Maanantai 25.9.2017Kullervo

Uudenkaupungin junarata sähköistetään

Hallitus aikoo muuttaa Turun ja Uudenkaupungin välisen junaradan sähköiseksi.

Liikenneministeriö on esittämässä lisätalousarvioon noin 20 miljoonan summaa.

Timo Jakonen
Uudenkaupungin rata erkaantuu Nesteen radasta Raisiossa.
Uudenkaupungin rata erkaantuu Nesteen radasta Raisiossa.

Varsinais-Suomen liiton johto ottaa Turun Sanomien saamat tiedot vastaan hyvin tyytyväisenä.

– Jos rahoitus saataisiin järjestymään, se olisi kerrassaan loistava juttu. Tämä hanke hyödyttäisi elinkeinoelämää ja ehkä jossain vaiheessa myös henkilöliikennettä, kommentoi maakuntajohtaja Kari Häkämies.

Sähköistämistä on perusteltu sekä Turun ratapihan turvallisuudella että teollisuuden työvoimapulalla. Varsinais-Suomen liitto arvioi kustannuksiksi viime kesänä 17,7 miljoonaa. Liiton edunvalvontajohtajan Janne Virtasen mukaan se on sittemmin täsmentynyt 21 miljoonaan euroon.

Summalla katettaisiin sekä suunnittelu että itse sähköistystyöt. Rahaa jäisi vielä muuhunkin.

Virtasen mukaan sähköistämisen pääperuste on Turun ratapiha-alueen turvallisuus, ei autotehtaalle suuntautuva työmatkaliikenne. Uudenkaupungin Yaralle matkaavat kemikaalivaunut odottavat veturien vaihtoa ratapihalla, koska eteenpäin pääsee vain dieselveturien voimalla.

– Ihan heti ei radan sähköistämisellä vastata työvoiman liikkuvuuteen, mutta tietenkin se mahdollistaa sen, Virtanen muotoilee.

Häkämies muistuttaa, että rataosuuden sähköistäminen on yksi Varsinais-Suomen kärkihankkeista.

– Ei se ehkä koko maakuntaa kosketa, mutta isoa osaa.

Lue koko juttu Turun Sanomista tai näköislehdestä.
Kirjoita uusi viesti



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

komissaari ainesta
Siis päättäjien mukaan tärkeysjärjestys radan sähköistämiseksi on myrkkyjunan siirto sähköllä Yaralle. Ei Uuudenkaupungin Autotehtaan työntekijöiden työmatkaliikenne. Tämä kertoo ymmärryksestä jota päättäjämme käyttävät. 20 miljoonaa € myrkkyvaunujen siirtoon on halpaa. Autotehdas rekrytoi ilmeisesti montatuhatta työntekijää mutta sitä varten ei kannata rataa sähköistää? Järjenjättiläiset taas asialla? Työllisyys tärkeinta hallitukselle?
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: komissaari ainesta
Ymmärsinkö oikein? Sinusta hengenvaarallisten myrkkyvaunujen siirto on pienempi ongelma, kuin työssäkäyvien liikkuminen? Taitaa se ihmishenki mennä sen liikkuvuuden edelle, varsinkin, kun ukiin pääsee jo työntekijät vaivatta, toisin kuin myrkkyvaunut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: komissaari ainesta
Kartasta katsoen näyttäisi Ugin asemalta olevan kävelymatkaa autotehtaalle. Taitaa pullamössösukupolvet mieluummin mennä bussilla, kun sillä pääsee ovelle..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: komissaari ainesta
No eletään v. 2017, se aika kun tehtaan porteilla oli 100 metriset pyörätelineet meni jo., elämme sentään pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa, emme kehitysmaassa, kiitos ay-liikkeiden, vaikka se peri-porvaria noin korpeaakin, kun duunarilla on varaa jopa autoon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: komissaari ainesta
Sama se millä työssä käyvät, kunhan käyvät. Ei me peri-porvarit mitään tienattaisi, jos ei rahvas töitä tekisi. Sitä vaan, että tuskin kukaan ay-pullamössö viitsii asemalta talsia, kun ovellekkin pääsee. Bussissahan tunnetusti haisee rahvaalle..
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: komissaari ainesta, kongressikeskus jne
Sähköistäminen mahdollistaa Turun keskustan yhtenäistämisen ja ratapihan osittaisen kattamisen, sen päälle Turun Kongressikeskuksen hotelleineen, uuden ajanmukaisen TFO:n konserttisalin ja Turun Matkakeskuksen rakentamisen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: komissaari ainesta
Pääasia että sähköistävät sen.

