Muutakin kuin smoothie

Pure Foodin -kahvilaa pitävä Tytti Lairolahti kertoo raakaruuan olevan ravintoarvoltaan rikasta, myös herkulliset raakakakut ovat terveellisiä. TS\Jane Iltanen
Pure Foodin -kahvilaa pitävä Tytti Lairolahti kertoo raakaruuan olevan ravintoarvoltaan rikasta, myös herkulliset raakakakut ovat terveellisiä. TS\Jane Iltanen

Raakasuklaata ja smoothieita. Raakaravinnosta on tullut ilmiö – terveellinen vaihtoehto, joka maistuu myös sekaruokaa syöville.

– Paras asia siinä on se, että herkullinen maku ja hyvät ravintoarvot ovat samassa paketissa, turkulaista Pure Foodin -kahvilaa pitävä Tytti Lairolahti kuvailee.

– Eli myös kakku voi olla sekä keholle että mielelle hyvää. Raakakakut sisältävät muun muassa vitamiineja, antioksidantteja, proteiinia ja hyvälaatuista rasvaa, hän kertoo.

Lairolahti sanoo, että raakaravinnossa ruuan raaka-aineita ei kypsennetä yli 42 asteeseen, näin ruuan ravintoarvot säilyvät. Periaatteessa raakaruuassa ruokaa ei edes lämmitetä, vaan se on noin kädenlämpöistä. Esimerkiksi pähkinöitä liotetaan vedessä ja siemeniä idätetään. Hellaa ei tarvita. Yksi tärkeä työväline on tehosekoitin.

Lairolahti kiinnostui raakaravinnosta urheiluharrastuksensa kautta.

– Olen koulutukseltani kokki, joten raakaravinnon valmistaminen tuli luontevasti mukaan elämääni.

Hän arvioi raakaruokabuumin taustalla olevan juuri sen, että ihmiset haluavat nyt pitää hyvää huolta itsestään sekä liikunnalla että ravinnolla.

– Ihmiset ovat kiinnostuneita ruuasta ja sen tekemisestä, ja yksi vaihtoehto on raakaravinto. Se tuo energisyyttä ja hyvää oloa.

Toinen raakaruuan suosion salaisuus lienee Lairolahden mukaan se, että ruoka-allergiat ja erityisruokavalioiden määrät ovat kasvaneet.

– Raakaravinnossa ei ole gluteenia, maitoa, laktoosia eikä kananmunaa. Esimerkiksi juhlissa raakakakku sopii niin keliaakikolle, maitoallergiselle kuin vegaanillekin.

Omissa koulutuksissaan Lairolahti opastaa alkuun usein käyttämällä esimerkkinä suomalaisille tuttua mustikkaa.

– Kaikki tunnistavat mustikan superfoodiksi ja parhaimmillaan sen olevan suoraan metsästä poimittuna.

– Raakaravinnossa on tärkeää myös ruuan alkuperä. Mieluummin kannattaa suosia luomua ja lähiruokaa, jolloin tuote on mahdollisimman vähän käsitelty matkalla kuluttajalle.

Aloittelijalle helpoin tapa tutustua raakaruokaan ovat marjoista, hedelmistä, kasviksista tai vihanneksista manteli- tai pähkinämaitoon valmistetut pirtelöt ja smoothiet sekä kakut ja raakasuklaa. Lairolahden mukaan raakaravinto on myös muuta.

– Lihaa ja kalaa lukuun ottamatta raakaravintona voi valmistaa lähes mitä vain, kuten kastikkeita ja vaikkapa pastaa kesäkurpitsasta. Raakalasagnekin onnistuu.

Pure Foodin -kahvilassa järjestetään raakaravinnon workshop-kursseja. Kurssiaikataulu on esillä kahvilan Facebook-sivuilla.

TS

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.