Tiistai 19.9.2017Reija

Työmatkat saa Turussa polkea henkensä kaupalla

Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Läheltä piti -tilanteita sattui joka päivä.

Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Katso tästä vaaratilanteet polkupyöräilijän silmin.
Turun Sanomien toimittaja ajoi kolmen viikon ajan työmatkat videokamera kypärässään. Katso tästä vaaratilanteet polkupyöräilijän silmin.

Haluatko
lukea lisää?

Hanki rajaton
lukuoikeus.

Katso tarjous.

Sinulla ei ole voimassa
TS-tilausta tai nykyiseen
tilaukseesi ei kuulu
lukuoikeutta. Vaihda
tilauksesi yhdistelmäksi.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
95% pyöräilee miten sattuu. 5% käyttää kypärää ja valoja. Muutama ulvoo enemmän, kuin amnesty. Minä alan väistää, kun näen sen yhden päivän, ettei yksikään kevyen liikenteen käyttäjä mene punaisia päin. Tuskin tällä vuosituhannella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Tämäpä juuri. Monesti saa liikennevaloissa lyödä autolla jarrut pohjaan, kun joku tollo ajaa punaisia päin.

Minä toisaalta vielä yleensä väistän siinä tilanteessa, kun liikennesäännöt sen minulta velvottaa, mutta turha odottaa, että väistäsin vasemmalta suojatien yli ajavaa pyöräilijää!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Jotkut asennevammaiset autoilijat ovat tasaisesti sitä mieltä, että virheet ovat aina pyöräilijöiden puolella, eikä pyöräilijöitä siksi tarvitse väistää. Onneksi enin osa autoilijoista on fiksuja ja kohteliaita, mutta joidenkin autoilijoiden röyhkeys ja piittaamattomuus on ikävä kyllä lisääntymään päin (polarisaatio jyllää siinäkin asiassa).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Erohan on toki siinä, että kun autoilija vetäsee "vanhoilla vihreillä", "vähän vain kurkkii" tunkien nokkansa pyörätielle, tai muuten vain tyhmäilee, on ihmishenkiä vaarassa. Fillarilla kun ei oikein saa ketään hengiltä muuta kuin itsensä. Autolla saa muut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Niin, että siis pyöräilijän ei tarvitse noudattaa mitään sääntöjä, koska ei saa autoilijoita hengiltä? Tää videon pyöräilijä huonolla tuurilla ois voinut saada kyllä jonkun kevyen liikenteen edustajan hengiltä käytöksellään. Ihmetyttää miten tällaista propagandaa edes julkaistaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
JuupaJuu sekoilee jotain omiaan, videolla kuvannut pyöräilijä ei riko mitään liikennesääntöjä videomateriaalissaan. Mutta JuupaJuu taitaakin olla autoilija jolle siis liikennesäännöt ovat tuiki tuntemattomia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Tuo 95% ei pidä paikkaansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Saahan nuita tilanteita ihmetellä. Tahalleen näyttää polkevan sitä vauhtia että varmasti kerkeää edes yhteen "vaaratilanteeseen". Suojatien päällä odottavat autot eivät näkisi muuta liikennettä nuissa paikoissa jos odottaisivat ennen suojatietä. Jos noissa tilanteissa olis rytissy niin tottahan se on että on "autoilijan vika",mutta sais sitä pyöräilijätkin järkeensä käyttää kannattaako keskustan tuntumassa painaa 25 km/h nurkan takaa suojatielle vai ei...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
En epäile yhtään, etteikö liikenteessä olisi pyörällä liikkuvia tolloja riittämiin ja enemmänkin. Mutta tarkastaisin vähän asennetta - jos oma asenne on se, että "alan väistää sitten kun 100 prosenttia pyöräilijöistä käyttäytyy KUNNOLLA perkele!", voisi ehkä miettiä uudestaan.

Mietitäänpä kääntäen, miltä tämä sama asenne näyttää, kun se on pyöräilijän kallon sisällä: "No minäpä ajan miten sattuu niin kauan kuin on yksikään autoilija, joka ei väistä, ja pahimmillaan painaa kaasua ettei vaan tarvitse hidastaa!"