Tokvottavasti samalla myös poistavat vartioimattomat tasoristeykset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
On odotettu pitkään, että milloin Turun ratapihalla tapahtuu onnettomuus. Turussa ei ole ohituskaistaa Naantalista ja Uudestakaupungista tulevalle liikenteelle, vaan mömmöt pysähtyvät keskelle kaupunkia. Vuoto tai vaunun kaatuminen johtaisi valtaviin evakuointeihin ja ongelmiin. Jos vaihtoehtona raide kaupungin pohjoispuolitse olisi toki turvallisempi, mutta jo se, ettei veturia tarvitse vaihtaa ratapihalla parantaa turvallisuutta. Lisäksi tässä vaihtoehdossa on mahdollisuus alkaa liikennöimään sähköveturilla myös henkilöjunia.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Radan sähköistäminen on toki hyvä, mutta tätä turvallisuustohinaa en täysin ymmärrä. Yleensä onnettomuudet, vaunun kaatumiset yms. tapahtuvat liikkuvalle junalle. En ymmärrä miten veturin vaihtaminen paikoillaan olevalle junanrungolle nostaisi jotakin riskiä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Kyllä niitä vuoija tapahtuu ratapihoillakin. Viimeksi olikos se edellsivuona tuli jokin hätäilmoitus, että pitää ikkunat sulkea lähialueilla myrkyllisenkaasun? takia. Ei tämä ole mikään keksitty ongelma, vaan ihan oikea riski ja melko todennäköinenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Kemikaalivuoto oli ja niitä on ollut ennenkin. Hyvä, että jotain vihdoin tehdään, kun ratapihan molemmille reunoille nousee asuntoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Myrkkyjunan riskit vähemmäksi
Mihin ne kemikaalivuodot poistuu sillä, että pysähtymisiä vältetään? Nythän juuri veturinvaihdon yhteydessä jarrujen tarkastaja huomasi vuodon (pienen), joka ei alkanut ratapihalla, vaan matkalla Turkuun junan liikkuessa. Jos juna olisi ajanut suoraan läpi, kemikaalia olisi vuotanut koko matkan päätepisteeseen asti. Turussa on paljon paremmat mahdollisuudet torjua kemikaalivuoto, kuin pienissä maakunnissa, joissa pelastuslaitoksilla on huomattavasti kevyemmät kalustot. Jos nyt leikitään ajatuksella, että kuljettaja sattuisi peilistä havaitsemaan vuodon jostain 600-metrisen junan vaunusta. Mielestäni pysäkki Turussa, jarrujen tarkastus ja samalla silmäys rungon matkakuntoisuuteen vain parantaa turvallisuutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Upeaa!
Varsinais-Suomen liiton pitäisi aloittaa kuntien kanssa kaavoitusohjelma radanvarsien kaavoittamiseksi!
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Oliskohan kaavoitus pitänyt hoitaa jo kymmeniä vuosia sitten, myöhässä ollaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Miksi kymmeniä vuosia sitten? Eihän siellä ollut mitään matkustajaliikennettä, eikä mitään varmuutta sellaisen tulemisesta. Nyt kun on tieto, on syytä kaavoittaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Ei näin: Tiedoksi vaan sullekin että rata on ollut olemassa ainakin satavuotta, asemat on myyty pois joten lienee vaan päätetty ettei rataa tarvita henkilöliikenteeseen. Jos kunnat olisivat kaavoittaneet ratavarren niin tilanne olisi nyt täysin toinen. Henkilöliikenteestä on nyt tieto, entä sitten kun sähköistys on saatu valmiiksi eikä Mersuja enää tehdäkkään ja radanvarren kunnat on kuolleet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Kunnilla ei ollut sana tai päätäntä valtaa matkustajaliikenteen lopettamiselle. Ei kaavoittamsilla oltaisi estetty junaliikenteen alas ajoa. Valmet ei ole radasta riippuvainen. Mistä niin päättelet, että olisi? Tavara ja työväki liikkuu myös teillä. Ei uki ole mikään saari, minne vie vain yksi väline. Ja ei, ei sitä oltaisi aikaisemmin saatu, vaikka kaavoitettu olisikin ratojen varsille. Kansalliselle junaliikenteen lopettamiselle Helsingin ulkopuolella eivät kunnat mahtaneet mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Ei