Telakoilla yli sata risteilijää tilauksessa – Meyer Turku luovuttaa seuraavan laivan tiistaina

Laivanrakennuksen historiassa ei ole koettu koskaan mitään vastaavaa kuin nykytilanne. Telakoilla on tilauksessa yli sata risteilijää. Syynä paksuihin tilauskirjoihin on ennen kaikkea se, että risteilyala on kasvanut ja menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin viime vuodet. Maailman toiseksi suurimman risteilyvarustamon, Royal Caribbeanin varatoimitusjohtaja Harri Kulovaara pitää todennäköisenä, että kasvu jatkuu. Kulovaaran mukaan mitään seinää ei tule vastaan sadan uuden laivan jälkeen.

Kirsi Turkki

Seuraava Meyer Turun telakalta valmistuva risteilijä on viittä vaille valmis. Sinikylkinen Mein Schiff 1 on palannut loppuviikosta koeajolta Itämereltä, Gotlannin läheltä. Tiistaina telakalla soivat jälleen kansallislaulut, kun risteilijä luovutetaan perinteisin juhlallisuuksin omistajalleen, saksalaiselle TUI Cruises-varustamolle.

TUI Cruises on kasvattanut laivastoaan isoin harppauksin. Varustamon johto ottaa jo viidennen risteilijän vastaan Turusta. Reilun puolen vuoden kuluttua valmistuu seuraava. Sen jälkeen tilauksessa on vielä yksi TUI-alus, seitsemäs.

TUI Cruisesin laivasarja on poikkeuksellisen pitkä. Näin pitkiä laivasarjoja tapasi olla Neuvostoliiton kaupan aikoina.

Turun telakan menestystarinassa TUI Cruisesilla on ollut merkittävä rooli. Se on hyvin tärkeä asiakas, vahvistaa toimitusjohtaja Jan Meyer.

Royal Caribbean-varustamon puoliksi omistama TUI Cruises osallistui Turun telakan pelastusoperaatioon, kun se tilasi uusia risteilijöitä hyvin epävarmana aikana. TUI Cruisesin tilaukset ovat tuoneet tasaisen työkuorman Turun telakalle, kun telakka on käytännössä syntynyt uudelleen Meyerin perheen omistuksessa.

Jan Meyer muistuttaa, että TUI:n tilaukset eivät kuitenkaan ole tulleet helpolla. Laivojen hinnan sekä suunnittelun on pitänyt olla houkutteleva. Nyt valmistuva alus on aiempia 20 metriä pidempi ja siinä on myös muita uusia ratkaisuja.

Risteilyvarustamojen joukossa TUI Cruises ei ole poikkeus. Maailman telakoiden tilauskannassa on aiesopimukset mukaan lukien noin 110 risteilijää. Vertailukohtaa laivanrakennuksen historiassa ei ole. Määrä on huomattavan suuri, sillä risteilylaivoja on maailmassa tällä hetkellä liikenteessä noin 300 kappaletta. TUI Cruisesin lisäksi Turun telakalla on tilauksia Carnival Cruise Linesille ja saman konsernin Costa Crociere-varustamolle sekä Royal Caribbeanille.

Maailman toiseksi suurimman risteilyvarustamon, Royal Caribbeanin varatoimitusjohtaja Harri Kulovaara tuntee laivanrakennuksen noin neljänkymmenen vuoden ajalta.

– Tällaista rakennustilannetta ei ole ollut aikaisemmin koskaan, hän vahvistaa.

Syitä paksuihin tilauskirjoihin on monia. Kaiken pohjana on se, että risteilyala on kasvanut ja menestynyt taloudellisesti erittäin hyvin viime vuodet. Toiminta on laajentunut monille alueille maailmassa ja laivoille onnistutaan houkuttelemaan yhä nuorempia sukupolvia.