Tällainen asenne liikenteessä on ongelma, oli sitten pyörällä tai autolla.

Onhan se kiva syyttää muita siitä että liikenne ei suju. Eipähän tarvitse ottaa itse vastuuta. Mutta jos kaikki käyttäytyvät tällaisen asenteen mukaisesti, liikenne on takuulla helvettiä ihan joka ikiselle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Kyllä tuo 95% on aika oikeaa suuntaa antava työkseni autolla ajava huomaa. Pyöräilijät leikkivät usein hengellään
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Yurttu on täysin pihalla taas. Tappaja-autoilijat eivät olleet missään osissa keskustassa eikä sen tuntumassa vaan sen ulkopuolella. Jos alueella jossa ajoradalla on 60km/h rajoitus, ei voi ajaa muka 25km/h vauhtia pyörällä, vika on ihan puhtaasti tuollaisen väitteen esittäjän korvien välissä. Ajokortti pois sellaisilta - pysyvästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Vai oikein tappaja-autoilijoita on ollut liikenteessä. Ainoa, joka on vaarallinen, on tämä pyöräilijä ja hänen kaltaisensa, joiden asenne on vinoutunut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Tieliikennelain 3. pykälä, joka koskee meitä kaikkia teilläliikkujia: Tienkäyttäjän on noudatettava liikennesääntöjä sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Enpä voi sanoa, että videolla pyöräilevä toimittaja noudattaisi tätä määräystä. Ensisijaisesti hän vaarantaa jalankulkijoita ja muita pyöräilijöitä. Jokaisella liikkujalla on toki oikeus odottaa, että muut noudattavat liikkumisen sujuvuutta edistäviä ja turvallisuutta takaavia määräyksiä, mutta liikennesäännöissä korostetaan kussakin tilanteessa tarvittavan varovaisuuden noudattamista, mistä videon pyöräilijä ei nähtävästi ole kuullutkaan. Joustavuutta ja pelisilmää tarvitaan. Jos esim. autoilija on ajanut risteykseen ennen pyöräilijän tuloa varmistaakseen kääntymisen turvallisuuden eli näkyvyyden kääntyessään, ja joutuu sitten turvallisuussyistä odottamaan kääntymistä muun liikenteen vuoksi, on pyöräilijän mukautettava oma ajonopeutensa tilanteeseen sopivaksi muusta liikenteestä johtuvista syistä. Kaahaamisoikeutta ei ole kenelläkään, ei autoilijoilla eikä pyöräilijöillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
TLL3§ velvoitti videolla kaikkia. Toiset vain eivät piitanneet siitä sen enempää kuin omasta väistämisvelvollisuudestaan. Ja silti autoilevat trollit syyttävät pyöräilijää joka ajoi ihan lain vaatimalla tavalla, toisin kuin mm. nuo autoilijat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät sääntöjen vartijoina.
Montako kertaa tuossa videolla kyseinen pyöräilijä rikkoi sääntöjä?

Kun auto ja pyöräilijä törmää, niin 70% tapauksista autoilija on syyllinen.

Mitä punaisiin valoihin tulee, niin melkein joka kerta kun autoille vaihtuu punainen niin 1-3 menee päin punaisia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ehdotus toimittajalle
Tämän nyt uutisoidun innoittamana voisi toimittaja kävellä työmatkansa muutaman viikon ajan ja videokuvata kävelijänä kokemuksensa etenkin kaupungin keskustassa.
Todennäköisesti tiedossa olisi vielä astetta rajumpaa meteriaalia niin autoilijoiden, mutta etenkin pyöräilijöiden lähes täydellisestä välinpitämättömyydestä liikennesääntöjen noudattamisessa.
Turussa on varmasti vaarassa pyöräilijä, mutta kyllä todellista kauhua kokee myös keskikaupungilla kävelevä, pyöräilijöiden ja myös muun liikenteen välinpitämättömyyden johdosta, valitettavasti.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehdotus toimittajalle
Kuten videosta näkyy, jalankulkija on 'vaarassa' pyöräilijän osalta kun jalankulkija hortoilee lainvastaisesti pyörätiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehdotus toimittajalle
Jalankulkija saa hortoilla, olla sokea, kännissä jne. Pyöräilijällä tulee olla sopiva tilannenopeus. En myöskään näe että autoilijalla on oikeus ajaa pyörän päälle vaikka pyöräilijä rikkoisi sääntöjä, nekin selittelijät kuvottavat yhtä lailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehdotus toimittajalle
Opopo luulee että pyörän kellon kuulisi autoon sisälle. Kämmentä autolle niin se kuski tajuaa jossain vaiheessa että oli väärässä paikassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ehdotus toimittajalle
Asuin keskustassa joku viitisen vuotta. Koskaan en kokenut ongelmaksi pyöräilijöitä. Esimerkiksi valitusta jalkakäytävällä pyöräilemisestä en oikein käsitä kun en sellaista koskaan kokenut ongelmaksi. Tosin yleensä siitä valittaakin pinttynyt autoilija joka katsoo oikeudekseen ajaa ylinopeutta ja käyttää kännykkää ajaessa mutta samalla osoitella toisia sormella.

