Lauantai 27.5.2017Ritva

Lemminkäinen rakentaa ammattikorkeakoulun Turkuun

Riitta Salmi
Parhaillaan Lemminkäinen rakentaa Turkuun palloiluhallia. Arkistokuva.
Parhaillaan Lemminkäinen rakentaa Turkuun palloiluhallia. Arkistokuva.

Lemminkäinen ja Turun Teknologiakiinteistöt Oy ovat sopineet ammattikorkeakoulun Kupittaan kampuksen rakentamisesta Turkuun. Rakennustyöt alkavat vuoden 2017 lopulla ja päättyvät alkuvuonna 2020. Osapuolet ovat sopineet, ettei sopimuksen arvoa julkisteta.

Turun ammattikorkeakoulu keskittää uuteen rakennukseen koko tekniikan alan opetuksen. Rakennukseen sijoittuu noin 2 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa ja 350 työntekijää.

Uusi rakennus on osa Turun kaupungin hanketta, jolla se tehostaa toimintaa ja keskittää AMK-koulutuksen tiloja Kupittaalle. Rakennuspaikka sijaitsee Turku Science Parkin alueella.

Rakennuksen pinta-ala on 28 400 neliötä. Se sisältää sekä yksilölliseen että yhteistoiminnalliseen oppimiseen soveltuvia luokkahuoneita, luentosaleja ja ryhmätyötiloja sekä erilaisia laboratoriotiloja, kuten akustiikka-, tehoelektroniikka- ja betonilaboratoriot. Lisäksi rakennuksessa on toimistotiloja, yhteistä monikäyttötilaa sekä tilat muun muassa ravintolalle, liikunnalle ja pysäköinnille.

Urakkaan sisältyy koulun rakentaminen käyttövalmiiksi saakka taloteknisine järjestelmineen.

Lemminkäinen rakentaa parhaillaan Turussa myös uutta palloiluhallia, joka valmistuu vuoden 2017 lopussa.

Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Meriklusterin tarpeet
Mitä tapahtuu meritekniikalle ja laivalaboratoriolle? Jäävätkö Sepänkadulle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Meriklusterin tarpeet
Toivottavasti saadaan valtion budjettiin Turun yliopistoon teknillisen tiedekunnan rahoitus, jolloin yhteistyöllä teknillisen AMK-koulutuksen tarpeet voitaisiin myös Kupittaa/Itäharjulla toteuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Oppisopimuskoulutus, onko sitä?
Aina silloin tällöin putkahtaa esille termi "oppisopimuskoulutus". Päivän TS:ssa oli kirjoitus saksalaisesta järjestelmästä: "Oppisopimuskoulutus on silti yhä yleisin tapa hankkia ammatti". Näin Saksassa. "Saksassa opiskelijan pitää todistaa osaamisensa ja hyvyytensä työllään eikä papereilla." Vanha periaate oppipoika - kisälli - mestari on ihan hyvä.

Miksi yhä edelleen meillä oppisopimuskoulutus tarpoo lasten kengissä? Tuntuisi, että nimenomaan telakkateollisuudessa, jollaista on koulussa vaikea opettaa, olisi etua tästä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Oppisopimuskoulutus, onko sitä?
Niin kauan, kun humanistiset teoreetikot ovat vallassa, vannotaan teoriaopetukseen: enemmän kieliä, enemmän teoriaa, vähemän liikuntaa, vähemmän luonnontieteitä. Ei ihme, että menee päin metsää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.