Moottoripyöräilijä kuoli Taivassalon liikenneonnettomuudessa – poliisi kaipaa edelleen vinkkejä

Taivassalossa tapahtuneessa liikenneonnettomuudessa kuoli moottoripyöräilijä. Onnettomuus tapahtui keskiviikkona kello yhden aikaan päivällä. Moottoripyöräilijä ajautui ulos tieltä. Hän loukkaantui vakavasti tapahtuman yhteydessä ja kuoli myöhemmin iltapäivällä saamiinsa vammoihin sairaalassa.

Onnettomuus tapahtui Taivassalossa Kustavintiellä, ennen Paltvuoren ja Hylkiläntien risteystä Turusta tultaessa.

Onnettomuuden syy on poliisin tutkinnassa.

Poliisin saaman tiedon mukaan Turuntietä pitkin Taivassalon suuntaan moottoripyörän edessä on ajanut musta BMW-merkkinen citymaasturi. Tapaamiskohta on ollut ennen Paltvuoren ja Hylkiläntien risteystä Turusta tultaessa.

Maasturin kuljettajaa yritetään tavoittaa, jotta hän voi kertoa havainnoistaan, sanoo komisario Kirsi Koskinen Uudenkaupungin poliisista. Kuljettajaa pyydetään ottaa yhteyttä Uudenkaupungin poliisipäivystykseen numeroon 0295 417 476 tai sähköpostilla osoitteeseen vihje.uusikaupunki@poliisi.fi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

T.S.:n luonnontieteelliselle osastolle laskentavaivaa
Nykyisellä tutkinnan tekniikoilla on hyvin helppoa selvittää vaikkapa tilannenopeudet. Kun ajamisen hallinta häviää, se alkaa jättää itsestään merkkejä. Kun ajetun latteen tarkastaa, selviää mahdolliset kontaktit muihin laitteisiin ja maastoon. Myös laitteen vaurioitumisen määrä ja muoto kertovat tapahtuman liikenopeuksista ja -suunnista.

Alueella on 80 km/h nopeusrajoitus. Minkälaisia tunnusmerkkejä sen puitteissa ajelu jättää liikenteessä olijaan, on myös yksi mielenkiintoinen uutisaihe.

Itäisessä Suomessa kuljettaja menehtyi auton suistuttua tieltä ja hypättyä edessä olevan jokialueen yli vastarannalle. Pienellä mallinnuksella maallikollekin selvisi ballistiikkaa soveltaen ne nopeusminimi ja -maksimi, millä auton saa moisen loikan tekemään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jos
Jos BMW:n kuljettajalla on havaintoja asiasta, on hän syyllistynyt vähintään heitteillejättöön.

Mutta yleisesti tämä poliisin täydellinen piittaamattomuus muista liikennerikkomuksista kuin ylinopeudesta on syy käyttää sitä videokameraa kun liikkuu tuolla. Sellaisella tuon bemarinkin omistaja olisi selvinnyt hetkessä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jos
Jos … Merkillinen tapa aloittaa. Itse ajelen kaikkialla keskieurooppalaista liikennekulttuuria noudattaen - katse kiertää jatkuvasti menosuunnan ja kaikkien (!) taustapeilien lenkkiä. Silti on huomattava määrä tilanteita, missä se takana tullut vain katoaa jonnekin. Mihin, en tiedä enkä lähde selvittämään.
Toinen keskieurooppalaisen liikennekulttuurin oppi on, että edessä kulkevaan ajokaistaansa hakevan jätän aina niin suuren välin, että mahdollinen vastaan tuleva, lentävä roina ei vaurioita autoani. Ja sitten sopivassa kohdassa aina sen hoippujan ohi. Jääkööt muitten murheeksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jos
Nykyään on tärkeämpää pitää katse tiukasti nopeusmittarissa ja ehkä jopa myös hieman tiessä edessään mikäli ei halua osallistua Sipilän talkoisiin budjetoituja sakkotuloja kerryttämällä. Ei siinä ehdi taustapeileihin vilkuilla keskieurooppalaisittain. Voitaisiin lisätä lisää TURVAkameroita jotta saataisiin sitä katsetta vielä lisää sinne mittaristoon.