Autoilijoilla pitäisi olla liikenteessä suurin vastuu, sillä 1500 kiloinen autoilija on ihan eri tavalla tappava kuin 70 kiloinen pyöräilijä. Lisäksi autoilijoilla on aina ajokortti, joten liikennesäännöt tiedetään kyllä. Silti Suomessa kuolee noin kolme ihmistä vuodessa kun autoilijat näpräävät kännykkää ajaessa. Vammautumiset tietty sitten erikseen päälle. Ja tietysti ylinopeudet ja muut törttöilyt.

Itsekin autoa työkseni ajaneena tiedän, että ylinopeudella voi jopa rehellisesti kehuskella, se kun on maan tapa. Samaten vanhoilla vihreillä on ihan ok mennä yli valoista. Mutta pyöräilijän ja kävelijän pitää noudattaa sääntöjä millintarkasti. Vieläpä sitä versiota jonka autoilija on omassa päässään keksinyt.

Itsekin toki olin samanlainen auton ratissa, käytin kännykkää, kaahasin, ajoin punaisia päin enkä piitannyt läpiajokielloista. Kukaan ei ikinä paheksunut.

Nyt ei enää ole varaa pitää autoa, niin samalla minusta tuli yhteiskunnan sylkykuppi vaikka en tarvitse parkkipaikkaa, pilaa keskustan ilmanlaatua ja hyötyliikunta pitää minut terveenä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Järki hoi!
Pitääkö keskusta-alueen kapeilla pyöräteillä ajaa yli 30km/h?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Nopeusrajoitus sama kuin autotiellä eli ylinopeutta ajettiin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Eikä nopeutta tietenkään kannata sopeuttaa eteen tulevaan liikennetilanteeseen. Jos kyseinen toimittaja ajelisi autollaan samalla tavalla kuin pyörällä niin tulisi erittäin pahaa jälkeä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Kevyen liikenteen väylällä on huomioitava väylän rakenteellinen nopeus joka on usein huomattavan alhainen näkemäesteistä ja mutkista johtuen. Pyöräilijän on sopeutettava vauhtinsa jalankulun nopeuteen muunmuassa jos rakennuksen kulma, pusikko tms estää näkyvyyden suuntaan, josta voi tulla liikennettä.

Autolla on velvollisuus pysähtyä suojatien päälle, risteysalueelle tai pakottavasta syystä jopa aivan mihin tahansa väistääkseen liikennettä ja ehkäistääkseen vaaratilanteen. Pyöräilijän on turha hermostua tästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Tässäkin videossa tomittaja oikein yrittää ehtiä rekan eteen lisäten vauhtia alamäkeen tämä tapa on huolestuttavan yleistä ja sitten itketään näillä foorumeilla autoilijoista tosiasiassa kaikkien liikkumisvälineistä riippumatta on syytä katsoa peiliin ja miettiä asenteita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Kyllä tuolla ajotyylillä ja nopeudella tulee vaaratilanteita. Ei autoilija pysty mitenkään noita tilanteita ennakoimaan. Itselläni on 20 km työmatka ja oikeita vaaratilanteita tulee silloin tällöin. Kolme vuotta sitten ajelun aloitin ja silloin niitä tuli paljon enemmän. Pyöräilijä otetaan nykyään huomioon paljon paremmin, mutta varovainen liittymissä pitää olla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Just käy luopumassa ajokortistaan jos hänen mielestään 25km/h vauhtia pyörätiellä ajavaa ei pysty havaitsemaan.

