Sunnuntai 17.12.2017Raakel

Tutkimusalus Aranda peruskorjataan Rauman telakalla – alus pitenee seitsemän metriä

Jaakko Helanto
RMC:n telakalla otetussa kuvassa näkyvät merkittynä molemmat katkaisulinjat, keskilaiva ja perän uudelleen muotoilu. Suunnitelmien mukaan varsinainen telakointi kestää kuluvan vuoden loppuun asti, minkä jälkeen aluksella tehdään erilaisia viimeistelytöitä ja testauksia helmi-maaliskuulle asti.
RMC:n telakalla otetussa kuvassa näkyvät merkittynä molemmat katkaisulinjat, keskilaiva ja perän uudelleen muotoilu. Suunnitelmien mukaan varsinainen telakointi kestää kuluvan vuoden loppuun asti, minkä jälkeen aluksella tehdään erilaisia viimeistelytöitä ja testauksia helmi-maaliskuulle asti.

Lähes 30-vuotias Suomen ympäristökeskuksen merentutkimusalus Aranda peruskorjataan Rauman telakalla. Heinäkuun lopussa alkaneessa uudistuksessa alusta pidennetään seitsemällä metrillä. Se toteutetaan lisäämällä aluksen keskelle uusi lohko sekä muotoilemalla perää ja peräkantta uudelleen. Korjaukset mahdollistavat paitsi tutkimus- ja laboratoriotilojen laajentamisen myös siirtymisen uusien tutkimuksellisten vaatimuksien mukaiseen täysin sähköiseen voimansiirtoon.

Ensi kevääksi valmistuvalla korjauksella halutaan taata aluksen toimintakyky 2030-luvulle asti. Korjauksen myötä aluksen ympäristövaikutukset ja käyttökustannukset pienenevät. Uudistukset parantavat Arandan mahdollisuuksia kylmien alueiden merentutkimukseen, sillä Euroopassa on vain harvoja saman kokoluokan tutkimusaluksia, jotka kestävät arktisia olosuhteita. Rungon uuden muodon ja voimansiirron uudistaminen ansiosta Aranda pystyy jatkossa liikkumaan entistä paremmin sekä Itämeren jäissä, että Jäämeren jääkentän reunamilla.

– Uudistus mahdollistaa biodieselin ympärivuotisen käytön Arandalla. Lisäksi alus voi jatkossa kulkea lyhyitä matkoja pelkästään akkusähköllä mikä pienentää paitsi päästöjä myös aluksen mereen aiheuttamaa melua huomattavasti. Tämä on merkittävä parannus tutkimuksen kohteina olevien merieliöiden kannata, mutta tärkeää myös itse tutkimukselle, kun hydroakustisten tutkimusten teko helpottuu, Syke merikeskuksen kehittämispäällikkö Juha Flinkman tiedotteessa.

Merentutkimusalus Aranda on keskeisin osa Suomen kansallista merentutkimuksen infrastruktuuria. Aluksella tehtävä työ tuottaa merentutkimuksen, meren tilan ja vedenalaisen luonnon monimuotoisuuden seurannan kannalta välttämättömät tutkimusaineistot. Syken lisäksi alusta käyttävät omassa tutkimuksessaan muun muassa Ilmatieteen laitos ja Luonnonvarakeskus. Myös Ruotsin ilmatieteen ja hydrologian laitos SMHI on viime vuosina käyttänyt Arandaa Itämeren seurantamatkoillaan.

Rauma Marine Constructions Oy (RMC) kokee peruskorjauksen miellyttävänä haasteena telakalle.

– Arandan peruskorjaus on hieno mahdollisuus päästä hyödyntämään RMC:n Rauman telakan osaamista erikoisaluksissa. Tämän kaltaiset vaativat projektit ovat RMC:n erikoisosaamisaluetta parhaimmillaan. Meillä on tällä hetkellä tekeillä matkustaja-autolautta Tanskaan ja suunnittelupöydällä myös puolustusvoimien taistelualukset, joten kirjo on jo varsin kattava, RMC:n toimitusjohtaja Heikki Pöntynen kertoo.

Aranda rakennettiin alun perin Turun Laivateollisuuden ja Wärtsilän Helsingin telakoilla, ja se otettiin käyttöön vuonna 1989

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Hieno juttu
Onnea projektiin Raumalaiset. Hienoa, että laivanrakennusosaamista löytyy Suomessa monilta paikkakunnilta ja projekteja hajautetaan eri suuntiin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aranda
Taas saa halpatyövoima mellastaa tuossa urakassa,työn ottaa suomalainen yritys joka taas ketjuttaa sen.Avilla olis taas siinä sarkaa mutta ei taida kiinnostaa,ilmoittavat tietysti ratsiasta ennakkoon että suosikki yritykset ehtivät tehdä mitä täytyy ja saadaan puhtaat paperit.Suomalainen työ kunniaan vaikka ulkolaisin voimin,vanha varsinais-suomalainen sananlasku.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Aranda
Virolainen firma tekee pitkälti työt laivassa kuten suunnitteluakin. RMC lähinnä pyörittelee papereita, eihän heillä ole työntekijöitäkään kuin muutama kymmenenen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vielä parempi
Eikö sinne olisi voinu Otaniemen vanhan ydinreaktorin asentaa voimalähteeksi :)
Vai onko Nesteen kanssa diili?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
!
...Alusta pidennetään! Toimittajallekin voisi jokin "tekeminen" olla ...En ne "Alukset" telakallakaan (Edes Raumal...) itestään pitene!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.