Maanantai 11.12.2017Taneli, Tatu, Daniel

”Historia on avain nykyisyyden ymmärtämiseen”

Turun museoissa työskenteleminen on herättänyt Tuula Hännisessä kiinnostuksen ilmiöiden ja arkielämän historiaan.

Marttiina Sairanen
Turun museoissa työskenteleminen on herättänyt Tuula Hännisessä kiinnostuksen ilmiöiden ja arkielämän historiaan.
Turun museoissa työskenteleminen on herättänyt Tuula Hännisessä kiinnostuksen ilmiöiden ja arkielämän historiaan.

Turun museoissa viilettää vastaan historiallisia henkilöitä hatut ja huivit päässä, helmat hulmuten. Kyseessä ovat Apteekkimuseon, Turun linnan, Luostarinmäen käsityöläismuseon ja Kuralan kylämäen työntekijät, jotka ovat pukeutuneet museon aikakauteen liittyviin vaatteisiin. Vaatteet valmistetaan Turun linnassa ja Käsityöläismuseossa toimivassa pukuhuollossa.

Apteekkimuseossa ja Qwenselin talossa työskentelevän Tuula Hännisen asu tuo mieleen Jane Austenin romaanien naishenkilöt. Hänninen on pukeutunut kauniiseen 1800-luvun alun varakkaan naisen empiretyyliseen asuun.

– Toinen pukumalli, jota museossa käytetään on palveluväenasu, jota löytyy myös miehille. Me emme esitä mitään roolia vaan asut kertovat museovieraille, ketkä työskentelevät museossa, Hänninen kertoo.

Hännisen mukaan asut kiinnostavat kovasti ihmisiä ja niitä kuvataan paljon.

– Olen päässyt moneen kotialbumiin. Asut tuovat fiilistä. Se on yksi Turun kaupungin museoiden juttu, että täällä panostetaan työntekijöiden asuihin.

Historiallisiin asuihin on Hännisen mielestä kiva pukeutua. Hänellä ei ole suosikkipukua, mutta yksi miellyttävimmistä päällä on Turun linnassa pidettävä pitkä ja väljä asu, joka on keväällä viileä ja talvella sen alle voi laittaa enemmän vaatteita.

– Haastavin puku on Apteekkimuseon palvelusnaisen asu, sillä siinä on monta liikkuvaa osaa.

Hänninen on työskennellyt Turun museokeskuksella vuoden 2006 alusta lähtien. Alun perin hän tuli valvojaksi Apteekkimuseoon, sittemmin työnkuva on muuttunut ja laajentunut. Hänninen kuuluu museokeskuksen näyttelyt ja pedagogiikka –yksikköön. Hänen työtehtäviinsä kuuluu muun muassa opastusta sekä näyttelyiden ja tapahtumien järjestämistä.

– Työ on todella monipuolista, ja siihen kuuluu kaikkea lampun vaihdosta puutarhan hoitoon ja siivoukseen. Kirjoitan näyttelytekstejä, selvitän lääkekasvien historiaa, teen taustatutkimusta näyttelyitä varten, huollan esineistöä ja etsin kirpputoreilta sopivia asusteita ja esineitä Lasten apteekkiin.

Vuosien varrelle mahtuu paljon hauskoja sattumuksia.

– Pari kesää sitten eräs pariskunta tuli Apteekkimuseon tiskille ja tilasi olutta ja ruokalistan. Opastimme heidän mäkeä ylös olutravintola Uuteen Apteekkiin. Asiakkaat eksyvät väärään paikkaan aina silloin tällöin ja opastamme puolin ja toisin heidät oikeaan paikkaan.

Hänninen kiertää museoita, mutta hänen pääpaikkansa on Apteekkimuseo ja Qwenselin talo. Museon perusnäyttelyssä tutustutaan 1800-luvun puolenvälin apteekkitoimintaan ja 1700-luvun loppupuolen säätyläisten elämään.

Hänninen kertoo, että hän on ollut aina kiinnostunut historiasta, mutta ei ajatellut siitä itselleen ammattia. Museoissa työskentely on opettanut arvostamaan historiaa – erityisesti ilmiöiden ja arkielämän historiaa.

– Historia on avain nykyisyyden ymmärtämiseen. Kun tietää asioiden taustoja, syitä ja seurauksia, on helpompi ymmärtää muita, erilaisia kulttuureja, ihmisiä ja mielipiteitä. Vuosikymmenten ja -satojen takaa löytää myös itselleen vahvemmat juuret.

Loppukesästä Apteekkimuseossa ja Qwenselin talossa sekä pihapiirissä tapahtuu monenlaista. Qwenselin elokuun iltapäivissä on neljänä torstaina luvassa sukellus entisajan säätyläisten vapaa-ajan viettotapoihin. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua ohjelmaan museon pääsymaksun hinnalla.

