Valko-, kuohu- ja roseeviinit menivät kaupaksi helteillä

Antti Autio

Hellekesän suosikkijuomiksi ovat nousseet Alkossa valko-, kuohu- ja roseeviinit, joiden myynti kasvoi heinäkuussa liki ainoina tuoteryhminä yhtiön valikoimassa.

Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen arvioi, että hellesäät ovat vaikuttaneet myyntiin. Kyse on kuitenkin myös trendistä.

– Näissä raikkaammissa, kevyemmissä juomissa meillä on ollut kasvua jo pidemmän aikaa, Pennanen kertoo.

Valkoviinien myynti ohitti heinäkuussa komeasti punaviinien myynnin. Kyse on ensimmäisestä kerrasta sitten vuoden 2002, kun valkoviinit olivat suositumpia kuin punaviinit.

Alko myi heinäkuussa valkoviinejä 2,3 miljoonaa litraa. Ero punaviineihin kasvoi selväksi, sillä punaviinejä meni kaupaksi vain 1,6 miljoonaa litraa.

Pennanen nostaa esiin myös roseeviinit, joiden myynti kasvaa kohisten, heinäkuussa kolmanneksen vauhtia vuoden takaiseen verrattuna.

Hän ennustaa kuitenkin, että säiden viilentyessä punaviinien suosio alkaa jälleen nousta ja koko vuoden lukemissa punaviinit pysyvät vielä valkoviinien edellä.

Viinien menestyminen on Alkolle entistä tärkeämpää, sillä kaikissa muissa juomaluokissa yhtiön myynti laski heinäkuussa vuoden takaisesta. Viinojen ja muiden väkevien juomien menekki putosi 5–9 prosenttia. Suurin isku tuli kuitenkin long drinkien, siidereiden ja oluiden myynnissä, joissa takkiin tuli 20–50 prosenttia lonkeroiden ollessa heikoin tuoteryhmä.

Kokonaisuudessaan Alko myynti supistui heinäkuussa 10 prosenttia 7,7 miljoonaan litraan.

– Kun katsoo lonkeroiden ja oluen myyntiä, sieltähän se suurimmaksi osaksi muutos tulee, Pennanen sanoo.

Alkoholilain muutos vuoden vaihteessa salli vähittäiskaupan myydä vahvoja lonkeroita, siidereitä ja oluita. Alkolla on 356 myymälää. Juomia myyviä päivittäistavarakauppoja, kioskeja ja huoltamoita on yli 5 300.

– Odotettua tämä tietenkin on. Tiedettiin jo etukäteen, että kun näin iso muutos tulee myyntipisteiden määrässä, se tulee ilman muuta vaikuttamaan Alkoon.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tilastot kesältä eivät ole vielä valmiit. Kokemukset kesän helteistä ovat kuitenkin selvät.

– Poikkeuksellisen lämmin sää on lisännyt kysyntää huomattavasti. Tehostimme tuotantoa jo harvinaisen kesäisen toukokuun aikana, kertoo Hartwallin toimitusjohtaja Kalle Järvinen.

Kaikkein voimakkaimmin helle on Järvisen mukaan näkynyt vesien suosiossa. Etenkin vitaminoidut vedet ja vichy ovat olleet suosittuja janonsammuttajia.

Myös Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton viestintäpäällikkö Outi Heikkinen on kiinnittänyt huomiota vesien suosioon.

– Ihmiset ovat oppineet juomaan kivennäisvesiä helteellä, hän sanoo.

Heikkisen mukaan helteillä ei ole niinkään vaikutusta alkoholipitoisten juomien kulutukseen.

Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi arvioi, että hyvä toukokuu, kesäkuu ja heinäkuu on kasvattanut anniskelua ravintoloissa. Tarkempaa tilastotietoa ei hänelläkään ole.

– Uskon, että oluen myynti on touko-heinäkuussa varmaan ravintoloissakin ollut kasvussa. Samoin siiderien ja kuohujuomien. Tämä on kuitenkin pelkkää näppituntumaa, Lappi sanoo.

Alkoholimyynti ravintoloissa on MaRan mukaan ollut kaiken kaikkiaan laskussa viime vuodet. Ainoastaan mietojen viinien myynnissä on ollut nousua.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Saatavuus ei lisännytkään kysyntää?
Nämä jotka vastustivat alkoholilain höllennyksiä käyttivät yhtenä argumenttina että lisätty saatavuus nostaa kulutusta. Alko pidensi aukioloaikojansa, mutta silti myynti laski. Toki iso vaikutus oli myös aidon lonkeron, joka heidän yksi vetonauloistaan oli, on saatavilla myös tavallisista kaupoista.

Toivottavasti päätöksenteossa jatkossa käytettäisiin enemmän järkeä kuin luottamalla sokeasti erilaisiin tutkimuksiin tai tilastotietoihin. Totuus ei aina niistä löydy. Suomessa alkoholikulttuuri muuttuu uusien sukupolvien myötä euroopalaisempaan suuntaan vuosi vuodelta. Alkoholilakia saa kyllä löysätä jatkossa enemmänkin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alkoholiveron korotus
saattoi olla eräs syy kun pienet tulot ovat pysyneet edelleen pieninä ja omavastuut sekä maksut ovt jatkuvasti kohonneet. Toisaalta Alkon myynnin väheneminen pitäisi olla hyvä uutinen ainakin kansanterveyden kannalta mutta koko ajan kohonneet lääkkeiden hinnat ja käyntimaksut estävät ajoissa hoitoon hakeutumista ja tehokasta lääkkeiden käyttöä ainakin omalla kohdallani.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kaksinaamaista sotkua
Nyt tulee poliittiusille päättäjille taas kiire sotkeutua Suomen sotkuiseen ja kaksinaamaiseen alkoholipolitiikkaan. Kas kun myynnin väheneminen tuo valtion pohjattomaan kassaan verotulovajauksen. Kansan pitää juoda Alkosta ostettua viinaa ja viinaksia, jotta valtio tienaa. Mutta samalla alkoholiongelmat ja niistä aiheutuvat kustannukset valtiolle kasvavat. Tämä yhtälö ei ole koskaan ollut poliittisten päättäjien hallussa, soutavat ja huopaavat kansan terveyden kustannuksella. Ai niin, onhan ne ministeriviinat edelleenkin ilmaisia...ainakin jossain määrin ja jollain tavalla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
matkailu
lisääntyy ja alkoholin tuonti latviassa tosi halpaa alkon johtaja kertoi aamu tv ssä kuinka paljon hinnassa veroa voi vaan ihmetellä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.