STX:n korealaisjohto lupaa rahaa Suomen telakoille

STX Offshore & Shipbuildingin talousjohtajana Ho Nam Yi vakuuttaa, että Turun ja Rauman telakat ovat turvassa. TS/Ari-Matti Ruuska
STX Offshore & Shipbuildingin talousjohtajana Ho Nam Yi vakuuttaa, että Turun ja Rauman telakat ovat turvassa. TS/Ari-Matti Ruuska

– Turun ja Rauman telakat ovat turvassa. Näin vakuuttaa Turun telakoiden emoyhtiön STX Offshore & Shipbuildingin talousjohtajana toimiva Ho Nam Yi.

Ho Nam Yi on emoyhtiön edustama pääneuvottelija STX Finlandin suuntaan telakoiden rahoitusasioissa. Hänen mukaansa korealaiset pitävät kyllä lupauksensa telakoiden rahoittamisesta. Pääomaa ei kuitenkaan vielä ole maksettu.

– Turun ja Rauman telakoita ei missään tapauksessa lopeteta eikä töitä niissä keskeytetä, rauhoittelee Ho Nam Yi.

Pääomituksen suuruutta tai tarkkaa ajankohtaa siitä, koska pääoma maksetaan, ei Oslosta tavoitettu Yi halua kertoa. Hän korostaa, että rahoitus tehdään kuitenkin pian.

Perjantaina julkisuudessa arvioitiin, että työt Turun ja Rauman telakoilla saattavat keskeytyä kahden viikon sisällä, sillä korealaiset eivät ole pitäneet omaa osuuttaan rahoitussopimuksesta, jolla oli tarkoitus varmistaa laivanrakennuksen jatkuminen STX:n telakalla. Telakan rahojen arvellaan olevan käytännössä aivan loppu. Valtiolta on saatu innovaatiotukea, jonka avulla kitkutetaan eteenpäin.

Turun Sanomien saamien tietojen mukaan Turun telakan tilanne on hankaloitunut myös siksi, että varustamo TUI on jäädyttänyt ennakkomaksunsa aluksesta epävarman tilanteen vuoksi.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren (kok) mukaan hallitus keskittyy varmistamaan TUI-risteilijöiden rakentamisen STX:n Turun telakalla. Hallituksen osuuteen kuuluvista 31 miljoonan euron innovaatiotuista telakalle on jo maksettu 9,6 miljoonaa euroa.

Vapaavuori painotti, että jo aiemmin sovitun rahoitussopimuksen yksityiskohdat ovat liikesalaisuuden piirissä valtion omaa osallistumista lukuunottamatta.

