Tiistai 19.9.2017Reija

Olisiko tämä mies voinut auttaa Nokiaa?

Johannes Väänänen tarjosi kosketusnäytöllistä myDevice-puhelintaan Nokialle, mutta vastaanotto oli tyly. Uusi elokuva hakee opetusta Nokian tarinasta.

Johannes Väänäsen kehittämässä myDevice-laitteessa on muun muassa kosketusnäyttö. Nokia ei kiinnostunut Väänäsen puhelimen ominaisuuksista.
Johannes Väänäsen kehittämässä myDevice-laitteessa on muun muassa kosketusnäyttö. Nokia ei kiinnostunut Väänäsen puhelimen ominaisuuksista.

Sami Suojanen

Tammikuun 9. päivä vuonna 2007 muutti Nokian matkapuhelinliiketoiminnan suunnan. Silloin Apple esitteli ensimmäisen versionsa iPhone-älypuhelimestaan.

Nokia yritti vielä vastata Applen haasteeseen. Nokian tuote- ja ohjelmistokehitys sai käskyn, että vuoden päästä sillä pitää olla Applen tappaja.

Nokian pääkonttoriin Keilaniemeen tuli pikakyytiä säkillinen Applen uutuuksia johdon tutkittavaksi. Eräs johtoryhmän mies otti kilpailijan laitteen kotiin. Hänen viisivuotias tyttärensä oppi heti käyttämään iPhonea. Kun tytär vielä pyysi sitä illalla nukkumaan mennessään unileluksi, johtaja tiesi pelin olevan menetetty.

Nokia yritti tehdä Meego-käyttöjärjestelmästä Applen tappajaa, mutta sitä ei koskaan ehditty hyödyntää kunnolla ennen kuin Nokia luisui Microsoftin syliin.

Syyskuun 29. päivänä ensi-iltaan tuleva Arto Koskisen ohjaama dokumenttielokuva Nokia Mobile – Matkapuhelimen tarina on yksi yritys ymmärtää ja selittää Nokia-ilmiötä.

Elokuvassa on paljon tuttua matkapuhelinliiketoiminnan alkuvaiheista, kommunikaattorin kehittämisestä, optioista ja yhteistyöstä Microsoftin kanssa ja lopulta myynnistä Microsoftille.

Uutta aiempaan on se, että elokuvassa puhuvat yhtiön entiset työntekijät, päälliköt ja tuotekehittäjät. Johtoryhmästä mukana on lakimies Anna-Liisa Palmu. Palmu ei ole uusi löytö haastateltavaksi, sillä hän on aiemminkin kritisoinut muun muassa Nokian optiojärjestelmiä, mutta toisaalta johtoryhmätason haastateltavat näissä yhteyksissä ovat hyvin harvassa.

Yritysjohdon tapana on selittää yrityksensä vastoinkäymisten johtuvan markkinoista, lainsäädännöstä, kilpailijoista tai mistä tahansa muusta kuin yrityksen sisäisistä syistä puhumattakaan johdon omista ratkaisuista.

Kun Stephen Elopista tuli Nokian toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila viimein myönsi, että johtamisessa on korjattavaa.

Yhtiön kasvu maailmanlaajuiseksi teki toiminnan hallitsemisesta haastavaa. Optioista tulleet miljoonat olivat muuttaneet niistä nauttimaan päässeitä ihmisiä, ja kun maailman suurimman johtajat tunsivat olevansa suurimpia ja parhaita, he eivät kuunnellut asiakkaidensa tarpeita.

Ei, vaikka tuotekehitystiimit yhtiön sisältä ja innovaattorit talon ulkopuolelta toivat hopealautasella jälkikäteen oikeaksi osoittautuneita ideoita.

Yksi heistä oli oululainen Johannes Väänänen, joka tarjosi kosketusnäytöllistä myDevice-puhelinta Nokialle vuosina 2002–2003. Väänänen saa elokuvassa pitkän osuuden kertoa omaa tarinaansa. Osuus päättyy toteamukseen, että ison yrityksen johdossa on hyvin inhimillistä tyrmätä ulkoa tulevat yhden innovaattorin ideat, kun yrityksessä on tuhansien insinöörien tuotekehitysvoima.