Just'in kun pitää pystyä havaitsemaan myös se 45km/h vauhtia noilla pyöräteillä kulkeva mopoilijakin. Sekä viereistä ajorataa 60+km/h vauhtia ajava autoilija. Ja silti hänestä jo 25km/h vauhti on sellainen että havainnointi on mahdotonta.

Ei hyvää päivää kuinka surkeita autoilijoita tännekin kommentoi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järki hoi!
Autoilijan vaikeus havannoida pyöräilijää johtuu pelkästään siitä että ei ole tullut mieleenkään että pitäisi väistää pyöräilijää. Tietysti se pyörä tulee yllätyksenä, kun siihen ei ole yhtään varautunut. Jokaisen autoilijan vaan pitäisi tajuta että kun tulee kolmion takaa pyörätielle, niiin sieltä tosiaan voi yllättäen tulla pyörä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Molemminpuolin
Monta itse aiheutettua vaaratilannetta näytti myös olevan mukana.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Kuten esimerkiksi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
No esimerkiksi siinä vaiheessa, kun arvon toimittaja veti äidin ja lapsen välistä talla tiskissä, vaikka tilanteen näki kauaksi ennalta. Samoin nopeutta ei vähennetty ollenkaan, vaikka ei nähty oikealta näköesteen takaa tulevia pyöräilijöitä tai kaukaa näki että jalankulkijoita on tiellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Syväkurkku tarvitsee silmälasit. Videolla näkyy selvästi että pyöräilijä soittaa kelloa lähestyessään niitä kahta lasta ja yhtä aikuista ja noista se jalankulkija siirtyykin jalkakäytävälle ja pyöräilevä lapsi pyörätien oikeaan reunaan ja sitten vasta pyöräilijä ohittaa ne.

Eli kuvaaja ei aiheuttanut mitään vaaraa siinä eikä missään muuallakaan tuolla videolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Nimimerkille pyöräilijä, todellakin tuo kuvannut toimittaja aiheutti useita vaaratilanteita. Lasten kohdalla kellon soittaminen ei todellakaan riitä siihen, että siitä sitten syöksytään hirveällä vauhdilla ohi, vaan pitää noudattaa varovaisuutta. Lapset voivat olla arvaamattomia. Pari muuta kohtaa, missä tuo toimittaja aiheutti täysin turhan vaaratilanteen oli se, kun hän syöksyi talon kulman takaa eteenpäin, jos siinä olisi ollut kulman takana joku, olisi tullut suoraan päälle. Lisäksi ohitti liikennevaloissa odottavan pyöräilijän hyvin läheltä etupuolelta samoin kuin syöksyi ohi siitä pyörätielle kadulta tulleesta pyöräilijästä.

Se ei tietenkään poista sitä, että moni noista vaaratilanteista oli auton aiheuttamia, mutta kyllä tuossa pyöräilijälläkin on peiliin katsomista. Ja paljon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Rajaton: olet täysin väärässä viestisi jokaisessa osassa. Ja ihan pihalla niin liikennesäännöistä kuin vaaran aiheuttamisesta.

Videolla autoilijat aiheuttivat toiminnallaan suoran hengenvaaran. Pyörätien tilanteista osa johtui muista piittaamattomista jalankulkijoista ja osa siitä että pyörätie on aivan liian kapea ja liian lähellä jalkakäytävää. Videon pyöräilijä sen sijaan esti monta kolaria toiminnallaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Tossa lasten kanssa tapahtuneessa tilanteessa toimittajan itsensä käytös aiheutti vaaratilanteen. Ensinnäkin kellon soittaminen ei tarkoita, että muiden on hypättävä välittömästi pois alta. Toiseksi jos et itse vähennä tilannenopeutta mitenkään, syyllistyt vielä pahempaan.

