Maanantai 23.10.2017Severi

Luotsiyhtiö Finnpilot lähtee mukaan miehittämättömien alusten testaukseen

Mikko Kiviluoto
Luotsiyhtiö Finnpilot lähtee mukaan itseohjautuvien alusten testialuetta kehittämään.
Luotsiyhtiö Finnpilot lähtee mukaan itseohjautuvien alusten testialuetta kehittämään.

Luotsausyhtiö Finnpilot Pilotage lähtee mukaan One Sea -projektiin, joka haluaa edistää autonomisen meriliikenteen tuomista Itämerelle. Miehittämättömien alusten testiajojen on määrä alkaa ensi vuonna Selkämerellä Eurajoen edustalla.

Viime vuonna perustetun One Sean perustajakumppanit ovat ABB, Cargotecin tytäryhtiöt MacGregor ja Kalmar, Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä.

Finnpilot kertoo tiedotteessa haluavansa tuoda luotsauksen digiaikaan.

– Finnpilot tuo One Sea -ekosysteemiin laajaa aluksen käsittelyn ja väyläajon tuntemusta, jota millään muulla organisaatiolla Suomessa ei ole. Finnpilotin oma tavoite on yhteistyössä eri toimijoiden kanssa rakentaa e-luotsaus -konsepti, kertoo Finnpilot Pilotagen toimitusjohtaja Kari Kosonen.

Miehittämättömien öaivojen testialuetta hallinnoi digitaalisten innovaatioiden vauhdittamiseen keskittynyt Dimecc. One Sea -projektia ovat tukeneet muun muassa Trafi, Liikenne- ja viestintäministeriö, Metsähallitus sekä Tekes.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Loistava idea
Tavoitteena luotsata etänä miehittämätön 250 m pitkä, täydessä lastissa oleva tankkeri Utöstä Naantaliin? Syväystä 15 m. Kyllä saaristoluonto kiittää kun ajetaankin vauhdilla ulos väylältä kun e-luotsauksen yhteys pätkii...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Loistava idea
Arvelen että miehittämättömät, etävalvotut ja autonomisella navigoinilla sekä korkealla automaatioasteella varustetut alukset kulkevat tulevaisuudessa luotettavammin kuin ihmisten ohjaamat alukset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Loistava idea
Entä kun hakkeri tai hybridivaikuttaja ottaa hallintaansa saaristoväylällä kulkevan raakaöljylastissa olevan säiliöaluksen ohjauksen ml. redundanssisysteemin. Kiinnostavaa nähdä tuleeko tästä hypetyksestä käytännössä muuta kuin tukiraha-automaatti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Niinpä
Nämä kuskittomat kanootithan ilmeisesti kulkevat "automaatilla" vain luotsipaikalta luotsipaikalle, eli olisi aika outoa jos paikalliset luotsausta hoitavat toimijat lähtisi mukaan. Jonkunhan ne on ajettava luotsipaikalta laituriin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.