näin: Miten joku voikin olla noin väärässä, kunnat vartavasten olisivat voineet toimillaan estää kun olisivat huolehtineet että matkustajia olisi ollut. Matkustajia taas olisi ollut jos radanvarressa olisi kunnon asutus. Asutus taas tulee kaavoittamalla jne. Kyllä Uki on saari koska ympäri Suomen täytyy ihmisiä haalia töihin. Ei muuten kasitietäkään olisi koskaan tehty moottoritieksi jos se olisi ollut kuntien päättäjistä kiinni, ne kun eivät tehneet asian hyväksi mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Matkustajia? Minne ne olisivat matkanneet? Ei ole syytä rakentaa asemien ympärille, jos määränpäässä ei ole mitään. Tunnin juna on nyt ajankohtainen, mutta se ei ole sitä ollut kymmenen vuotta sitten. Ei olisi, vaikka kaavoitettu oliskin ja olisi vaikka kuinka monta mahdollista käyttäjää. Käyttäjien lisäksi tarvitaan se tärkein. Tarve. Ja VR aika surutta niitä paikallisjunia poisti ja jätti Helsingin rauhaan. Se oli ajan politiikkaa ja muihin alueisiin ei haluttu panostaa. Nyt ukin juna on ajankohtainen. Se ei ollut sitä edes edellis vuonnakaan, niin miten ihmeessä tähän olisi pitänyt varautua jo parikymmentä vuotta sitten? Ei sitä voinut tietää, mitä tulevaisuudessa tapahtuu, eikä oletuksen varaan kannata rakentaa heppoisin perustein.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Mihinkä ne nyt matkustavat autoineen jos siellä määränpäässä ei ole mitään. Siinä olet oikeassa että Ukin juna on nyt ajankohtainen mutta onko enää huomenna, sitähän lienee mahdoton miettiä kun nätä tulevaisuuteen näkijöitä ei ole kuten esimerkiksi tämä Ukin rata todistaa. Tunnin juna todellakin on maailman paras investointi, lasketaan vaan voitetulle sekunnille riittävä hinta niin kyllä totta vie.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Upeaa!
Juna tukisi kasvua, mutta kasvu ei ole siitä riippuvainen. Koska Ukin kehityksen jatkuvuudesta ei ole tietoa, niin siitä pitää ottaa kaikki irti nyt ja tukea sitä kaikin mahdollisin keinoin. Loppupeleissä ne voivat jopa pelastaa Ukin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
turpo-rata
Samalla saisi jatkaa rataa Raumalle ja Poriin ja Vaasaan. Länsirannikon pystysuuntaisen radan puuttuminen on häpeällistä. Koko länsirannikon elinkeinoelämä ja sitä myöten kaikki ihmiset hyötyisivät tällaisesta radasta.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: turpo-rata
Turusta pääsee bussilla muutamalla eurolla raumalle ja poriin,. Montako kymppiä tulisi junamatka maksamaan kiertämällä uudenkaupungin kautta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: turpo-rata
Nopeus on joillekkin tärkeämpi. Ei se niin paljoa tule maksamaan, etteikö se kannattaisi, sillä mikä järki siinä olisi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: turpo-rata
Ugin radan suurin sallittu nopeus on 60km/h. Pelkän sähköjohdon veto ei kiskoja paranna. Lisäksi Turun ja Ugin välillä on 110 ylikäytävää, joista vain pienellä osalla varoituslaitteet.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: turpo-rata
Ehkä olen vähän myöhässä tässä keskustelussa, mutta Vakka-Suomen Sanomissa oli juttu, jonka mukaan sähköistämiseen varatulla rahalla saadaan myös poistettua turhia ylityspaikkoja sekä puomitettua monia. Elikä radan nopeusrajoitus tulee nousemaan hankkeen myötä 120 km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vetyjunat tulevat, hallitus haaskaa
20 miljoonaa kannattaa siis vielä vuonna 2017 tuosta vain upottaa vanhanaikaiseen ja jatkuvasti epäluotettavaksi todettuun sähköratatekniikkaan, vaikka ilman sähkörataa toimivat ja ympäristöystävälliset vetyjunat tekevät kovaa vauhtia tuloaan ja ovat Saksassa jo koekäytössä? Ja vielä sellaisen radan sähköistämiseen, jolla kulkee keskimäärin kolme junaa arkipäivisin ja viikonloppuisin ei sitäkään vähää?