Koskinen pyrkii löytämään opetuksen Nokian tarinasta. Hänen mielestään yksi sellainen on ainakin se, että luovuus tarvitsee vapautta ja pitkäjänteisyyttä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Valmista tuotteita josta ihmiset ovat valmiita maksamaan
" mutta vastaanotto oli tyly."

Tämä ei ole ollut pelkästään Nokian helmasynti. Suomalaiset yrityksiä ei kiinnosta muiden luovuus vaikka itse rämpivät syvällä ja huutavat palkkojen olevan syy vastoinkäymisiin.

Vastoinkäymiset on huonon yritysjohdon toimia, muut tekee vain mitä on käsketty.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Valmista tuotteita josta ihmiset ovat valmiita maksamaan
On myös paljon kiinni tuurista, oikessa paikassa oikeaan aikaan olemisesta. Kun näin tapahtuu johto on loistava.

Jos Nokian tarinaa katsotaan kriittisesti, yksi menestyksen avaintekijöistä on ollut Frank Nuovo. Kuka lienee sitten vastuussa hänen palkkaamisestaan.

Tuotteet ovat olleet teknisesti hyviä, mutta se ei yksin riitä. Tarvittiin vielä aikaansa edellä oleva muotoilu ja voittava paketti oli siinä.

Hyvin helppoa on sanoa, että valmista vain tuotteita, jotka viedään käsistä.

Nokia oli ollut matkansa varrella useasti alakynnessä mutta selvinnyt. Toinen hiiri vie juuston sanotaan.

Johto varmaan luuli, että iphone puhalletaan poydältä samalla metodilla mutta toisin kävi. Välillä taas oli uhottu ettei esim simpukkapuhelimia tehdä lainkaan. Toisinaan ajettiin käärmettä pyssyyn, kuten tapahtui N-Gagen kanssa. Liitoksistaan natiseva kassakirstu kesti nämä touhut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Valmista tuotteita josta ihmiset ovat valmiita maksamaan
Nykyään harvan yrityksen portfoliossa on yhtään tuotetta joka kiinnostaa kuluttajia tai muita yrityksiä.

Siksi kommenttini että yritysten on syytä miettiä tuotteita joista muut ovat valmiita maksamaan. Nyt sama tehdään alehinnoin ja kitistään että palkat on niin korkeita kun yritys tuo voittoa. Voittoa on vaikea saada bulkista tai alhaisesta jalostusasteesta.

Tämän miettiminen ei vaikuta olevan suomalaisten yritysjohdon vahvimpia puolia. Kuten artikkeli avasi, johdon vahvuuksiin ei myöskään kuulu "NIH"- tuoteet tai konsptit

(NIH - Not Invented Here).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Surullinen tarina
Nokian nousu oli suomalaisen insnööritaidon ja kekseliäisyyden riemuvoitto.

Nokia tuho taas oli suomalaisen insinöörimäisen asenteen surullinen monumentti:
"Käyttäjistä viis, meidän systeemit ja risuaidat tulee jokaisen osata ja opetella!"

Sama meno valitettavasti jatkuu vähemmän kilpailluilla alueilla.
Ei suomalaisesta IT:stä ole mihinkään:
• sähköinen äänestys oli fiasko
• VR:n lipunmyyntisysteemi oli fiasko
• Nykyinen Helsingin seudun liikennejärjestelmä on fiasko
• Oriolan "Uusi Järjestelmä" on fiasko
• Koko Suomen terveydenhuollon IT on Mega-Fiasko•.

Kilpailu puuttuu. Sadat miljoonat eurot vyöryvät vastikkeetta isoihin IT-taloihin.
Vastineeksi saadaan sutta, sekundaa ja 1980-luvun tasolla olevaa ohjelmistoa.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.