LUE LISÄÄ LAUANTAIN TURUN SANOMISTA

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Valtion rahaa.....
Tottakai STX haluaa ottaa vastaan suomenvaltion (veronmaksajien) rahaa ei kai he voi sanoa KIITOS ei kun euroja heille tyrkytetään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lupauksia, lupauksia...
STX fin kassa tyhjenee ja korealaiset lupaa taas ilman päivämäärää. Nyt pysähtyy kohta palkanmaksu. TUI ei varmasti maksa ennakkomaksuja ennen kuin näkee että korealaiset toimii kolmikantasopimuksen mukaan. Tässä on melkastu ja haukuttu valtiota, mutta kun toimiala on vähän samassa tilanteessa kuin paperiteollisuus. Telakoita/paperikoneita on pilvin pimein, mutta ei ole tuotteille ostajia. Bisnes on sairasta- se on perussyy...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lupauksia, lupauksia...
Ei sen enempää paperi-kuin telakkateollisuus ole mitään "sairasta businesstä" vaan nyt sattu olemaan vain taantuma-aika joka voi muuttua lamaksi, ainakin Euroopassa, riippuen siitä miten älyvapaat europolitiikot toimii. Suomen on kuitenkin mahdollisuuksiensa mukaan pyrittävä säilyttämään teollinen perustansa on se sitten paperiteollisuus tai telakkateollisuus niinkuin kaivosteollisuuskin. Muutama kymmenen miljoonaa on pikkuraha kun satoja miljoonia joka vuosi syydetään toivottomaan europelastukseen suomalaisten rahoja joista ei ole mitään käytännön hyötyä meille!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lupauksia, lupauksia...
Miten tämä nyt liittyy pilvin pimein oleviin telakoihin.. Pernon kokoisia telakoita on maailmalla varsin niukasti, ja euroopassa vain kaksi. Toimialan sairaus jauhamista riittää näillä asiantuntija palstoilla.. Tässä nyt kuitenkin on jo kauppa tehty. Kyse on tuotannon aikaisesta rahoituksesta. Jos se olisi kunnossa, olisi kauppoja tehty jo useampi jonoon. Ei ole toimialan vika, jos edellisistä laivoista jäänyt voitto on pistetty välittömästi kiertoon, ajattelematta lainkaan tulevaisuutta. Ja sen myös varmasti ymmärtää apinakin, että ei niitä laivoja ole tähän saakka rakennettu siksi että vaan on kivaa niitä tehdä..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Lupauksia, lupauksia...
Reaaliteetti on se, että korealaiset ovat tähän saakka luvanneet paljon, mutta pitäneet lupauksistaan vähän. Aivan riippumatta siitä mitä suomalaiset ministerit ja kansanedustajat julkisuuteen lausuvat, suomalaiset eivät enään päätä STX:n suhteen yhtään mitään, vaan joutuvat lähinnä toteamaan sen mitä korealaiset velkojat ovat päättäneet.

Suurinta mahdollista hölmöyttä ja itsepetosta on luottaa siihen, että muka suomalaiset alihankkijat ostaisivat STX:n Suomen telakat. -Fakta on se, että nämä suomalaiset "piirit" eivät ole edes neuvotelleet asiasta ja aiheesta STX:ää velkovien korealaispankkien kanssa !

Alihankkijan näkökulmasta ainoa keino selvitä on se, että alihankkija onnistuu kansainvälistymään mahdollisimman nopeasti niille markkinoille, joissa on kysyntää suomalaiselle osaamiselle: Ranskan Oasis-projekteihin tai Norjan Offshoreen. Kaikki muu on itsepetosta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
"maailma muuttunut"
Oikeassa olet eikö suomalaiset tajua että alalla ei ole tulevaisuutta.Ei valtio voi eikä saa tukea tuollaista alaa,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
STX ulos
STX:n lupaukset yhtä tyhjän kanssa, jos rahaa ei kassassa ole eikä lainaa tipu, mitään ei voida maksaa. Pahimmassa tapauksessa koko telakka ajetaan alas, nyt on jo telakan maine kärsinyt ja tilauksista hankala kilpailla tulevaisuudessa. STX:stä päästävä eroon ja tilalle vastuulliset omistajat!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: STX ulos
Yksikään vakavastiotettava laivanvarustamo ei ole niin tyhmä, että tilaisi tai ostaisi uutta laivaa telakalta, joka on käytännössä jo maskukyvyttömyyden lisäksi mys konkurssissa. Koska TUI panttaa maksujaan telakalle tilanteessa, jossa Korean STX ei täytä omia sitoumuksiaan, on STX Suomen konkurssi tällä logiikalla enemmän kuin varma asia.

Jos alihankkijayritys haluaa selviytyä, sen pitää kansainvälistyä nopeasti hakemalla itselleen muita STX:n korvaavia urakoita Suomen ulkopuolelta. Vain näin toimien voidaan turvata suomalaisen meriteknologian tason ja työpaikkojen säilyminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uskokoon ken haluaa...
Telakoiden korealaisomistus on osoittautunut varsin vahingolliseksi ja epäluotettavaksi ratkaisuksi. taloudesta vastaava korealaispomo Ho nam Yi ei herätä luottamusta jäåttäessään kertomatta sen, että milloin nuo tukirahat Koreasta muka tulevat. -Jos rahan tulo olisi varma asia, hän uskaltaisi sanoa päivämäärän. Sitä paitsi, hän ei päätä asiaa sen enempää kuin STX:n omistajakaan, sillä STX on tunnetusti jo pankkien käsissä. STX:n asioista päättävät tänä päivänä STX:ää velkovat korealaiset pankit, eikä STX:n talousjohtaja tai edes omistaja enään.