Toisaalta, eipä artikkelissa sanottu kuka niitä vaaratilanteita aiheutti. Turha odottaa sujuvaa liikennettä jos kaikki ovat samanlaisia aurinkokuninkaita.

Niin, ja oma kokemukseni työmatkapyöräilystä on hieman suuremmasta kaupungista kuin Turku tai edes Helsinki. Täällä liikenne sujuu, kun kaikki ovat tottuneet siihen, että tiellä on muitakin liikkujia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Täälläkin moni ei tunnu käsittävän että vaaratilanteen aiheuttaminen ei vaadi liikennesääntöjen rikkomista. Videolla suurin vaaranaiheuttaja on itse pyöräilijä, vaikkei hän videon clipeissa riko itse liikennesääntöjä (olisi kiva nähdä ne leikkauspöydälle jääneet "vaaratilanteet").
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Olettaisin että arvon toimittaja on tähän videoon editoinut ne kauheimmat vaaratilanteet joissa kokee kärsineensä vääryyttä. Kuinkahan monta vaaratilannetta joissa toimittaja on selvästi syyllinen on editoitu pois? Sitä paitsi suurin osa videon vaaratilanteista olisi saatu karsittua pois ennakoivalla ajolla ja sopivalla tilannenopeudella. En myöskään ymmärrä ihmisiä jotka näyttelevät sormimerkkejä, sivistymätöntä käytöstä minun mielestäni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Onneksi tuon valepyöräilijän perusteettomat syytökset pyöräilijää kohtaan ovat kaikissa hänen viesteissään niin läpinäkyviä että on myös autoileville trolleille selvää että hän on väärässä ja myös trollaa nimimerkillään - toki nuo autoilevat trollit sitten jatkavat valehteluaan koska eivät halua että autoilua ryhdytään syynäämään ja että heitä alettaisiin rankaisemaan noista laittomuuksistaan joita videollakin näkyy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Molemminpuolin
Voitko luetella pyöräilijän vierheet? Minusta nuo kaikki tilanteet johtuivat muiden tienkäyttäjien virheistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Minä minä minä
Tilannenopeus monessa kohtaa aivan liian suuri. Liikenne on yhteispeliä jotta kaikki sujuu. Jatkamalla kyseistä ajotapaa käy varmasti huonosti. Itse pyöräilen paljon maastossa ja maantiellä ja vastaavia tilanteita ei tapahdu juuri koskaan. Asenteesta kiinni. Käytä kelloa jo aiemmin ei kaksi metriä ennen ja anna ihmisten siirtyä sivuun älä rynni päälle. Jos vauhti kasvaa siirry autotielle polkemaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
Juuri näin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
Jos olisit katsonut videon ilman ennakkoluuloja, olisit huomannut että kuvaaja käytti sitä soittokelloa. Eteen hortoillut puhelimen räplääjä taas oli sellainen ennalta-arvaamaton tapaus että sitä ei olisi edes meedio nähnyt ennalta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
"Jos vauhti kasvaa siirry autotielle polkemaan." == laitonta...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
Ja millähän tavalla on laitonta ajaa autotiellä polkupyörällä? Kyseessä kuitenkin ajoneuvo..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
Todellakin, juuri näin. Kaipa minäkin katselen klippiä "ennakkoluuloilla" kun näen ihan just samat asiat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
Polkupyörällä on ajettava pyörätietä silloin kun sellainen on käytettävissä, sanoo tieliikennelaki. No excuse!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Minä minä minä
Tieliikennelaista ei löydy yleistä pyörätien käyttövelvoitetta, vaan tieliikenneasetuksessa pyörätien liikennemerkin kohdalla. Ja siihenkin on poikkeus eli jos pyörätie on vain ajoradan vasemmalla puolella, niin pyöräilijä saa käyttää "lyhyen" matkaa ajorataa. Erikoiseksi käyttövelvoitteen tekee se, että välillä liikennemerkit on väännelty osoittamaan ihan mihin tahansa suuntaan ja silloin täytyy olla melkoinen meedio arvatakseen mitä virkamies katusuunnitelmissa on ajatellut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tuo pyöräilijä ajaa kui hullu
Toimittaja ei osaa suhteuttaa nopeutta liikennetilanteeseen sopivaksi. Turussa on aivan turvallista pyöräillä, jos vaan osaa.