– Tämä on konsepti, joka toimii erittäin hyvin ja se johtuu siitä, että alaa on kehitetty oikealla tavalla vastaamaan ihmisten toiveita ja tavoitteita. Kasvu todennäköisesti jatkuu. Nyt tilauksessa olevien yli sadan laivan jälkeen ei tule mitään seinää vastaan.

Kaupat tehdään nyt huomattavasti pidemmälle ajalle kuin aiemmin. Ennen laivojen toimitusaika oli noin kolme vuotta, nykyään jopa viisi tai seitsemän vuotta. Kun telakoiden määrä on rajallinen, niin varustamot haluavat varmistaa, että ne saavat haluamansa alukset.

Uutta on se, että jättiristeilijöiden rinnalla tilataan myös pienempiä laivoja.

- Nyt myös pienten risteilyalusten rakentaminen on alkanut, sillä esimerkiksi arktiset risteilyt kiinnostavat, Cruise Business Review-lehden päätoimittaja Teijo Niemelä sanoo.

Pieniä risteilijöitä on Niemelän mukaan tilattu esimerkiksi Norjasta. Myös Kroatia on tullut laivanrakennusmarkkinoille.

Kaikki Lännen Median haastattelemat asiantuntijat painottavat, että alan kasvun suurin uhka ovat geopoliittiset tapahtumat.

– Pohjois-Afrikan ja Turkin tapahtumat ovat jo vähentäneet kohteita Välimerellä. Tilannetta ei helpota myöskään massamatkailun vastaisuus useissa kohteissa, kuten Barcelonassa, Dubrovnikissa ja Venetsiassa, Niemelä muistuttaa.

Pitkä tilauskanta antaa telakoille ja niiden alihankkijoille mahdollisuuden tehdä investointeja. Turun telakalla on käynnissä lähes parinsadan miljoonan euron investoinnit. Näyttävin on yli 35 miljoonaa euroa maksava uusi iso, Goliath-pukkinosturi.

– Nosturi otetaan käyttöön toukokuussa ja sillä on iso vaikutus tulevaisuuteemme, Jan Meyer sanoo.

Investoinnit, luovuus ja hyvä tiimityö ovat Jan Meyerin mukaan tärkeitä, kun eurooppalaiset telakat kilpailevat risteilijärakentajaksi pyrkivää Kiinaa vastaan. Kiina on saanut ensimmäiset risteilijätilaukset ja valtio puskee alaa eteenpäin rahan voimalla. China State Shipbuilding Corporation sai äskettäin valtiolta 1,6 miljardin dollarin pääomaruiskeen.

Harri Kulovaara pitää mahdollisena, että kiinalaiset onnistuvat rakentamaan pieniä standardiristeilijöitä.

– Isot risteilijät ovat vaativimpia projekteja, joita löytyy. Se vaatii osaamisen, johon pitää kasvaa. Siihen ei hypätä kerralla.

Suurien risteilijöiden koko voi kasvaa enää vain marginaalisesti. Noin 230 000 bruttotonnin ja yli 5000 matkustajan aluksessa on jo kaikki mahdollisuudet.

– Ei ole oleellista etua, jos laivaa kasvatetaan edelleen. Vastaan tulee infrastruktuuri telakoilla ja satamissa, Kulovaara sanoo.

Risteilijöiden polttoaineratkaisut ja kaikki muu tekniikka mullistuvat koko ajan. Telakoiden kumppani, teknologiayhtiö Wärtsilä on keskeisessä asemassa kehitystyössä.

Wärtsilän Marine Solutionsin liiketoimintajohtaja Roger Holm sanoo, että nesteytetty maakaasu, LNG polttoaineena on jo lähtökohtana kaikissa uusissa aluksissa. Yhä useammin voi olla myös hybridiratkaisuja eli voiman tuotannossa yhdistetään moottoreita, akkuja, polttokennoja ja jopa roottoripurjeita.

– Tulevaisuudessa puhutaan myös biopolttoaineista. Niitä on jo testattu laivoissa, mutta ne ovat vielä liian kalliita.