– Ensimmäisellä kerralla istutaan pelipöydän ääreen ja pelataan vistiä. Toisella kerralla luvassa on silhuettipiirustusta. Silloin puhutaan profiilin leikkaamisesta ja varjokuvapiirtämisestä. Kolmannella kerralla tutustutaan 1700-luvun kirjeisiin: minkälaisia kirjeitä kirjoitettiin ja ketkä niitä kirjoittivat. Viimeisellä kerralla tutustutaan laterna magicaan eli taikalyhtyyn ja nähdään taikalyhtyesityksiä.

Lisäksi Qwenselin vaunuvajassa esitetään elokuussa Teatteri Janon Me pystytää tähä! –teatteriesitys, joka esittelee Turun vahvoja naisia. Esityksessä nähdään muun muassa bilettäviä hovineitoja, punk-henkisiä lastenpäästäjiä ja rautaakin kovempia yrittäjänaisia.

16. elokuuta museossa kuullaan Jukka Vornasen Rohtoja, sitruunoita ja mineraalivettä –luento, joka käsittelee Julinien apteekkidynastiaa 1800-luvun alun Turussa.

Elokuun ohjelmistossa on myös loppukonsertit. Yleisöopastuksen jatkuvat elokuun ajan ja sisäpihalla olevassa Lasten apteekissa lapset pääsevät leikkimään apteekkaria ja ja asiakasta vanhan ajan malliin.

Lisätietoja Apteekkimuseon ja Qwenselin talon tapahtumista www.turku.fi/apteekkimuseo.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Järjen puute vallitsee taas
”Historia on avain nykyisyyden ymmärtämiseen”
- historiassa suuria sotia on yleensä edeltänyt järjettömyyden aikakausi. Tämän perusteella olemme nykyään todella suuren katastrofin kynnyksellä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järjen puute vallitsee taas
Näkökulmakysymys. Minä taas koen, että elämme erittäin hienoa ja ymmärryksen lisääntymisen aikaa. Ihmisten globaali yhteenkuuluvuus lisääntyy nopeasti vaikka muutama hörhö valtionpäämies vastaan pyristeleekin. Isoja sotiakaan ei ole ollut yli 70 vuoteen, mikä ei ole tietenkään tae lopullisesta rauhasta . Ainahan maailma muuttuu ja kehittyy. Ne siinä pärjäävät, jotka osaavat sopeutua ja muokata ajatusmallejaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järjen puute vallitsee taas
Riippumaton ajattelija on tavallaan oikeassa, sillä ainahan maailma muuttuu, eikä kaikki muutos ole pahasta. Moni asia on muuttunut paremmaksi minun elinaikanani. Ihan niin positiivinen en kuitenkaan ole, että pitäisin varmana, että kokonaiskehitys on pelkästään suotuisaa ja kohti täydellisyyttä. Onhan moni asia muuttunut pahemmaksikin.

Sotien isous taitaa olla näkemyskysymys. Luullakseni sotaa käyneissä ja käyvissä maissa se tuntuu aivan tarpeeksi isolta. Maailmansotaa ei ole ollut vähään aikaan, mutta paljon muita sotia kuitenkin.

Ihminen on nimenomaan sopeutuva, se on lajiominaisuutemme. Nykyinen muutoksen tahti vain on tavaton. Kaikki tuntuu olevan jatkuvassa muutoksessa, ja siihen taas meidän psyykemme on vaikea tottua - ehkä mahdotonta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järjen puute vallitsee taas
Mielestäni tämä ”globaalin yhteenkuuluvuuden lisääntyminenkin” on lähinnä näennäistä. Mielestäni kyseessä on enemmänkin etnosentristen populistien projekti, johon osallistujat haluavat kuvitella – kuten varmaan kaikki sukupolvet – olevansa oleellisesti parempia kuin edeltäjänsä ja siksi ovat päättäneet uskoa, että kaikki maailman ihmiset ovat samanlaisia kuin nämä itse. Kun muutkin pakotetaan tähän leikkiin, seuraa globaalia henkistä pahoinvointia kun ihmisen ei anneta rakentaa itsensä kokoisia yksiköitä. Ei kaikkien kaveri tarvitse olla tai kaikista pitää yhtä paljon. Onko se sitten edistystä, että kansallisvaltiot eivät sodi mutta tuleekin sisällissotia, kun ihmiset eivät osaa tuntea yhteenkuuluvuutta omien yhteisöjensä jäsenien kesken?