Täle pyöräilijälle olisi pitänyt antaa sakot monta kertaa.

Ihan selvennyksen vuoksi kitisijöille. Ajan itse pyörällä ja autolla Turun keskustassa. Kummallakin ajoneuvolla pärjää oikein hyvin, kun on järki päässä.l
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tuo pyöräilijä ajaa kui hullu
Pistäs esimerkkejä väittämistäsi liian suurista tilannenopeuksista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tuo pyöräilijä ajaa kui hullu
Esimerkkejä? Miten olisi lähes joka tilanne videossa. Tyyppi hädintuskin hidastaa vaikka edessä olisi ihminen tai auto. Kelloakin soittaa aivan liian myöhään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Tuo pyöräilijä ajaa kui hullu
Pöräilijän mielestä soitti kelloa myöhään vaikka kohteet ehtivät oikein hyvin järjestäytyä lain edellyttämille paikoilleen ennen ohitusta. Eli ei siis käyttänyt missään liian suurta tilannenopeutta koska tuo oli se paras vetosi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Teeveen taikaa..?
En tiedä hämääkö video, mutta näyttää siltä että pyörällä on tilannenopeutta on paikoitellen aivan liikaa..? Itse pyöräilen, autoilen ja mootoripyöräilen enkä kyllä samalla tavalla tapaa (oman hyvinvointini varmistamisen vuoksi) suhata tilanteisiin, vaikka kuinka olisin etuajo-oikeutettu. Tosin liikenteessä minulla ei ikinä ole kiire minnekään. Säästän aikaani fiksummilla tavoilla.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Teeveen taikaa..?
Kyllä, video hämää. Voi kokeilla vaikka itse kuvaamalla. Suurin ongelma tässä ei varsinaisesti ole tilanteisiin suhaava etuajo-oikeutettu pyöräilijä vaan tilanteeseen suhaava autoilija jolla ei ole etuajo-oikeutta. Pyöräilijän on luovuttava turvallisuudestaan autoilijan hyväksi ja autoilija tietää sen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Teeveen taikaa..?
Itseasiassa, videolla kaikki näyttää hitaammalta.
Esimerkiksi kypäräkameran tallennetta katsoessa, ei se krossipyörän vauhti näytä läheskään niin hurjalta, mitä se oikeasti on
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijät...
Katsoin tämän videon, ja taas kerran täytyy sanoa, näistä muutamasta autosta huolimatta jotka rikkoivat liikenne sääntöjä, toimittajanne ajoi kyllä niin kovaa, ettei kukaan ehdi pois alta varsinkaan jalankulkija. Sekin kohta jossa äiti kahden lapsen kanssa ajaa pyörää, mitä jos jompi kumpi lapsista olisikin kaatunut eteen tms?! Minua päin ajoi työmatkalla nuori mies pyöräilijä jo vuosia sitten kovaa vauhtia kaskenkadun ja kupittaankadun risteyksessä jossa on sankka orapihljaja aita, sen takaa suoraan päin,vaikka seisoin paikallani. Jatkoi matkaa vaikka kaaduin ja jalkaan tuli silloin hiusmurtuma. Mies kehtasi näyttää keskisormea kun huusin kivusta maassa. Tuossakin videolla näkyi, miten ei voi millään kuullaa liikenteen pauhun seasta jos pyörällä tullaan noin kovaa vauhtia takaa! Näitä pyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia on vanhuksilla, jotka eivät millään ehdi alta pois paljon. Noinkin kovaa ajava ei kykene itsekkään tilanteen tullessa kohdalle jarruttamaan mitenkään. Malttia siis pitäisi laittaa pyöräilyyn varsinkin turun keskustassa!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
yhdys sanat
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Jalankulkija ei ehdi alta pois mutta alle kyllä... Sitäpä se autoilevan jalankulkijan viesti oli. Eli ei pidä ajaa hitaammin vaan lujempaa jottei ehdi alle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Olen aina vastustanut valtion kontrollia mutta ehkä pyörien rekisteröinti, verotus ja ajokorttipakko voisi sittenkin olla asiaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Jep. Autoilijathan eivät riko mitään lakeja jos auto on rekisteröity, verot maksettu ja ajokortti suoritettu... Jos rikkovat, no, sitten jokin noista on luonnollisesti jäänyt suorittamatta ja rangaistusta pitää korottaa sen mukaan.