Niin sanotut älykkäät ratkaisut tuovat laivoihin isoja muutoksia. Wärtsilä kehittää konseptia nimeltä Smart marine ecosystem. Miehittämättömistä risteilijöistä ei Holmin mukaan puhuta ehkä koskaan.

– Risteilijässä tulee olemaan kapteeni kauan.

Meyer Turun nykyinen tilauskirja huipentuu kahteen Royal Caribbeanin tilaamaan Icon-luokan risteilijään, jotka luovutetaan vuosina 2022 ja 2024. Odotukset Iconeista ovat suuret, alalla niitä kuvataan vallankumouksellisiksi.

Varustamo on kertonut Icon-aluksista toistaiseksi vain hyvin vähän. Uuden tekniikan osalta salaisuutta on raotettu sen verran, että laivoihin tulee polttokennojärjestelmä, joka toimii energialähteenä silloin, kun laiva ei ole liikkeessä eli satamissa. Polttokennoja ei ole koskaan aiemmin kokeiltu risteilijöissä.

Royal Caribbean-varustamolle Turusta tilatut Iconit ovat todella merkittävä hanke.

–  Icon-alukset ovat suurin suunnitteluprojekti, joka meillä on koskaan ollut. Aikaa suunnitteluun on ollut yli puolitoista vuotta enemmän kuin normaalisti, koska sopimus tehtiin niin aikaisin, 18 kuukautta normaalia aiemmin, Harri Kulovaara kertoo.

Iconien konseptisuunnittelua on johdettu Miamista, Royal Caribbeanin uudesta, tuotekehitykseen keskittyvästä Innovation labista. Työtä on tehnyt noin sata ihmistä, jotka ovat varustamon, telakan ja konsulttien palveluksessa. Nyt alkamassa on laivojen perussuunnittelu ja sitä tekee 200-250 ihmistä.

– Tavoitteemme ovat hyvin korkealla tuotteen kehittämisessä, turvallisuudessa ja ympäristöystävällisyydessä.

Kulovaaran mukaan kuluu vielä paljon aikaa ennen kuin Icon-aluksista julkaistaan lisää tietoja. Niiden rakentaminen Turun telakalla alkaa vuoden kuluttua.

– Tässä on vielä neljä vuotta aikaa luovutukseen. Meille valmistuu monia muita laivoja ennen Iconeita.

Monet asiat, kuten ravintolat ja viihdetarjonta määritellään vasta paljon lähempänä laivan valmistumista.

–  Kulinaarinen kehitys on niin nopeaa, että jos ravintolat määriteltäisiin nyt, niin ne eivät enää vastaisi asiakkaiden tarpeita luovutusaikana.

Iconit ovat kalleimmat Suomessa koskaan tilatut risteilijät. Yhden aluksen hinta on noin 1,25 miljardia euroa. Aiemmat suurristeilijät ovat maksaneet noin miljardia euroa. Turun telakalle ne ovat toimitusjohtaja Jan Meyerin mukaan iso haaste.

–  Meidän on saatava laivasuunnittelumme seuraavalle tasolle. Icon-aluksia voi verrata Turussa rakennettuihin, maailman suurimpiin Oasis of the Seas- ja Allure of the Seas-risteilijöihin, joissa oli monia innovaatioita, kuten laivan keskellä ylös asti avoin keskuspuisto. Haluamme tehdä samankaltaisia teknologisia innovaatioita.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Mitäs jos
Nämä työ ja materiaalipanostukset kun laitettaisiin tuuli ja aurinkovoiman rakentamiseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitäs jos
Toisiko se tuulivoima paljonkin vientituloja Turun talousalueelle?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitäs jos
Täysin turhaa tuulivoimaan tuhlataan veroeuroja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitäs jos
Kaikki panostukset menisivät täysin hukkaan, koska laivat tuottavat, mutta tuuli- ja aurinkovoima pelkästään kuluttavat voimavaroja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitäs jos
Kuin tuuleen kylväisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hieno homma
Kyllä on upeaa työtä. Pelkästään suomalaisin (puhumattakaan, että pelkästään varsinaissuomalaisin...) voimin tällaista ei syntyisi!
Onneksi tänä päivänä työvoima pääsee liikkumaan rajojen yli vapaasti. Meidän pitää muistaa kiittää niitä kaikkia reissutöissä olevia, jotka maittavat tulla Turkuun ja auttavat meitä rakentamaan tällaisia taidonnäytteitä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hieno homma
Hyvin olen nähnyt millaista jälkeä nämä rajojen ulkopuolelta tulleet ovat saaneet aikaan, kun heidän jälkiä korjaillaan jatkuvalla syötöllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yksi
Herkkä ala. Turvallisuuden imago voi järkkyy yhdestäkin tapahtumasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Yksi
Tämä näkyy hyvin jutun graafissa vuoden 2012 kohdalla, jolloin Francesco teki risteily-pr:ää Costa Concordialla.