Sinänsä mielenkiintoista on havaita se, että Suomesta löytyy yhä hyväuskoisia hölmöjä, jotka kerta toisensa jälkeen petyttäänkin jaksavat päivä toisensa jälkeen aina uskoa kaiken mitä STX:n johtajat heilel krtovat, vaikka hyvin titävät sen, että STX:n asioista ei todellisuudessa enään pätä yksikään STX:n palveluksessa oleva Johtaja, vaan korealaiset velkojapankkien pomomiehet.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Töitä löytyy, jos töitä haluaa.
Alihankkijoiden ainoa selvitysmiskeino on kansainvälistyä nopeasti: Mitä nopeammin alihankkijayritykset pystyvät saamaan korvaavia urakoita ja tilauksia Ranskasta, Norjasta tai ylipäätään ulkomailta, sitä todennäköisemmin ne tulevat selviytymään vaikka telakka itse ei enään selviytyisikään.

Jokaisen alihankintayrityksen omistajan ja johtajan ensisijainen velvollisuus omaa yritystään ja sen työntekijöitä kohtaan on nyt tehdä kaikkensa sen eteen, että yritys saisi muitakin tilauksia ja asiakkaita kuin vain Suomen STX:ltä.

Tällä hetkellä Ranskan telakka ottaa vastaan mielellään niitä suomalaisia urakoitsijoita ja alihankkiijoita, jotka ovat osallistuneet Oasisten rakentamiseen Turussa. Norjan offshore-teollisuudessa on avoinna yli 120.000 työpaikkaa ja alihankkijoista on huutava puute.

Ainoa este töiden ja tilausten saamiselle ulkomailta on se väärä asenne, jota jotkut hidasälyiset yritysjohtajat ovat ylläpitäneet viime päiviin saakka siitä, etteikö muka osaamistaan voisi myydä ulkomaisilekkin asiakkaille. Tällaisessa tilanteessa isänmaallisin teko on pitää oma firmansa toimintakuntoisena ja työväkensä töissä sillä, että hakee STX:n tilalle (tai sen lisäksi) firmalleen uusia asiakkaita ulkomailta.

On sulaa hulluutta rakentaa firmansa toiminta yhden asiakkaan, Suomen STX:n varaan. -Suomen STX on liian riskaabeli asiakas.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Le Skipper
Nimim. Le Skipper on oikeassa. STX on nykyisellään äärimmäisen epäluotettava yritys ja sen kohtalo on velkojien käsissä, myös maksut. Voihan se selvitä jatkoon, mutta suuremmalla todennäköisyydellä ei selviä. Alihankkijoiden pitää irtautua STX-sidonnaisuudesta, ja tehdä työtä siellä, mistä sitä nykyistä STX-yhtiötä varmemmin ehdoin saa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Le Skipper
Välttämättömin toimenpide tässä tilanteessa on TUI risteilijöiden rakentamisen jatkuminen ja se pitää turvata vaikkapa sitten Turun kaupungin antamalla lainalla telakalle. Muussa tapauksessa Turun seudulle tulee tuhansia työttömiä lisää mille tunnutaan Helsingin suunnalla suhtauduttavan melko välinpitämättömästi, jostain ministerivastuusta rahan antamisesta suomalaisten työllistämiseen kyllä hosutaan. Kysymys kuuluu siis:voiko Turun kaupunki suhtautua telakkaansa samalla puolivälinpitämättömällä tavalla?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rahaa ei tule
STX:n talousjohtajalla ei ole mitään valtuuksia luvata mitään rahoja Suomen telakoille. Se asia on pankkien päätettävissä ja siellä nähdään Suomen telakat tappiota tuottavina rasitteina.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.