Torstai 8.12.2016Kyllikki, KylliJean Sibeliuksen päivä

Turku yhdistäisi Turun ja Naantalin satamat

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) toivoo Turun ja Naantalin satamafuusiota 2018.Naantalissa edellytetään, että kaupungin tulot ja vaikutusvalta eivät heikenny.

Arkistokuvaa Turun satama-alueelta. Kuva: Suomen Ilmakuva Oy
Arkistokuvaa Turun satama-alueelta. Kuva: Suomen Ilmakuva Oy

Jari Heino

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen (sd) haluaa jatkaa Turun ja Naantalin keskeytynyttä yhteistyöhanketta, jonka mahdolliseksi lopputulokseksi sovittiin 2011 satamien yhdistäminen.

– Saataisiin samanlaisia synergiaetuja kuin Kotkan ja Haminan satamafuusiosta. Vältyttäisiin päällekkäisiltä investoinneilta, saataisiin logistisia etuja ja parempia palveluja, hän perustelee.

Vaasa perusti viime vuoden alusta yhteisen satamayhtiön peräti vastarannalla Ruotsissa sijaitsevan Uumajan kanssa.

Turun ja Naantalin fuusio voisi Virtasen mukaan toteutua jo 2018.

Naantalin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Tuuna (kok) ei ota kantaa ennen tarkempia selvityksiä. Hän edellyttää, että Naantalilla säilyy vaikutusvalta ja taloudellinen hyöty.

Naantalin tulot satamastaan ovat 2,1 miljoonaa euroa vuodessa, Turun 4,6 miljoonaa.

Lue koko juttu lauantain Turun Sanomista tai näköislehdestä

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Omat intressit ensin !
Ihan järki juttu jos niin tapahtuu.
Nyt vain taustalla aletaan tutkia kuka tai ketkä saisivat hyödynnettyä itselle jotain omaa rahallista hyötyä tästäkin jutusta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Joopa joo
No Turkuhan nyt yhdistäisi vaikka Turun, Tornion ja Haminan satamat.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mullekin
Hyvä idea. Minäkin haluan naapurin tulot ja parkkipaikan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Myyntiin vaan.
Turku ei osa eikä halua hoitaa yhtiöitään.Räikein esimerkki on TSR, jonka hallituksen puheenjohtajana on "kilpailevan" yrityksen toimitusjohtaja, joka on härskisti ajanut yrityksen lopetustasolle. Tämä Randellin ja Virtasen tiukassa valvonnassa. Tässä valossa Naantalin ja Turun satamien yhdistäminen tulee siten, että Turun satama liitetään Naantaliin eikä päinvastoin, kuten Virtanen havittelee. Turun kaupunginjohtajat ovat jo osoittaneet kykynsä yritysjohtajina ja siihen ei korkeiden palkkojen lisäksi tule muita mainintoja.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vienti vetämään
Suunta on oikea,mutta yhdistämisen jälkeen toiminnot pitäisi keskittää Tallinnan satamaan,jossa ei lakkoilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turun tapa
Synergiaedut ovat kiistattomat mutta Turkulaiset hyväveliverkostot ovat liikeellä aina vain omat edut mielessä. Muilla ei ole niin väliä kunhan vain he saavat rahat.

Todennäköisesti Turku fuusion jälkeen ilmoittaa että heidän satama on vajaakäytöllä ja siirrättää Naantalin työt Turkuun. Ja Naatalissa on satama jossa ei ole laivan laivaa..
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Turun tapa
Kertomasi edut ovat todelliset, mutta mutta, miten olisi ajateltu käytännön asioiden hoito?
Kertomasi näkemys kotiinpäinvedosta on mahdollinen, jopa todennäköinen, onhan mukana myös oman edun tavoittelua mm. ruoppauksen ja ruoppausmassojen läjityksen suhteen.
Aika tulee näyttämään miten tällä kertaa tulee käymään, tätä samaahan on yritetty jo lukuisia kertoja ennenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vallis gratiae?
Naantalin asukasluku on 10 % Turun asukasluvusta, mutta nykyinen sataman tuotto on lähes kolmannes yhteenlasketuista tuloista, ja Naantali pyrkii tietenkin pitämään kiinni tästä osuudestaan. Kuitenkin myös Pernoon pääsee syvälläkin kulkevat tankkerit, ja Turun nykyisen sataman toiminta tulisi kokonaan rajata autolauttoihin, koska Ruissalon "rännin" vetokyky asettaa sekä teoreettisen että käytännön maksimin, kun kaiken aikaa lisääntyvä pienveneliikenne on jokisuussa otettava huomioon ja sataman tienoo tullaan rakentamaan asutuskäyttöön. Pernoon on turhaa rakentaa öljysatamaa, jos sellainen jo on käytössä jalostamon vieressä, varsinkin kun telakkateollisuus ainakin toistaiseksi jatkuu Turussa. Matkustaja-autolauttojen pitämiselle Turussa on ilmeiset perusteet, mutta Naantalin satamaan voisi keskittää kaiken muun rekkaliikenteen pois Turun liikennettä tukkimasta.
Synergiaedut ovat selkeästi nähtävissä, mutta kuinka Naantalin päättäjät saadaan näkemään se, ettei tuottojen suhde kauaakaan pysy e.m:n suuruisena? Pitääkö Turun sataman toimintojen siirtäminen ensin toteuttaa omin päin ja sitten lähteä neuvottelemaan heikompaan asemaan ajetun, maaseutupitäjistä kootun Naantalin kanssa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vallis gratiae?
Oikea suunta. Turun tavarasatama siirretään ainakin aluksi Pernon puolelle. Sinne on parempi väylä. Samalla "rumat" varastorakennukset voidaan siirtää/ purkaa ja sataman tilalle siistimpää rakennelmaa, kuten puistoja ym. Saataisi Turun Linnakin taas näkymään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vallis gratiae?
Naantalilla ei ole mitään syytä lähteä tuohon yhteistyöhankkeeseen, koska satama tuottaa niin hyvin. Turulla taas ei ole vetovoimana muuta kuin matkustajalauttaliikenne Tukholmaan. Toista "öljysatamaa" ei ole Turun järkeä lähteä pykäämään, koska pienimuotoinen sellainen on jo Pansiossa. Jalostamo on Naantalissa ja se määrää minne tankkerit kulkevat.

Tottakai Kokkareita houkuttaa Turun vanhan satama-alueen uusiokäyttö. Sinne saisi rakennusoikeutta hehtaarikaupalla ja gryndereiltä rahaa taas virtaisi tietyille puolueille...

Köpiksessä vanhoja satama-alueita on menestyksellisesti otettu liike- ja asuinkäyttöön, mm. Ericssonin, Broadcomin ja Nokian konttorit ovat siellä. (Fredrikskaj).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vallis gratiae?
Samaa mieltä. Puhdas rahtiliikenne Naantaliin ja Pansioon. Linnanaukolle jätetään vain Silja ja Viikkari. Muuta nykyistä satama-aluetta voisi kehittää matkailun näkökulmasta. Rantabulevardia, jossa ravintoloita ja kahviloita? Turun linna ja Ruotsinlaivathan takaavat turistien liikkumisen alueella jo nyt. Myös Kakolan läheisyys tukee tätä ajatusta. Kaikki on mahdollista jos löytyy pääomaa, poliittista tahtoa ja kunnianhimoisia yrittäjiä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.