Tiistai 21.11.2017Hilma

"Isoja ongelmia on ollut" – varaston vaihto sekoitti Hobby Hallin

Hobby Hallia koskevien reklamaatioiden määrä kasvoi alkuvuonna.

Markku Ulander
Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastaanottamissa ilmoituksissa ja Hobby Hallin Facebook-sivulle jätetyissä palautteissa ihmiset kertoivat toimitusaikojen ja asiakaspalvelun jonojen olleen pitkiä. Myös rahojen takaisinsaamisessa on ollut ongelmia.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston vastaanottamissa ilmoituksissa ja Hobby Hallin Facebook-sivulle jätetyissä palautteissa ihmiset kertoivat toimitusaikojen ja asiakaspalvelun jonojen olleen pitkiä. Myös rahojen takaisinsaamisessa on ollut ongelmia.

Johanna Latvala

Verkkokauppa Hobby Hallista on tehty alkuvuonna aiempaa enemmän ilmoituksia Kilpailu- ja kuluttajavirastolle (KKV). Ilmoituksia on jätetty yhteensä 165 kappaletta. KKV:n lakimies Serina Kavoniuksen mukaan ilmoituksissa näkyy selkeä piikki aiempiin vuosiin.

Hobby Hallin toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi kertoo olevansa tietoinen Hobby Hallin ongelmista. Hänen mukaansa ongelmat ovat johtuneet siitä, että Hobby Hallin varastotilat siirrettiin entisen omistajan Stockmannin tiloista Postin tiloihin.

Hobby Hall siirtyi vuoden alusta suomalaisen SGN Groupin omistukseen, mutta aiempi omistaja Stockmann oli tehnyt sopimuksen logistiikka- ja varastotoimintojen siirtymisestä Postille toukokuussa 2016.

Pättiniemen mukaan muuttoprojekti alkoi fyysisesti helmikuun alussa.

– Ei mennyt niin kuin Strömsössä. Samanaikaisesti yritys on kokenut organisaation ja verkkokaupan osalta isoja muutoksia. Ne kumuloituivat siten, että asiakkaille ei saatu tavaroita, Pättiniemi kertoo.

KKV:n tänä vuonna vastaanottamissa ilmoituksissa ja Hobby Hallin Facebook-sivulle jätetyissä palautteissa ihmiset kertoivat toimitusaikojen sekä asiakaspalvelun jonojen olleen pitkiä. Myös rahojen takaisinsaamisessa on ollut ongelmia.

Osa KKV:lle ilmoituksen tehneistä kertoo saaneensa kirjeitä perintätoimistolta, vaikka maksut on hoidettu ajallaan. Eräs ilmoittaja kertoo ostaneensa pojalleen television, jonka osamaksusta oli maksettu neljä erää, kun perintätoimisto otti yhteyttä.

Perintätoimiston kirjeen mukaan maksut eivät olleet saapuneet perille. Ilmoittajan mukaan perinnästä aiheutui hänelle paljon kuluja.

Osassa ilmoituksista kerrotaan myös jo palautetuista tuotteista, joista he ovat kuitenkin saaneet laskun jälkikäteen.

Pättiniemen mukaan viivästysten luultiin kestävän pari viikkoa. Lopulta "rivien kuntoon saattaminen" kesti toukokuun loppuun saakka.

– Selkeästi isoja ongelmia on ollut. Nyt on päästy näiden ongelmien yli ja pystytty toimimaan normaalisti.

Pättiniemi teilaa konkurssihuhut.

– Yritys on ollut viime vuonna Stockmannin omistuksessa selkeästi tappiollinen, mutta kääntynyt jo oikeaan suuntaan. Me tarvitsemme Suomeen hyvän suomalaisen verkkokaupan, ettei tämäkin liike mene ulkomaalaisille, Pättiniemi sanoo.

Pättiniemen mukaan yritys on ottanut käyttöön toimitustakuun. Jos asiakkaan tilaama tavara on varastossa, taataan sen toimitus minne tahansa Suomeen kolmessa vuorokaudessa.

– Jos tilaus ei ole saapunut kolmessa vuorokaudessa, saa alle 150 euron tilauksesta 50 euron lahjakortin seuraavaan ostokseen. Yli 150 euron ostoksista saa 100 euron lahjakortin, Pättiniemi kertoo.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Posti
Avain sana on posti kaikkeen eli kun olen tilannut ulkomailta tavaroita jos tuleen suomen postin kautta niin ei tule mitään ilmoitusta paketista vaan koitan arvailla koskaha se olisi nuodettavissa. kahteen ensimmäiseen reklamaation posti vastasi että varmasti on lähetetty pakettikortti kolmeen viimeisempään reklamaation ei ole enää edes vastattu.

Toisin sanoen lämpimästi suositelen käyttämään jonkun muun paketti firman palveluksia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.