Lauantai 18.11.2017Tenho, Jousia, Max

Karman kohtaloksi tuli konkurssi

Valtavassa myönteisessä julkisuudessa paistatelleen hybdridiauto Karman tie katkesi autoyhtiön selvitystilaan. Yhdysvaltalaisen Fisker Automotiven Karmoja ehdittiin valmistaa Valmet Automotiven tehtaalla Uudessakaupungissa vain noin 2 000 kappaletta.

Fisker lopetti Karman tuotannon jo viime vuoden heinäkuussa. Keväällä Fisker irtisanoi suurimman osan työntekijöistä ja yhtiön perustaja Henrik Fisker siirrettiin syrjään. Huhtikuussa yhtiö ajautui selvitystilaan. Sen akkuvalmistaja A123 meni konkurssiin lokakuussa.

Karman kohtaloksi koitui ostajien puute ja rahojen loppuminen. Energiaministeriön tukiluottoja Fisker ehti nostaa 200 miljoonaa dollaria. Sijoittajilta yhtiö keräsi käyttöönsä 1,2 miljardia dollaria. Fiskerin julkista tukea puitiin konkurssin jälkeen pisteliäässä kongressin kuulemisessa.

Yhdysvaltalainen sähköautoyhtiö Coda Automotive hakeutui selvitystilaan toukokuussa. Sen kaksi tytäryhtiötä seurasi perässä kesäkuussa. Konkurssiin haki myös akkuvalmistaja Exide Technologies.

Monen suuren autonvalmistajan sähköautojen tuotanto on tappiollista. GM:n omistaman Opelin pääjohtaja Karl-Thomas Neumann myönsi runsas kuukausi sitten, että ”jokainen Ampera tuottaa yhtiölle tappiota, koska sen teknologia on niin kallista”. Ampera oli Euroopan suosituin sähköauto viime vuonna. Niitä myytiin 5 300.

Fiskerille ei ole löytynyt ostajaa. VL Automotiven kerrotaan jokin aika sitten tehneen tarjouksen yhtiön ostamisesta ”tulipalohinnalla”. VL ei ole kiinnostunut hybridiautoista. Se suunnittelee Karman voimalinjan korvaamista Corvetten 6,2 litran V8-moottorilla.

TS-STT

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ei 5 miljoonaa elätä yhtäkään autoa
Oliko tätä "valtavaa myönteistä julkisuutta" myös Suomen ulkopuolella?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.