Tietyt tuttavani näkevät edistyksenä, että nyt he voivat tuntea suurempaa yhteenkuuluvuuden tunnetta maailman toisella puolella olevan saman alan ihmisen kuin oman kansansa edustajien kanssa. Minä taas en pidä oikeastaan hyvänä kehityksenä sitä, että ihmiset siirtyvät netin kaikukoppiin, joissa insinööri-Pertti tulee kyllä hyvin juttuun vanuatulaisen insinöörin kanssa, mutta ei halua kuulua samaan jengiin naapurin postinkantaja-Pekan kanssa eikä ymmärrä tätä. Kumminkin yhteiskunnan sujuvan pyörimisen kannalta nimenomaan naapurien kanssa olisi hyvä tulla juttuun, koska sen ja muidne vastaavien työpanoksesta on Perinkin hyvinvointi enemmän lopulta kiinni. Tätähän ei vain huomaa niin kauan, kuin hommat toimivat...

Tl;dr: Minusta on parempi, että ihmiset osaavat tulla toimeen erihenkisten naapurien kuin toisella puolella maailmaa olevien samanhenkisten kanssa. Jälkimmäinenhän onnistuu liki keneltä hyvänsä, eikä siinä ole kyse mistään ymmärryksen lisääntymisestä vaan tekniikan suomista uusista mahdollisuuksista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Järjen puute vallitsee taas
Näinhän se on.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
viisas neuvo!
Historia on avain nykyisuuden ymmärtämiseen - lienee pitää paikkaansa!
Mutta Israelin fantastinen tuhansia vuosia pitkä historia on avain tulevaisuuden ymmärtämiseen!
Miksi?
Koska Israelin historiasta löytyy Ikiaikojen Jumala, joka ohjaa sekä ihmiskunnan että yksilöihmisen historiaa!
Kannattaa tutustua tähän!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: viisas neuvo!
Uskonto on huono tekosyy vihata. Se jos mitä ollaan tässä opittu aikojen saatossa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Avain mihin?
Nykyisyyden ymmärtämiseen? Niinkö? Historian kirjoittavat kirjoitustaitoiset voittajat ja valehtelijat, joko rahasta tai pakosta. Myös oma mieli tekee tepposia historian kirjoitukseen. Historia ja uskonnot, sodat ja rauhat. Kaikki valetta. Ja nykyisyys on politiikkojemme ja päättäjiemme aikaansaannos. Toki onhan maahantunkeutuminen se pahin tälläerää menossa oleva osa valheellista historiaamme.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Avain mihin?
No jaa. Kun ihmisen peruspsykologia ei muutu, niin kyllä historiasta voittajien kirjoittamanakin saa selville sen, mitä ihmiset tekevät ja miksi. Sisällissodan historiassakin näkee hyviä paralleeleja nykyajan poliittisten kulttien meininkiin ja myös ymmärtää, että fanaatikoille periksi antaminen ei vie yhteisymmärrykseen vaan entistä suurempiin vaatimuksiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Historia
Eikös historiaa kirjoiteta joko hetki uudeksi. Mihin versioon uskomme?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mikä ratkaisee?
Ymmärtäminen riippuu siitä kuka kirjoittaa historian. Vähän niin kuin vaaleissa, ratkaisevaa on kuka laskee äänet kuten Stalin sanoi.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vaatteet tilanteen mukaan
Kommenteista voi lukea ettei oikein ymmäretä otsikon ja jutun sisällön suhdetta. Juttu käsittelee vaatetusta, tietysti kaikilla voi olla vain kaapu jossa vaeltaa ajaella autolla ja käydä juhlissa sekä
nukkua. Olivahan kiinalaisetkin ennevanhaa pyjamassa koko päivän. Mutta normaalisti pukeudutaan tilanteen vaatimalla tavalla, työläisen vaate ei kannata olla parmea ja työläs tehdä, kun taas vapaa-ajan asu johon porvaripukeutuu voi olla koristeellinen
jne, koska siihen pukeuduttessa pitää koko ajan varoa tekemisiään jottei hajoa, porvarin tekemiset eivät paljokaan vaatetta kuluta tai uhkaa. Samoin apteekarin työ toimiston kaltaisessa
ympäritössä vaatii vain silloin tällöin käytettävän esiliinan tai takin joka suojaa pärskeiltä muuten sen pitää olla käytänöllinen asiaan kuuluva. Nykyään saa kummastella oikein ihmetellä ja oudoksua
liituraitaa syyttäjällä, virkoilijoiden vaateita, vastaan tulee safari tyyliä, minnihiiriä ja nukkaantunutta instittution orjaa, mielisairaala kamaa pilvimäisine permiksineen jotka leijuvat pään
yläpuolella käytävälllä kahvia hakiessa. Järkyttäviä persoonia löytyy valtion ja kunnan virastoista.Olisi ystävällistä jos viranomaiset pukeutisivat työasuihin se voisi vaikuttaa yllätävästi päätöksiin
virallisuuteen eli käytökseen. Ymmärtäisivät vastuunsa. Eli jutun juoni oli että nykyään ei ymmäretä vaateita ollenkaan, kun taas ennevanhaan vaateet olivat tarkoituksen mukaisia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.