Sunnuntai 19.11.2017Elisabet, Liisa, Eliisa, Elisa, Liisi, Elise

Kiirettä ja hutilointia: Betonin uudet lisäaineet eivät yksin selitä rakenteiden laatuongelmia

Selvitysmies löysi parannettavaa vaativien betonirakenteiden koko toteutusketjusta.

Turun yliopistollisen keskussairaalan T3-rakennuksen työmaalla tuli viime vuonna ilmi pahoja betonin lujuusongelmia. Vialliset rakenteet jouduttiin rakentamaan uudelleen.
Turun yliopistollisen keskussairaalan T3-rakennuksen työmaalla tuli viime vuonna ilmi pahoja betonin lujuusongelmia. Vialliset rakenteet jouduttiin rakentamaan uudelleen.

Aki Taponen

Betonirakentamisen kaikissa vaiheissa on parannettavaa. Se koskee niin tilaajan toimintaa, betonin valmistusta kuin myös työmaan työnsuunnittelua ja varsinaista betonointityötä.

Tämä käy ilmi selvitysmies Tapani Mäkikyrön raportista. Hän kartoitti betonirakentamisen ongelmia Rakennusteollisuuden toimeksiannosta sen jälkeen, kun viime vuonna todettiin vakavia laatuongelmia muutamissa merkittävissä betonirakennuskohteissa.

Kemijärvellä jouduttiin purkamaan jo valettu ratasilta. Turussa Tyksin T3-sairaalatyömaalla oli purettava suuri määrä rata- ja tiealueen päälle rakennettavan sairaalan perustuksia ja lisäksi piti vahvistaa elementtitehtaalla valmistettuja betonielementtejä.

Erikoisbetonin lisäaineet olivat merkittävä tekijä lujuuspuutteiden synnyssä, mutta ne eivät Mäkikyrön mielestä yksinään selitä ongelmia. Puutteita on noussut esiin pitkin ketjua: ohjeistuksessa, osaamisessa, työmenetelmissä, laadunvarmistuksessa ja osapuolten yhteistoiminnassa.

– Alalla osataan valtaosin toimia hyvin, eivätkä puutteet välttämättä koske kaikkia toimijoita ainakaan yhtäläisesti. Laadunvarmistusmenettelyiden tulee kuitenkin olla sellaisia, että varsinkin vakavat laatupoikkeamat saadaan torjuttua kaikissa tapauksissa, selvitysmies Mäkikyrö korostaa.

Selvitysmiehen mukaan tilaajan tulisi olla pelkän hinnan sijaan aidosti kiinnostunut laadusta, ja betonitehtaiden pitäisi kehittää laadunhallintaansa. Se ole aina pystynyt varmistamaan, että työmaalle toimitetaan tilauksen mukaista betonia.

Myös betonintoimittajan ja työmaiden välisessä keskusteluyhteydessä on parantamista.

Työmailla betonointityöhön suhtaudutaan paikoin niin, ettei valamiseen ja tiivistämiseen tarvita erityistä osaamista, ja kiireessä laadunvalvonta jää vähäiseksi. Laadunmäärityskin koetaan monimutkaiseksi.

Betoniteollisuudelle ja työmaille tuli yllätyksenä, että betonin uudentyyppiset synteettiset lisäaineet voivat kohottaa betonin ilmamäärää vielä sekoituksen jälkeen, kuljetus- ja betonointivaiheessa. Liiallinen ilmapitoisuus tekee betonista liian huokoisen ja vähentää siten sen lujuutta.

Selvitysmies suosittelee, että säänkestäville betoneille pitää tehdä ennakkokokeet, jotka varmistavat, että massan ominaisuudet pysyvät muuttumattomina myös kuljetuksen aikana ja mahdollisen työmaalla tapahtuvan notkistinlisäyksen seurauksena.

Turussa on testattu pistokoeluonteisesti paikalla valettujen betonirakenteiden lujuutta lähes 30:llä talonrakennustyömaalla. Juuri valmistuneet tutkimustulokset eivät kuitenkaan paljastaneet yhtään uutta lujuuskatokohdetta.

Tiedossa olleet ongelmat koskivat Tyksin työmaan lisäksi Harppuunakorttelin parkkihallia.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Jokainen joka on...
Hiukankin teettänyt rakennus- tai korjaustöitä on taatusti - jos nyt vähääkään on seurannut mitä ja miten tehdään - huomannut että työn laatu on romahtanut. Tekijät tekee kiireellä miten sattuu ja päälliköt kunnostautuu lähinnä retoriikalla väistellen vastuita ja sysäten sitä asiakkaalle... Virheellisistä menetelmistä huomauttaminen aiheuttaa kohteella pussillisen herneitä nenään... No ulottuu siis ajoneuvohuollosta rakennuskorjaukseen.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Jokainen joka on...
Ne nauravat ulkomailla Suomelle.Täällähän ei mikään onnistu Länsimetro,
putkiremontit jotka kestävät meillä kymmenen kertaa kauemmin kun muissa
maissa.Siltoja niin huonoja ei tiedä koska käyttökieltoon,toivottavasti ennen
kuin romahtaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
samaa kaikki rakentaminen
Samaa hutilointia se on kaikki suomalainen rakentaminen ! Urakoiden ketjutus ja pelkästään energian säästöön keskittynyt rakennussuunnittelu on hyvin nähtävillä ! Lähes kaikki koulut ja päiväkodit homehtuvat käsiin !
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: samaa kaikki rakentaminen
Energian säästö on tavoitteena hyvä, mutta toteutus ontuu pahasti. Uusien sääntöjen ja rekisterien määrä kasvaa mutta niin myös rakennusvirheiden määräkin. Paperilla ja koneella kaikki näyttää hyvältä mutta työmaalla asiat on toisin.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: samaa kaikki rakentaminen
No ketkäs siellä työmailla on enimmäkseen huseeranneet 2000 vuodesta lähtien kun rajat aukes...aivo, priit, blond ja söprukset..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: samaa kaikki rakentaminen
"Suomalainen" rakentaminen, jonka toteuttaa kirjava joukko ulkomaalaisia täynnä olevia rakennusfirmoja. Mitä se auttaa suunnitella ja säädellä asioita hyvin, jos toteuttajat ovat rakennusmiesten mutasarjaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mihin enää voi luottaa?
Ja sit ei muuta kuin torin alle parkkihallia rakentamaan - mahdollisimman halvalla ja nopeasti tietysti...
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vibra
kiire on riesana.asiantuntijan palkka tuntuu korkealta mutta tulee aikaamyöten halvaksi.olkiluoto ykkönen oli esimerkki laadusta.betoni vaatii oman aikansa.poliitikot pois työmaalta ja rakentaja valinnoista.halvin ei ole paras valintaperuste.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hutilointia
Loputtomia urakoiden ketjutuksia, epärealistisia aikatauluja, ulkomaista halpatyöntekijää kommunikointi ongelmaa. Siinä syitä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hutilointia
Eikä pelkästään halpatyöntekijöitä vaan myös urakoitsijoita jopa puolivalmisteita tuotetaan ulkomailta joiden laatu on vähän niin ja näin mutta mitäs siitä kunhan on halpaa
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
seli seli seli
Betoniteollisuudelle tuli yllätyksenä että kun toimitetaan paskaa kunnollisen massan sijasta niin tulee lujuusongelmia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Betoni
Palataan betonin valmistuksessa vanhaan hyvään aikaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.