Tarpeeksi iso turvaväli edellä ajavaan on sen sijaan aina ajankohtainen ja tarpeellinen muistutus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jos
Itse tuijotan nykyään ajaessani enää pelkkää nopeusmittaria. Jos ajaisin jonkun yli on sakkoni pienempi kuin ylinopeus sakko olisi. Ihmiselämä ei merkitse päättäjille mitään. Vain raha. Kiitos hallitukselle!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jos
Kuule "josjos", eikö sinulla ole vakionopeussäädintä siinä ropposessasi?
Josjos tuijottelee jatkuvasti sitä ropposensa nopeusnäyttöä, aiheuttaa hyvin helposti kolarin. Tilanne on sama mobiilipuhelimen kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jos
Poliisia ei nyt kannata syyttää, heitä ei riitä jokaiseen mutkaan valvomaan. Itse jokaisen tiellä liikkuvan on pidettävä huolta nopeudestaan ja teiden rajoituksista.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Jos
Jos poliisi valvoisi sääntöjen noudattamista liikenteessä samalla innolla kuin nopeuksia, tarvittaisiin tosiaan 20 kertainen määrä poliiseja.

Mutta määrän kaksinkertaistaminenkin riittäisi jos valvonnan prioriteetit määriteltäisiin uudestaan sellaisiksi joilla parhaiten parannetaan liikenneturvallisuutta.

Toki vuosisadan liikenneteko olivat nopeusrajoitukset joiden ansiosta ollaan päästy nykyisiin liikennekuolemalukemiin sielä tuhannesta mutta lisärajoitukset nykyisistä ovat tehottomia, siksi valvonta pitäisi kohdistaa muuhun toimintaan liikenteessä ja myös palkata riittävä määrä poliiseja.

Jos tarkoitus on vaikkapa vähentää 100 liikennekuolemaa, se tarkoittaisi säästöjä yhteiskunnalle 200 miljoonaa euroa. Päälle vielä ainakin sama summa loukkaantumisten vähentymisessä.

Eli puoli miljardia euroa olisi vuosittain helposti sijoitettavissa liikennevalvontaan ja olisi vielä kustannustehokastakin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Jos
Syy ei todellakaan ole poliisin toiminnassa. Sylttytehdas löytyy Arkadianmäeltä, jossa päätökset tehdään ja rahoja jaetaan. Poliisi toimii heille annetuissa puitteissa. Olisi jo aika aikuisten suomalaisten autoilijoiden - miesten? - tajuta, miksi liikennesäännöt ovat olemassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Jos
On täysin käsittämätöntä, että joku luulee "Poliisin" olevan jokin yhteiskunnasta erillään oleva instituutio, joka voi itsenäisesti päättää sekä henkilöstönsä että määrärahojensa suuruudesta.

Poliisit ovat yhteiskunnalla töissä ja tekevät juuri sen mitä heidän esimiehensä käskevät...ja mihin päättäjien kulloinkin myöntämät määrärahat riittävät.

Päättäjille tiedoksi: Ajoimme heinäkuun alussa viikon aikana yhteensä 2700 km, Turusta Lapin perukoille ja takaisin. Näimme sinä aikana liikenteessä 2 poliisiautoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Jos
Paljonko on paljon? kommentoijalle:

Taajamissa ajaessa on helppo havaita paikallisen liikennekulttuurin olemus. Mitä enemmän töyssyhidasteita, sitä räävittömämpää ajamista. Tällä hetkellä töyssyissä on ylivoimaisessa johdossa Kajaanin kaupunki.

Kun olen lomalla Keski-Euroopassa kerrallaan noin 4 viikkoa, saattaa koko 4.000-6.000 kilometriä sujua yhtään poliisia näkemättä. Ei poliisin näkeminen ole itseisarvo. Pikemminkin päin vastoin. Mitä useammin poliisin näkee, sitä heikompi on yhteiskunnan asenneilmasto.

Edellisen siteeksi: Suomessakin poliisi on joskus lakossa. Yhden semmoisen aikana rikosten ja liikennetapahtumien määrä oli likimain 0 - ei yhtään eikä missään. Eikös olekin outoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.