Toisaalta videon pyöräilijä ei mitään liikennesääntöjä rikkonut joten kait rekisteröinnillä, veroilla ja ajokortilla tarkoitetaankin sitten sitä että sen jälkeen pyöräilijä takuuvarmasti lakeja rikkoisi...?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Pyöräilijä rikkoi useampaakin liikennesääntöä, mm. väistämisvelvollisuus, ennakointi, tilannenopeus. Mutta eihän kortittomat kaikkia tiedä vaikka pitäisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Tässä näkyy millainen trolli tuo åpåpå on, väittää että pyöräilijä olisi rikkonut väistämisvelvollisuuksia vaikka kuka tahansa yli 50 ÄO:n omaava huomaa ettei rikkonut kertaakaan.

Toinen vaihtoehto on sitten että åpåpå on, no, luku on mainittu yllä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Kuten ennenkään, Åpåpå ei pysty kertomaan yhtäkään kohtaa videolta jossa pyöräilijä olisi rikkonut väistämisvelvollisuuttaan saatikka että pystyisi Tieliikennelakia ja asetusta käyttäen perustelemaan töräyksensä. Sama pätee åpåpån väitteisiin niin ennakoinnista ja tilannenopeudesta, jos noita kahta olisi rikkonut, olisi videolla nimittäin kolaroitu.

Mutta eihän åpåpå tosiaan mitään mistään tiedäkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Pyöräilijät...
Eiköhän tuon "pyöräilijän" kommentit ja oikeinkirjoitustaito kerro kaiken tarpeellisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Missä vaaratilanteet?
Otsikointi ei ole järin onnistunut. Läheltä piti -tilanteita oli videossa ehkä viisi, eivätkä nekään olleet kovin lähellä. Lisäksi parissa tilanteessa toimittaja oli itse väistämisvelvollinen.

Aiheesta on toki hyvä keskustella, mutta tämä video oli lähinnä nolo.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Missäs kohdin se toimittaja oli väistämisvelvollinen? Kuulutko siihen reiluun neljännekseen autoilijoista joille väistämisvelvollisuudet ovat epäselviä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Polkupyöräilijä väistää kun kyseessä pyörätien jatke. Se ei ole sama asia kuin suojatie:
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Tuli mieleen et eikös suojatienjatkeella ajava pyöräilijä ole vastuussa vain suoraan ajavista autoista? Autoilija on vastuussa kääntyessään pyörätienjatkeella tai jos on kärkikolmio ennen suojatietä jossa on pyörätienjatke. Autokoulussa ainakin näin viime syksynä opetettiin vielä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Kaikissa videon autoilijan ja pyöräilijän kohtaamisissa autoilija oli lain mukaan väistämisvelvollinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Tuossa kohtaa oli minun nähdäkseni väistämisvelvollinen kun tuli nurkan takaa ja sieltä tuli nainen pyörällä. Nainen tuli oikealta, eikä hänellä ollut mielestäni kolmiota. Siten toimittajan olisi pitänyt tulla rauhallisemmin nurkan takaa.

Pyöräilijä saa myös jäädä pyörätielle jos on kääntymässä. Hänen ei tarvitse mennä jalankulkijoiden puolelle odottamaan. Toki pyörällään ei tulisi tarpeettomasti tukkia pyörätietä.

Pyörää taluttava nainen kulki ihan oikeaoppisesti taluttaen pyörän pyörätietä pitkin kun jalkakäytävä oli tukittu autolla. Toki pitää katsoa ettei kenenkään eteen mene, mutta ei tarvitse jäädä odottamaan, vaan saa taluttamisellaan hidastaa pyöräliikennettä.

