Tiistai 19.9.2017Reija

Tunnin juna eteni luontoon

Espoo–Salo-välin oikoradan varrelta ei ole toistaiseksi löytynyt merkittäviä luontoesteitä.

Marttiina Sairanen
Tunnin junaa varten rakennetaan uusi rata Salosta Lohjan kautta Helsinkiin. Rantarataan verrattuna reitti lyhenisi 40 kilometrillä. Turusta Helsinkiin matkan arvioitu kesto olisi tunti ja 15 minuuttia.
Tunnin junaa varten rakennetaan uusi rata Salosta Lohjan kautta Helsinkiin. Rantarataan verrattuna reitti lyhenisi 40 kilometrillä. Turusta Helsinkiin matkan arvioitu kesto olisi tunti ja 15 minuuttia.

Oona Komonen

Turun ja Helsingin välin nopeammaksi ratayhteydeksi ristitty Tunnin juna -hanke etenee. Yleissuunnitelmaan kuuluvat luontoselvitykset on miltei kokonaan tehty. Keväällä aloitetut arkeologiset selvitykset ovat vielä käynnissä.

Toimenpiteet sisältyvät lakisääteiseen suunnitelmaan, jonka laatiminen kestää nelisen vuotta. Vaikka selvitysten ja tutkimusten tulokset vaikuttavat olennaisesti suunnitelmaan, ei projektipäällikkö Heidi Mäenpää usko, että aikataulu tulee venymään.

– Vaikka alueelta paljastuisi jokin arkeologinen löytö, voidaan kyseinen alue rauhoittaa ja jatkaa suunnitelmia toisaalla. Kun tarvittavat tutkimukset on tehty, alueelle voidaan palata. Neljä vuotta antaa joustavuutta sen suhteen, että kaikki saadaan hoidettua.

Maisema-arkkitehti Veli-Markku Uskin mukaan luontoselvityksissä ei ole tähän mennessä löytynyt mitään yllättävää. Alueella on muun muassa liito-oravien pesimispaikkoja, viitasammakoita sekä arvokkaita kasvillisuustyyppejä. Selvitysten osalta pohditaan, miten rata voisi kiertää arvokkaat luontokohteet.

Jos se ei onnistu, haetaan poikkeuslupaa, josta ympäristöviranomainen tulee päättämään myöhemmin.

– Toki Espoo–Salo-välillä on vaikea löytää sellaista ratalinjaa, josta tällaisia kohteita ei löydy, Uski selvittää.

Biologit tutkivat maastolinjaa kävelemällä suunniteltua ratalinjaa pitkin tutkien maastoa molemmin puolin noin 200 metrin säteellä.

Tutkimuksia jatketaan tarvittaessa vielä suunnittelun aikana. Yleissuunnitelma on yksi osa kokonaisuutta. Sen jälkeen vuorossa on ratasuunnittelu. Selvityksiä tarkennetaan sen mukaan, jos ratalinja muuttuu olennaisesti.

– Kaikki oli suurin piirtein jo tiedossa alustavan yleissuunnitelman mukaisesti. Jos taas katsoo isompaa kokonaisuutta, yllättävää oli se, että radan eteläosassa [Espoo–Lohja-väli] ympäristöarvokohteita oli enemmän.

Syksyllä luvassa on maa- ja kallioperätutkimusten käynnistyminen, minkä yhteydessä selvitetään myös pohjavesitilannetta.

Kaavaillun Espoo–Salo-välisen rataosuuden varrella on myös tiedossa useampia hankalia suunnittelukohteita. Niitä ovat esimerkiksi syvät pehmikot sekä ruhjeiset kalliot. Konkreettisesti suunnitteluvaiheessa käydään paikan päällä tutkimassa aluetta sekä selvitetään kaavoitussuunnitelmat ja yleiskaavat.

– Kaikki suunnittelukeinot ovat sallittuja, Mäenpää naurahtaa.