Toisaalta onhan Sipilän "Suomen Surkein" hallitus jo moneen kertaan aikaisemminkin todistanut elävänsä tukevasti jossain menneisyyden vuosikymmenillä.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vetyjunat tulevat, hallitus haaskaa
Vetyjuna voi olla monessa mielessä hyvä vaihtoehto dieselille, mutta häviää kaikessa puhtaalle sähköjunalle. Selkeimmin ympäristöystävällisyydessä.

Plus veikkaan että sellaisen projektin hintalapussa on nollia vähän enemmän kuin tässä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vetyjunat tulevat, hallitus haaskaa
Antti, taidat olla oikea vihreä. sähköratajuna ei todellakaan ole mikään ympäristö ystävällinen vetyyn verrattuna. luuletko että se sähkö tulee niihin johtoihin itsestään?? miten sähköä tehdään?? näe metriä pidemälle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vetyjunat tulevat, hallitus haaskaa
taksu: sähkö tehdään vesi- ja ydinvoimalla pääosin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vetyjunat tulevat, hallitus haaskaa
Sitä sähköä voi tehdä vaikka juuri siitä vedystä ja paremmalla hyötysuhteella isommassa laitoksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Vetyjunat tulevat, hallitus haaskaa
taksu, taidat olla itse vihreä. Vetyä ei esiinny vapaana, vaan se täytyy erottaa vedestä, joksi se myös poltettua palautuu. Ja koska ikiliikkujaa ei ole, niin tämä erottaminen vaatii vähintään yhtä paljon, käytännössä tehohäviöiden vuoksi reilusti enemmän, energiaa kuin vedyn polttamisesta saadaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hukkaan menee
Hukkaan menee 20 miljoonaa euroa. On vain ajan kysymys milloin Yara laittaa tehtaansa kiinni, ja autotehtaan "menestys" on vain vuosista kiinni. Rullalle vaan nykyinenkin rata.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hukkaan menee
Tarvitaan joukkoliikennettä joka tapauksessa. Jos telakka lopettaa, niin pitääkö junaradat ja motarit purkaa ja jättää Turku kuolemaan? Ja mitä purkamisesta hyödytään? Maksetaan purku ja hyötynä on vain... mitä? Pitkä hiihtopolku?
Mitä ne kiskot haittaa, jos niille heti ei olisikaan käyttöä? Odottakoon sitten taas uutta mahdollisuutta ja sitten taas harmitellaan, että olis pitänyt jo olla käytössä, kun ukissa taas tapahtuu ja näin ympyrä sulkeutuu. Mitä jos nyt varmistettaisiin se, että ukiin pääsee jatkossakin junalla, ettei tarvi myöhemmin katua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Hukkaan menee
Onhan se universumin lämpökuolemakin vain vuosista kiinni.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Diesel
Sähköistäminen on virhe.
Kaikki kalusto pitää olla Diesel-pohjaista jolloin ei tarvita kalliita ja vika-alttiita virranjakelusysteemejä.
Diesel liikkuu aina.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel
Trolli varoitus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel
Olen samaa mieltä Martinmäen Jonnen kanssa: diesel on ylivertainen polttoaine vielä vuosikymmeniä. Sähköistystä ei tarvita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Diesel
Eikös ne uudet veturit toimi sekä sähköllä että diselillä?, niitä siis lisää
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ei rahasta pulaa
Ei ole rahasta pulaa, kun päästään luomaan edellytyksiä Turun seudulla rakentamiseen.
Nyt en itse oikein ymmärrä, onko tämä todella niin tärkeä hanke, että se menisi ohi muista tärkeämmistä infrahankkeista.
Toki halvan rahan aikana kannattaa rakentaa, mutta sitä politiikkaa pitäisi noudattaa koko valtakunnan hankkeissa. Etenkin niissä, joista olisi taloudellisesti plusmerkkinen vaikutus.
Tämä tuntuu hieman äänten kalastelulta seuraaviin vaaleihin, sillä panos/tuotos -ajattelulla se ei ole kannattavin, vaan toteutumatta jää monia tärkeäpiä hankkeita.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Ei rahasta pulaa
Mitä ne tärkeämmät ovat? Ja miten tämä on niiltä pois? Onko tästä niille haittaa vai hyötyä? Onko tämä sitä autojen alistamista?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kummallisia perusteita sähköistykselle
Ei Turku todellakaan ole ainut suomalainen iso kaupunki, jonka keskustan läheisyydessä seisoo kemikaalivaunuja. Jostain syystä niistä on vaan Turussa tehty paljon isompi ongelma kuin muualla, missä niitä ei välttämättä ylipäätään pidetä mainittavana ongelmana.

Mitä henkilöliikenteeseen tulee, niin se ei ole sidoksissa sähköistämiseen. Lyhyen matkustajajunan liikennöintikulut eivät juurikaan pienene vaikka se olisi dieselkäytön sijaan sähkökäyttöinen.

Sähköistyksen ylivoimaisesti merkittävin hyöty on se, että Uudenkaupungin Yaran raskaat tavarajunat saadaan vedettyä perille paljon aikaisempaa halvemmalla, kun voidaan luopua dieselvedosta ja veturinvaihdosta. Tosin tässäkin on kyseenalaista se, perusteleeko kyseinen hyöty oikeasti ison sähköistysinvestoinnin.
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vast: Kummallisia perusteita sähköistykselle
Eikö Turun ongelmaa saa korjata, jos muillakin on sama vika? Mikä logiikkaa tuossa on?

En jaksa edes väitellä sähköistämisen eduista dieseliin verrattuna. Sanon vain, että se kannattaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jaaha
Seuraavaksiko, autotehtaalle Turusta kymmenenminuutin juna, jonka jälkeen tehdas vaihteeksi alentaa tuotantoaan
Kirjoita vastaus viestiin



Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda!/HUUDA tai kiroile.

Emme julkaise linkkejä tai mainoksia.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta.

Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.