Turun lentoasemalla varauduttiin isoon pelastusoperaatioon – Rajavartiolaitoksen kone joutui kuluttamaan kerosiinia yläilmoissa

Jane Iltanen
Kuvan Dornier-valvontakone on kuvattu vuonna 2011.
Kuvan Dornier-valvontakone on kuvattu vuonna 2011.

Rajavartiolaitoksen valvontalentokoneessa havaittu mahdollinen vika aiheutti varautumisen pelastusoperaatioon Turun lentoasemalla tänään ennen puolta päivää.

Dornier-tyyppinen kone oli palaamassa Turkuun, kun siinä syttyi etulaskutelineen vikaan viittaava varoitusvalo. Paikalle hälytettiin lukuisia pelastuslaitoksen yksiköitä, lentoaseman omat sammutusyksiköt ja neljä ambulanssia.

Kone kierteli ennen laskeutumistaan lähes 45 minuuttia kuluttaen polttoainetta, jotta herkästi syttyvää kerosiinia olisi laskeutuessa jäljellä mahdollisimman vähän. Vikavalo sammui kuitenkin kiertelyn aikana.

Ahvenanmaalta saapunut reittikone päästettiin laskeutumaan kentälle ennen valvontakonetta.

Rajavartiolaitoksen kone laskeutui kello 11.50 onnistuneesti. Koneessa oli neljä ihmistä.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Otsikko?
Jos tuosta saadaan iso pelastusoperaatio, miksi kutsutaan sitä mitä tehdään suuren koneen tapauksessa?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Otsikko?
Ihmishenkien kyseessä ollen onnettomuudessa on aina kysymys suuronnettomuuden riskistä. Valmistautumisen yksityiskohtiin tietenkin vaikuttaa pahin visio uhreista ja materiaalivahingoista, mutta täysillä lähdetään pelastamaan niin yksinlentäjää kuin täyttä jumbojettiäkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
herkkää
Kerosiini on kyllä luokiteltu helposti syttyväksi, kuten kaikki polttoaineet (muuten ne eivät varmaan toimisi polttoaineena), mutta ei se mitään herkästi syttyvää ole. Jos kerosiiniastiaan heittää palavan tulitikun, niin se sammuu.
Autobensiini on huomattavasti herkempää syttymään ja on siksi "erittäin helposti syttyvä" -luokituksessa.
Potentiaalista palokuormaa tietysti vähennetään ongelmatilanteessa aina, joko sitten kuluttamalla lentelyyn, tai dumppaamalla taivaalle.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: herkkää
Juu, saman argumentin kerosiinista laitoin merkille... Kaivattaisiin yleistietoa ja asiantuntemusta toimituksiin, etteivät nuo otsikot menisi vallan mauttoman yliampuviksi. Arkitodellisuus- ja realismi ovat muutenkin vieraita asioita nykytoimittajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: herkkää
Lentokoneen maahansyöksyn tapauksessa polttoaineiden teoreettisella syttymisherkkyydellä saivartelu on täysin asiatonta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: herkkää
Kyl se "kirassi" ihan lämpimästi palaa. Olosuhteet ovat aivan erilaiset jos kone tulee kovin alas.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mitään mistään tiedä..
Joku valistuneempi voisi valaista, eikö Rajan Dornierissa ole manuaalista kampea, jolla voi nokkapyörän lukituksen käydä varmistamassa..? Muutenkin lentävät määrätysti aina niin alhaalla, että voisi ainakin valoisana aikana hyvin sipaista tornin vierestä, jolloinka herrat voisivat vanhaan malliin kiikaroida nokkapyörän asentoa.. Varmuuden varmistamista ilmeisesti siis..? Jossain satoi purppuralunta.. :-D
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitään mistään tiedä..
Ei ole kampea, nokkapyörähän on kaukana edessä ohjaamosta. Laskutelineiden toimintavarmuus on huippuluokkaa, yleensä vika on varoitusvaloissa tai antureissa. Vaikka mittareiden mukaan laskutelineissä häikkää, ne toimivat kuitenkin normaalisti. Varman päälle toki pitää ottaa aina. Ja kyllä laskutelineitä kiikaroidaan maastakin jos epäillään ongelmia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Mitään mistään tiedä..
Koneen kameroilla voidaan kyllä todeta onko teline oikeassa asennossa, mutta lukitus ei selviä kuin kosketuksessa. Tähän asti on aina ollut vika anturiessa tai varoitusvaloissa. Ei mikään erikoinen juttu!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Polakit
Tekee 6kk hommia ja ovat 6kk kotimaassa. Ei tarvitse maksaa veroja suomeen eli tienaa suomipoikaa enemmän.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Polakit
Miten sinun kommenttisi liitty Rajavartiolaitokseen tai Turun lentokenttään?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Otsikko?
Koneen koko ei ratkaise. Ei myöskään koneen sisältö. Riittää, että semmoinen jokin sulkee kentän määräämättömäksi ajaksi. Operaation yksi tarkoitus on pitää kenttä käytettävänä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vast: Otsikko?
Vasemmalla puolella monta raitaa hiassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.