Otkes: M/L Sternan törmäyksestä turvallisuussuosituksia

Jori Liimatainen
M/L Sterna
M/L Sterna

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) on saanut valmiiksi tutkintansa viime kesänä tapahtuneesta maantielautta Sternan törmäämisestä Paraisten Lillmälössä. Sterna törmäsi rantakalturiin, kun lautan ohjauslaitteisiin tuli vika, eikä nopeuden riittävä vähentäminen onnistunut. Lautan perän ruoripotkuri ei kääntynyt jarrutusasentoon, jolloin se menetti ohjattavuuttaan. Lautan päällikkö ohjasi lautan päin rantakalturin ponttonia törmäyksen vaimentamiseksi. Vakavilta henkilövahingoilta vältyttiin. Materiaalivahinkoja syntyi kalturiin, muutamaan ajoneuvoon sekä lautan keularakenteisiin.

Onnettomuuden aiheuttaneesta viasta ei tullut nopeasti tunnistettavaa hälytystä.

Otkes suosittaa tutkinnan perusteella, että Liikenteen turvallisuusvirasto kehittää vesiliikenteen alusten muutostöiden hyväksymisprosessiin liittyvää varustamoiden ohjeistusta, neuvontaa sekä valvontaa. Onnettomuusaluksen ohjausjärjestelmä oli osittain uusittu ja konevalvontajärjestelmä kokonaan syksyllä 2016. Varustamon ja Liikenteen turvallisuusviraston välisestä kommunikaatiosta huolimatta muutostöiden hyväksyminen ei toteutunut virallisen hyväksymisprosessin mukaisesti. Muutostyöt olisivat Liikenteen turvallisuusviraston mielestä jälkikäteen arvioiden vaatineet hyväksynnän ennen töiden aloittamista. Muutostöiden hyväksymisprosessin aloittaminen on varustamon vastuulla. Varustamon on oltava aktiivisesti yhteydessä valvovaan viranomaiseen muutostöitä suunniteltaessa. Varustamot eivät välttämättä ole aina selvillä hyväksymisprosessin tarpeesta tai eivät miellä suunniteltuja muutoksia sellaisiksi, että ne vaativat viranomaisen hyväksynnän. Varustamo ei saanut Liikenteen turvallisuusvirastolta selkeää ohjeistusta muutostöiden hyväksymiseen ja toteutti ne yhdessä laitetoimittajien kanssa.

Otkes suosittaa myös, että Suomen Lauttaliikenne Oy tarkistaa jatkossa suunnitteluvaiheessa laatujärjestelmänsä avulla kriittisten järjestelmien muutostöihin liittyvät riskit ja varmistaa viranomaiselta muutostöiden hyväksymistarpeen. Alusten konevalvonta- ja hälytysjärjestelmissä voi olla ongelmana kriittisten ja ei-kriittisten hälytysten sisältyminen samaan ryhmähälytykseen. Hälytyksiin voi muutostöiden yhteydessä tulla muutoksia, joihin liittyvät riskit jäävät tunnistamatta, Otkes toteaa tiedotteessaan.

Aloita keskustelu tästä jutusta



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.