Veneala huolissaan kauppasodan vaikutuksista

Veneala pelkää kauppasodan vaikutuksia – ala työllistää miljoona ihmistä Atlantin molemmin puolin.

Nina Törnudd

Yhdysvaltojen teräs- ja alumiinitulleista noussut kauppasodan lietsonta herättää huolta myös venealalla. Venealan keskusliiton toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo kertoo, että EU:n määräämät vastatullit koskevat myös Yhdysvalloista tulevaa venetuontia.

– Tullit uhkaavat pysäyttää amerikkalaisveneiden tuonnin EU-maihin, ja jos tilanne eskaloituu, voivat seuraukset koko alalle ja sen työllisyydelle olla pahat. Veneala työllistää Euroopassa ja Yhdysvalloissa kaikkiaan noin miljoona ihmistä, Pajusalo sanoi STT:lle.

Yhdysvalloissa on maailman venemarkkinoista noin puolet. Maan veneteollisuudelle on tullut kovia iskuja toisaalta alumiinitulleista, toisaalta kiinalaisille komponenteille ja osille määrätyistä tulleista.

Suomi on alalla pieni, mutta vientivetoinen toimija. Suomalaisen veneteollisuuden tuotannosta yli 70 prosenttia päätyy vientiin.

Yhdysvallat ei ole Suomelle kaikkein suurimpien vientimaiden joukossa. Tänne on sen sijaan tuotu tiettyjä amerikkalaisia venemalleja. Kaupan arvo vuositasolla on ollut 3–5 miljoonan vaiheilla puolin ja toisin.

– Sieltä tulee erilaisia kalastukseen suunniteltuja veneitä, vesiurheiluveneitä ja muun muassa kanootteja, Pajusalo kertoo.

Suomen venevienti Yhdysvaltoihin on koostunut enimmäkseen suurista purjeveneistä ja moottoripurjeveneistä, jollaisille ei Suomessa ole markkinoita.

Yleensä venevienti on Pajusalon mukaan edennyt tänä vuonna suunnilleen edellisvuoden tasolla. Päämarkkinoita suomalaisviennille ovat olleet naapurimaat Ruotsi ja Norja, mutta uusiakin kohteita löytyy.

– Kasvumarkkinoita ovat olleet jo muutaman vuoden ajan Sveitsi ja Venäjä, Pajusalo sanoo.

Toukokuun lämpö vauhditti kauppaa

Kotimaan markkinoilla alkuvuosi oli hiljainen pitkäksi venyneen talven takia, mutta toukokuun helleaalto sai venekauppaan vauhtia. Yhteenlasketut myyntimäärät ovat olleet suunnilleen aiempien vuosien tasolla.

– Poikkeus on ollut vesijetit, jotka ovat kasvava harrastus sekä meillä että maailmalla, Pajusalo kertoo.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.