Ei kun, ei se muuten näy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ahaa..
Ja niinkuin minä luulin että tämä kaikki on Sipilän porvari koplan ansiota...näin he ovat ainakin kehuneet...kovasti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ahaa..
Ei taida sinulla olla käsitystä, kuinka kauppa toimii?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
telakka
kuka se olikaan joka myi kannattavan telakan ulkolaisille nyt työvoimaa haalitaan ulkomailta kun ei suomen koulutuspolitiikka ole onnistunut ammattikoulutukseen olisi kannattanut panostaa vuosia sitten kuka katsoo peiliin
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: telakka
Turun telakka oli kaikkea muuta kuin kannattava kun STX oli omistajana. Meyer otti ison riskin telakan ostaessaan, laivabuumi ei ollut silloin vielä alkanut ja telakka koko surkeus selvisi uudelle omistajalle vasta kaupan jälkee.

Meyer panostaa telakkaan 200 miljoonaa jolla taataan että laivat pystytään rakentamaan. Ilman Meyeriä ei olisi Turun telakka enää toiminnassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Olsi tarvis enämpi älykkyyt
"Tiistaina telakalla soivat jälleen kansallislaulut, kun risteilijä luovutetaan perinteisin juhlallisuuksin omistajalleen, "

Niin, tiistaina Suomen vienti hyppää korkealle ja asioista mitään ymmärtämättömät toimittajasopulit kirjoittelevat suurin kirjaimin kohu-uutisia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Termit kuntoon
Kyse on risteilyaluksista, ei risteilijöistä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Telakoitten risteilijä tilaukset
Kun teille tulee jonkun kodinkoneliikkeen mainos myytävistä tuotteista. Montako niistä kodinkone tuotteista on valmistettu Suomessa? Samaa koskee henkilöauto kantaa, vaikka Mersulla onkin tehdas U:kissa. Tällainen laivateollisuus onkin meille äärimmäisen tärkeää, jolla saadaan Suomessa työpaikkoja aikaan. Kaivosteollisuus taasen pahasti ryssitty ulkomaalaisten yhtiöitten käsiin, tosin luo sekin paikallisille työpaikkoja. Suomen valtion velkakello tikittää armottomasti, sinun osuutesi valtionvelasta 19241 € tänään.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Telakoitten risteilijä tilaukset
Suomalaiset ovat laiskoja yrittämään, kaikki malmitkin ovat vapaasti tarjolla myös suomalaisille, mutta täällä puuttuu halua sijoittaa ja yrittää. Mankujia ja marisijoita kyllä riittää sitten kun joku yrittäjä onnistuu, ja vielä enemmän on vahingoniloisia ilkkujia jos yrittäjä epäonnistuu. Ulkomaalaisia investoijia halutaan, mutta sitten valitetaan ulkomaalaisomistuksista, jos joku tänne uskaltautuu tulemaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
laiva
HEI KOSKA TOI UUSI LAIVA LÄHTEE TURUSTA
KERTOKAA
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.