Tiistai 24.4.2018Pertti, Albert, Altti

Sähköauto ajaa talot sähköremonttiin – vanhassa kerrostalossa sähkö riittää vain muutamalle autolle

Turun Nummenmäellä pienkerrostalon koko sähköjärjestelmä uusitaan sähköautojen takia.

Riitta Salmi
Latauskaapeleista riittää asennuksen jälkeen virtaa vaikka isoakkuiselle Teslalle. Antti Ailio (vas.) ja Ilmari Männistö sanovat, että valmistuttuaan talon sähköverkko kestaa viisi sähköautoa.
Latauskaapeleista riittää asennuksen jälkeen virtaa vaikka isoakkuiselle Teslalle. Antti Ailio (vas.) ja Ilmari Männistö sanovat, että valmistuttuaan talon sähköverkko kestaa viisi sähköautoa.

Tämä TS+ juttu on vain tilaajille.

Sinulla ei ole TS-tilausta tai
tilaukseesi ei kuulu digisisältöä.

Tilaa TS Digi
6 viikoksi
maksutta.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Ongelmia tiedossa
Artikkelin kerrostalo ei ole ainoa taloyhtiö, jossa rahaa palaa ja ongelmia syntyy tulevien sähkötöiden johdosta.
Mielenkiintoista nähdä, miten esimerkiksi osa uusista taloyhtiöistä tulee hoitamaan kyseisen ongelman, joka ongelma on siinä, että kaikki autopaikat ovat osakkeita ja siten osakkaiden omistamia eli taloyhtiöllä/taloyhtiöillä ei ole ensimmäistäkään omaa paikkaa josta voisi tehdä yhtiön yhteisen latauspisteen.
Monta ongelmaa on edessä, ennen kuin näissä uusissa yhtiöissä ja yhtiökokonaisuksissa saadaan aikaan sopuisa ja tasapuolinen ratkaisu sähköpaikoista, lähtien jo siitä, että uusissa tai uudehkoissa taloissa ei ole edes suunnitteluvaiheessa varauduttu sähköautojen tuloon millään tavoin eli ei kaapelointeja, ei kapasiteettia eikä mitään muutakaan.
Tähän lisättynä vielä yhdenvertaisuuden vaatimus, saadaankin syntymään monta mehevää riitaa jo ennestäänkin toraisissa yhtiöissä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ongelmia tiedossa
Aika huvittava keksintö, että asunto-osakeyhtiöistä tulisi energianjakeluasemia. Heh, heh. Ajatelkaa nyt vähän. Ja lopettakaa tämmöinen huuhaa.
Muitakin ratkaisuja on, ja sähkötekniikka on vasta alussa. Suomessa on nyt n. 1400 sähköautoa. Niitä ei juurikaan käytetä talvella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hold your horses
Onko todellakin taloyhtiöiden velvollisuus tarjota "polttoaine" yksityisautoiluun? Eihän näin ole ollut aiemminkaan. Yksityisautoilun maksajiksi joutuvat myös ne, joilla ei ole (sähkö)autoa tai edes pysty/halua hankkia autoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: hold your horses
Ei. Taloyhtiö saa periä sähköautopaikasta mitä vuokraa haluaa. Se voi vaikka asentaa sähkömittarin tolppaan, jolloin saadaan sentilleen tietää kulutus. Se on ihan yhtiökokouksen käsissä, miten asia halutaan tehdä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: hold your horses
Jos ja kun perustamiskustannukset tehdään taloyhtiön piikkiin niin kaikki maksavat, omistavat auton tai ei.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niin
Siirry siinä sitten sähköautoon.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hopo hopo
Ei aina tarvitse pikalatausta ,normi sucko pistorasia riittää 100km päivittäiseen ajoon ,eli voidaan ladata 6 ampperin virralla yön aikana mainiosti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ongelmat ratkaistavissa
Talonyhtiö ei saa joutua maksajaksi latauspisteille. Ongelman voi ratkaista niin, että halukkaat ja latauspistettä tarvitsevat perustavat osuuskunnan jonka osakkaat maksavat itse kulunsa siitä, mikä aiheutuu tarvittavan sähkön saamisesta latauspisteiseen.