Tämän vuoden suunnitelmien tekoon valtio avasi kukkaronnyörejä 10 miljoonan euron verran. Koko Tunnin juna -hankkeen suunnittelun on arvioitu nielevän yhteensä 40 miljoonaa euroa. Suunnitteluvaiheeseen on haettu rahoitusta myös EU:lta.

Mäenpään mukaan EU:n osuus selviää tämän vuoden aikana.

– EU-tuki vaatii, että hankkeessa pitää olla myös valtion rahaa ja hankkeen tulee olla käynnissä. Suunnittelu voidaan toki toteuttaa ilman tukea. Tällöin koko osuus menee valtion budjetista.

Rakentamaan ei päästä vielä yleissuunnitelmankaan jälkeen, vaan vuorossa on vielä lakisääteinen radan rakentamissuunnitelma ennen investointipäätöstä.

Mahdolliset valitukset molemmissa lakisääteisissä suunnitteluvaiheissa tulevat viivästyttämään radan toteuttamista.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Syöttöliikenne?
"Tunnin juna" ei paranna Tku - Pks liikkumista ilman että syöttöliikennekin huomioidaan.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tunnin juna
Kyllä joku "kukkahattu" vielä löytää jonkun ihmeellisen hyttysen jota pitää suojella.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rantarata kokonaan rakentamatta
Hei kaikki kananaivoiset tahot jotka touhottavat "tunnin junaa". Turusta ei mene minkäänlaista rataa Rauma-Pori( ja sieltä Vaasaan) väliä ja sen pitäisi olla ykköshanke. Rantarataa täältä phjanmaalle kaivataa eniten.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Rantarata kokonaan rakentamatta
Helsinki on vähän merkittävämpi, kuin Rauma tai mikään pikku kylä siitä pohjoisempana. Tämä ensin, sitten se. Ei mitään syytä jättää tätä mahdollisuutta välistä!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paradoksi
Jännä juttu, että liito-orava on luokiteltu harvinaiseksi, mutta silti on vaikeuksia löytää linjauksia, joista sitä ei löytyisi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Paradoksi
Niinpä on helppo vastustaa tätäkin hanketta ja tehdä kiusaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
juna
tunnin juna aivan turha ei pelasta kuolonkolareita tuhoaa luontoa mistä tämä ikuinen kiiree johtuu lisää moottoriteitä ja vanhat tiet huippu kuntoon katotaan sen jälkeen onko rahaa jäljellä
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voitetun sekunnin hinta
Lienee kannattavuudessa Suomen ellei koko maailman parhaita hankkeita. Miljardien hyöty otettava käyttöön. Mitä hintavammaksi voitettu sekunti hinnoitellaan, sitä kannattavampi hanke on.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Voitetun sekunnin hinta
Sarkasmia? Mitä merkitystä tänä päivänä on työpaikan fyysisellä sijainnilla? Onhan tietysti julkishallinnon byrokraateilla mukava junailla Helsinkiin päiväksi pullakaffeille, voi pitää tietokoneen ja kännykän kiinni etteivät työt häiritse...

Toisekseen, mikäli B-keleen suunnitelmat VR:n pilkkomisesta toteutuvat, Suomeen ei enää koskaan rakenneta uusia raiteita eikä vanhojakaan huolleta. Näin on käynyt UK:ssa, kilpailutuksen mallimaassa. Ainoastaan myöhästymiset ja onnettomuudet lisääntyvät. "Tunnin junan" sijaan tuleekin kolmen tunnin juna...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Uskonto kymppi, Matikka viisi
Ihan uskomatonta että lapsiin ja vanhuksiin kohdistetaan säästöjä, mutta samaan aikaan on varaa suunnitella Kallista rataa, jonka kannattavuus menee pakkasen puolelle ja käytettävyyskin on hyvin hyvin vähäistä. Onko meidän virkamiehet ja poliitikot ihan järjettömän tyhmiä vai muuten vain vastuuntunnottomia?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.