankalia aikoja olisi myös edessä.

Ennen autonvuokrausalaa Vauraste toimi kuusi vuotta Finnairin maapalveluja tuottavan Northportin toimitusjohtajana. Vuosien aikana käytiin kovia saneerauksia. Northportilla oli vääränlainen kustannusrakenne, liikaa kuluja tuloihin nähden.

– Ne olivat kovia aikoja, jouduin tekemään rajuja saneerauksia, Vauraste sanoo.

Vauraste myöntää, että tilanne Finstashipin osalta on nyt samankaltainen. Edessä oleva yhtiöittäminen lisää paineita kilpailukykyiseen toimintaan entisestään.

Eli tulit yritykseen saneeraajaksi?

– Sanotaan, että tässä täytyy nyt hakea kaikkialta kustannuskilpailukyvyn parantamista kaikenlaisilla keinoilla, Vauraste kiemurtelee.

Vaurasteen mukaan ilmaston lämpiäminen vaikuttaa Finstashipin toimintaan, mutta toisinpäin, kuin voisi äkkiseltään ajatella. Jäänmurtopäivät ehkä vähenevät, mutta toisaalta offshore-puolella avautuu uusia markkinoita

– Arktisilla alueilla Amerikan mantereen pohjoispuolella, Koillis- ja Luoteisväylän olosuhteet avautuvat meidän kalustollemme. Siellä on luonnonvaroja, joita ei ole aikaisemmin pystytty hyödyntämään, Vauraste sanoo.

Hän uskoo, että suomalainen arktinen osaaminen tarjoaa lukemattomasti mahdollisuuksia. Öljy- ja kaasukentitä löytyy myös Finstashipin tulevaisuuden työmaat, vaikka tällä hetkellä alukset eivät sieltä ole töitä saaneetkaan.

Vauraste uskoo, että Finstaship on jo vuonna 2011 sellainen, kuin hän sen haluaa olevan; osaava, palveleva ja tehokas. Tappiota tekevä yritys on käännetty voitolliseksi ja pääsee investoimaan jo uusiin aluksiinkin. Hänen mukaansa kaikki keinot päämäärään pääsemiseksi on mietittävä. Esimerkiksi ruotsalaismalli, jossa jäänmurtajilla kilpailutetaan vain niin sanottu managemetti eli miehistö ja hallinto, voisi tulla kysymykseen.

Neljän kuukauden päästä Vaurasteella on käsissään muuttunut Finstaship. Uuteen osakeyhtiöön siirtyy nykyisen varustamoliikelaitoksen toiminnoista jäänmurto sekä offshoretoiminnot. Esimerkiksi viime vuosina murhetta tuottaneet väyläalukset siirtyvät virastouudistuksessa Merenkulkulaitoksesta lohkeavaan tuotantoyhtiöön.

Alukset ovat viime vuosina tuottaneet Finstashipille tappiota. Finstaship hävisi kilpailutuksessa suurimman osan väylänhoitdosta, mutta ei kuitenkaan voinut myydä aluksia, sillä sillä on lain mukainen öljyntorjuntavelvoite. Väyläaluksissa oli myös pidettävä yllä miehitystä öljyvahingon varalta. Finstaship saa ympäristökeskukselta korvausta öljyntorjuntavalmiudesta, mutta se ei korvaa kaikkia kuluja.

Vaurastetta väyläalusten menettäminen tuntuu kuitenkin hieman kirpaisevan.

– Kyllähän se pienentää meidän portfoliota, meiltä puuttuvat sitten täysin sellaiset pienet offshorealukset. Mutta tämä nähtiin nyt parhaaksi ratkaisuksi.

Tuuliajolla on vielä se, kuka hallinnoi jatkossa yhteysalusliikennettä.

– On mietitty esimerkiksi valtion saaristovarustamon perustamista, mutta kaikki on vielä auki. Päätöksiä linjataan syksyn aikana, Vauraste kertoo.

Turun Sanomat, Helsinki
LIISA ENKVIST

TSTV - uusimmat