Taloyhtiön osakkaita ei voi velvoittaa maksamaan yhtiön sähköverkon uusintaa sähköautojen latauspisteiden vuoksi.
Uusissa taloyhtiöissä on jo sähköautojen latauspisteet.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: hold your horses
Hyvä pointti! Mikäli sähköautoille tarjotaan tankkausmahdollisuus, pitää tasapuolisuuden nimissä taloyhtiön tarjota tankkausmahdollisuus myös bensa-, diesel- ja kaasuautoille. Mites se järjestetään?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
nyt jarrua
Tottakai, taloyhtiöt maksumiehiksi ja voitot käärii sähköyhtiöt Tähän kehitykseen ei pitäisi lähteä mukaan ! Investoinnit kuuluvat sähköyhtiöille, koska keräävät hyödynkin siitä !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sähköfirmojen hommia
Eikö nuo investoinnit kuuluisi sähköyhtiöille ? Hehän tästä voitotkin keräävät! Nyt tarkkana taloyhtiöissä !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sähköautojen aiheuttama resulssipula
Siitä se oravanpyörä pikku hiljaa käynnistyy. Jossain vaiheessa todetaan myös jakeluverkkojen kapasiteettipula, eli niiden vahvistus alkaa. Sitten todetaan vakava valtakunnallinen sähköpula, jota nyt jo osittain on. Eiköhän muutaman vuoden päästä huomata, että tarvitaan muutama ydinvoimalaitos lisää! Ei aivan tuulimyllyt riittäneet. Öljyn käyttöä ei niin vaan korvata, jota muutamat vihreät taitavat pitää niks naks juttuna. Jos meillä on muutaman vuoden päästä jo 2 miljoonaa sähköautoa käytössä, on melko helppoa laskea keskimääräinen energian tarve, josta sähköyhtiöt tietysti iloitsee. Akuista tulee vielä omat ongelmat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitä ?
Eikö se sähkö tulekkaan seinästä ja ihan ilmaiseksi niinkuin viherpiipertäjät ovat mainostaneet , vihdoinkin on herätty todellisuuteen ja siihen mikä on seuraus latauksesta ! Sähkötermit voltit ampeerit kilovatit ja kilovattitunnit menevät sekaisin, niin lehdissä, kuin mainoshenkilöiltä ! P=UxI Pikkujuttu alkaa uusia kaikki syöttölinjat talojohdot ja niihin liittyvät sähkökeskukset sekä rakentaa muutama sähkövoimala. Kun jo nyt pikkupakkasella menee sähköntuontanto polvilleen kun lyödään lämmitys ja muutama sähkökiuas päälle ? Maitoa saa vielä kaupasta , yksinkertaista !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitä ?
Nimimerkki proffa:
"Sähkötermit voltit ampeerit kilovatit ja kilovattitunnit menevät sekaisin, niin lehdissä, kuin mainoshenkilöiltä !"

Niinhän nuo menevät.
Mutta se vasta kummallista on että itsensä proffaksi mieltävä kirjoittaa vateista, ei wateista.

Varmaan voisi myös pikkuisen tuumia energiankulutuksen suuruusluokkia.
Eräs sähköyhtiö sanoo että sähkölämmitteinen 120 m2 omakotitalo jossa neljä asukasta vie vähän alle 20 000 kWh sähköä vuodessa.
Jos ei osta mitään urheilumallista sähköautoa ja ajaa maltillisesti niin 15 000 kilometriä vuodessa kuluttaa sähköä vähän yli 2000 kWh.

Sähköjärjestelmät kehittyvät koko ajan älykkäämmiksi. Ei siis ole mitenkään vaikeaa tehdä sellainen systeemi että huippukulutuksen aikana auto ei lataannu.
Ja on myös puhuttu sellaisista älysähköjärjestelmistä missä sähkö voi mennä niin sanoakseni takaperin.
Parhaimmillaan täydessä akussa voi olla energiaa 100 kWh. Jos on joku isompi sähkökatkos niin tuollainen auto pitäisi esimerkkitalon toiminnassa pari päivää.
Tuskin siis kannattaa liikaa huolehtia siitä että sähköautot saisivat jakelusysteemin polvilleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.