Vaikka toimittaja ei yleisesti ollut väistämisvelvollinen, niin hän ajoi siitä huolimatta vaarallisesti. Se, että jonkun pitäisi väistää sinua ei oikeuta sinua aiheuttamaan vaaratilannetta jos hän ei niin tee. Toki hän ihan asianmukaisesti näytti autoilijalle närkästyksensä aiheuttamatta vaaratilannetta, mutta noiden jalankulkijoiden kanssa oli hieman varomaton. Jalankulkijahan ei sinäänsä ole väistämisvelvollinen koskaan kevyen liikenteen väylällä, mutta toki tämä ei saa tukkia tarpeettomasti tietä muulta liikenteeltä tai ylipäänsä kulkea seuraamatta muuta liikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Realistin kannattaa katsoa video uudestaan. Pyöräilijä kääntyi oikealle nurkan taakse pyörätien oikeaan laitaan jossa tulikin vastaan toinen pyöräilijä jonka umpisurkea pyörätierakenne oli ohjannut väärälle puolelle kaksisuuntaista pyörätietä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Sokkona se sinne kääntyi, vastaan olisi voinut tulla ihan mitä tahansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Se on totta että vastaan olisi voinut tulla vaikka mersukuski. Sen sijaan tieliikenteen ennalta-arvattavuusperiaate tarkoittaa sitä, että voi luottaa siihen että pyörätiellä ajetaan oikealla eikä vastaan tule mitä tahansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Ajoneuvo on silti pystyttävä pysäyttämään edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Nurkan ympäri on siis ajettava niin hiljaa, että ehtii pysäyttää siinä edessä näkyvällä tien osalla, vaikka siellä nurkan takana olisi edessä mitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
Eli käytti oikeaa tilannenopeutta koska ei törmännyt mihinkään. Se, että edessä ei ollutkaan mersua, ei todista mitään siitä että olisi ajanut liian lujaa. Sen sijaan se, ettei törmännyt ja ehti hyvin väistääkin, todistaa että tilannenopeus oli sopivan hiljainen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Missä vaaratilanteet?
"Tuossa kohtaa oli minun nähdäkseni väistämisvelvollinen kun tuli nurkan takaa ja sieltä tuli nainen pyörällä"

Vastaan tuleva pyöräilijä ajoi väärää reunaa. Toimittajan tilanne nopeus oli riittävän alhainen oikealle kääntymiseen, koska vältti osuman väärin ajaneeseen pyöräilijään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajatuksia herättävä video
Tässä jutussa ollaan asian ytimessä, pyöräilijöiden väistäminen on Turun ja sen tulevaisuuden kehityksen suurimpia haasteita. Jarruttaminen ei nimittäin kuulu pyöräilyyn.
Ajotyylistä päätellen videon pyöräilijällä on erinomainen itsesuojeluvaisto ja hän huomioi esimerkillisesti muutkin kevyen liikenteen kulkijat, luoden turvallisen ajoympäristön.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ajatuksia herättävä video
Kyllä asia on juuri näin. Lapsille tulisi jo koulussa opettaa kevyen liikenteen väylällä eteneminen jonossa niin että ensimmäinen katsoo eteen, toinen vasemmalle, kolmas oikealle ja viimeinen taakse. Näin lapset voivat havaita luontoa säästävät ja äänettömästi 40 kmh etenevän työmatkapyöräiän ajoissa ja tarjota hänelle esteettömän kulun ilman hidastuksia.

90 asteen pimeissä kulmissa on hyvä laittaa yksi lapsista tiedustelemaan tilanne muiden odottaessa turvallisen etäisyyden päässä. Näin alle jäävien määrä ja haitta työmatkapyöräiliälle pysyy minimissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ajatuksia herättävä video
Sähköpyörissä on suurempi massa joten niitä ei ainakaan voi jokaisen kohdalla hiljentää, menee energiaa hukkaan. Jalankulkijoiden tulisi aina huomioida tämä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ajatuksia herättävä video
Minulla myös lihavana ihmisenä on suurempi massa joten en voi ainakaan jokaisen kohdalla hiljentää, menee energiaa hukkaan. Jalankulkijoiden tulisi aina huomioida tämä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.