Torstai 21.6.2018Ahti, Ahto

Pelaaminen ei automaattisesti innosta oppilaita matematiikan pariin – hyvä grafiikka ja palkinnot lisäävät motivaatiota

Matematiikkapeli Number Navigation Game ei motivoinut oppilaita opiskelemaan. Oppimispelit parantavat oppimistuloksia, mutteivät välttämättä lisää motivaatiota.

Oppimispelejä käytetään peruskouluissa osana opetusta. Tutkimukset eivät ole kuitenkaan löytäneet pelillisyyden ja hyvän opiskelumotivaation välillä yksiselitteistä yhteyttä. Kuva toisesta pelistä.
Oppimispelejä käytetään peruskouluissa osana opetusta. Tutkimukset eivät ole kuitenkaan löytäneet pelillisyyden ja hyvän opiskelumotivaation välillä yksiselitteistä yhteyttä. Kuva toisesta pelistä.

Riina Rastas

Oppimispelit eivät automaattisesti motivoikaan opiskelemaan, selvisi Turun yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa. Matematiikkaan keskittynyt suomalainen Number Navigation Game auttoi oppimisessa, muttei vaikuttanut oppilaiden motivaatioon. Oppilaiden haluun pelata vaikutti lähinnä kiinnostus matematiikkaa kohtaan.

Projektin parissa työskentelevä Gabriela Rodriguez-Aflecht kertoo, että työryhmä on kehitellyt uutta versiota, jossa on otettu oppilaiden toiveet huomioon.

– Työryhmä on parantanut pelin grafiikkaa, lisännyt onnistumisista saatavia palkintoja ja luonut pelaajalle mahdollisuuden räätälöidä pelin ominaisuuksia haluamansa mukaisesti.

Turun yliopistossa kehitetyssä Number Navigation Game -pelissä on tarkoitus liikkua laivalla ja kerätä materiaaleja matemaattisia pulmia ratkaisemalla. Oppilaan tulee siirtyä laivalla tiettyyn numeroituun kohtaan kirjoittamalla laskutoimitus, jonka tulos vastaa kohdassa olevaa numeroa.

– Esimerkiksi, jos oppilas haluaa liikkua kohtaan 50, on hänen kirjoitettava 100–50 päästäkseen eteenpäin, Rodriguez-Aflecht selventää.

Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa todetaan, että oppimispelit ovat oppimistyökaluna motivoivia. Lisäksi aikaisemmissa tutkimuksissa on huomattu, että opettajat uskovat oppimispelien motivoivan oppilaita. Rodriguez-Aflecht ei yllättynyt poikkeavasta tuloksesta.

– Tutkimukset, joissa oppimispelit ovat parantaneet oppilaiden motivaatiota, on tehty todella pienellä alle 40 osallistujan otannalla ja osallistujat ovat pelanneet tutkittavaa peliä vain vähän aikaa.

Tutkimustulos poikkeaa Rodriguez-Aflechtin mukaan aikaisemmista myös siksi, että siinä on tutkittu pelin vaikutusta motivaatioon yleisesti.

– Monissa aikaisemmissa tutkimuksissa on verrattu oppilaiden motivaatiota pelien ja perinteisemmän työskentelytavan välillä.

Tutkimukseen osallistui Suomessa yli tuhat 4.–6. -luokkalaista. Tutkimus tehtiin myös Meksikossa yli tuhannelle viidesluokkalaiselle samanlaisin tuloksin. Meksikossa puolet oppilaista pelasi peliä vapaaehtoisesti kotona ja toinen puoli koulussa. Odotusten vastaisesti koulussa pelanneet viihtyivät pelin ääressä kotona pelanneita pidempään.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Blah
Toi on vähän niinkuin taikatemppu, se viihdyttää sen hetken. Valitettavasti. Opetushallitus saisi palauttaa vanhat ops:it käyttöön, näiden uusien tieltä, jossa painotetaan teknologiaa kaiken toimivan tieltä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Blah
Ja mikähän vanha ops? Se 60- luvun, jossa kauppa-laskuja veivattiin uupumukseen asti?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.