Perjantai 20.4.2018Lauha, Nella

Rasismikohu ei ole H&M:n suurin huolenaihe – talousluvut kertovat vaatejätin laajemmista ongelmista

Asiantuntijoiden mielestä ruotsalaisyhtiö on epäonnistunut digitalisaatiossaan

Wikus de Wet
H&M:n myymälä Etelä-Afrikan Johannesburgissa.
H&M:n myymälä Etelä-Afrikan Johannesburgissa.

Ruotsalaisella vaatejätillä H&M:llä on takanaan vaikea vuosi. Yhtiötä tällä viikolla riepotellut rasismiskandaali on vain jäävuoren huippu, sillä pitkään menestyksen aallonharjalla surffaanneella H&M:llä on analyytikkojen mukaan vaikeuksia sopeutua vaatekaupan yhä vahvempaan siirtymiseen verkkoon.

Ruotsin tärkeimpiin vientibrändeihin kuuluva H&M on tuoreen tutkimuksen mukaan maailman 27:nneksi tunnetuin yhtiö, mutta sen osakekurssi on pudonnut 35 prosenttia viimeisen vuoden aikana.

– Tämä on ollut yksi H&M:n vaikeimmista vuosista, sanoi investointipankki Nordnetin ekonomisti Joakim Bornold.

H&M:n myynti laski vuoden viimeisellä neljänneksellä neljä prosenttia edellisvuodesta. Myynnin pudotus oli lähes ainutkertainen yhtiön historiassa ja analyytikkojen odotuksia suurempi. H&M ilmoitti joulukuussa sulkevansa osan liikkeistään, mutta ei kertonut kuinka monta. Yhtiöllä on kaikkiaan 4 553 myymälää ympäri maailman.

Asiantuntijoiden mukaan H&M on ollut hidas verkkokauppansa kehittämisessä.

– He ovat epäonnistuneet visiossaan verkkokaupasta ja siinä, kuinka he aikovat kilpailla täysin digitaalisten yhtiöiden kanssa, Bordold arvioi.

– Se yhdistettynä odotettua heikompiin myyntilukemiin on vaikuttanut sijoittajien luottamukseen.

Yhtiön toimitusjohtaja Karl-Johan Persson kiistää yhtiön digitaalisen strategian epäonnistuneen ja sanoo verkkokaupan tuottavan hyvin.

Mainos sai tähtien sapen kiehumaan

Tällä viikolla H&M joutui kohun keskelle rasistisena pidetyn mainoksen takia. Mainoskuvassa oli musta pikkupoika yllään huppari, jossa luki "Coolest monkey in the jungle", eli "Siistein apina viidakossa". Kohun jälkeen H&M veti kuvan pois ja pyysi anteeksi.

Kaikille se ei riittänyt. Monet maailmantähdet, kuten koripalloilija LeBron James, kritisoivat yhtiötä rajusti, ja kanadalaislaulaja The Weeknd jopa ilmoitti lopettavansa yhteistyön H&M:n kanssa. Etelä-Afrikassa H&M:n myymälät jopa joutuivat hyökkäysten kohteeksi.

Göteborgin yliopiston markkinoinnin professorin Eva Ossianssonin mielestä mainosmoka osoittaa H&M:n menettäneen kultaisen kosketuksensa.

– Se kertoo, että yhtiöllä on ongelmia selvitettävänään, niin verkkokaupan ja digitalisaation kehittämisen puolella kuin viestinnässäkin, Ossiansson sanoi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Noh...
"Se kertoo, että yhtiöllä on ongelmia selvitettävänään, niin verkkokaupan ja digitalisaation kehittämisen puolella kuin viestinnässäkin"

Ei kerro. Mainos ei ollut millään muotoa rasistinen. Rasistisen siitä tekivät rasismin kovaääniset vastustajat. Kohu kertoo siitä, kuinka kieroutunutta ajattelu nykyään on. Tuntuu siltä, että joillain on tarve löytää rasismia mistä tahansa. Sillä he perustelevat oikeutensa omaan olemassaoloonsa ja pätemiseensä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noh...
Nykyään joka asiasta synnytetään joidenkin hysteeristen toimesta hysteriaa. Media on siinä lähes aina täysin rinnoin mukana tukemassa. Pahinta on se, että maailma sitten reagoi tällaiseen yhtä hysteerisesti ajattelematta asioista tarkemmin. Näin ollen halutaan aina saada aikaan vain kaaosta ja vahinkoa. Jos järki olisi joskus määräävänä, niin poliitikotkin ehkä kykenisivät tekemään joskus oikeita päätöksiä, joilla on positiivista merkitystä tulevaisuuteen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Noh...
Kyllä heidän olisi pitänyt hieman ajatella miltä mainos näytti ennen sen julkaisua. Sama paita valkoisen mukulan päällä ei olisi herättänyt samaa reaktiota. Mutta koska rasistit ovat usein nimitelleet mustia apinoiksi, kuva oli loukkaava.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kuinka mahtaakaan käydä
On suuri vaara, että H&M:lle käy samoin kuin Nokialle. Ylpeys ja tyhmyys käy lankeemuksen edellä. Maailma on nykyään raaka, eikä ihmisillä ole tippaakaan suvaitsevaisuutta. Enemmänkin monet haluavat nähdä epäonnistumisia kuin onnistumisia. Mistä mahtaakaan johtua?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pelkkää kaatopaikkakuormitusta
Kupla on puhkeamassa. Kuka oikeasti haluaa niiden laaduttomia rättejä? Kemikaalien takia ne vaatteet pitää pestä ennen käyttöä, mutta yleensä siinä vaiheessa ne ovatkin jo roskistavaraa. Kirppareilla kukaan ei maksa niistä edes euroa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.